AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.941

Hur ska jag rädda min kompis?

Sida 1 av 3
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Detta är inte mitt problem egentligen, men det stör mig så jag blir galen.

Det är så att jag har en kompis som har en 325i E30, väldigt fin men han har varit och kladdat lite i onödan på en del ställen på den. Men till saken, han säger att han ska sälja 325:an och skaffa sig en Volvo 740 istället. Hur kan han ens tänka på det? Det är verkligen att byta ner sig, kraftigt!!! Hur ska man kunna få killen på andra tankar. Han har haft en Volvo 240 innan som krånglade mycket och då kostade en del. Han säger att BMW har varit mycket bra och inte krånglat något alls. Han har heller inte haft dyra reparationer på den så jag förstår inte varför han ska byta ner sig plötsligt när allt är så bra.
Jag har en kompis som har bytt från en 528i E28 med bra utrustning, bl.a. sportstolar i skinn, taklucka mm till en Volvo 240. Vad är det med folket nu för tiden?

Någon som vet hur man ska få de på andra tankar eller är det bara att se på?

//Schnitzer
Jadu, det blir inte lätt men läs Kalles senaste dagboksinlägg så kanske det lättar.

_____
Micke
Länk
Länk
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Lämna in polarna på drogavvänjning eller terapi. Det måste vara något alvarligt fel på dem, deras beteendemönster strider mot alla psykologiska lagar.

Eller det kanske är så att du Schnitzer har lurat av dem alla sina pengar på poker, så att de nu känner för att byta ner sig till sunkmobiler? :)

Om dina vänner hellre åker Volvo än BMW, då måste det vara förutbestämt av någon högre makt att just DE ska skilja sig från resten av mänskligheten, halleluljah!

Alvarligt talat så har jag ingen aning, dina vänner verkar knäppa :)

Mvh
Kalle H, BMW CS[syd]#5120
____
Länk
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Byt vänner!! ;)
ant
det är nog försent redan..
har han redan kommit på tanken så kan du nog inte göra så mycket..

men vad kan vara bättre i en volvo 740? har han förklarat varför han har kommit i dessa tankar?

fast iofs. jag har en kompis som först la handpenning på en bmw 328 -96 innan jul, men nu har han gått och köpt en volvo 940 turbo automat -91.. lite kontrast där tycker jag.

kanske är något allvarligt som sprider sig över sverige?
dock verkar jag imun mot detta fenomen.

==========
Länk
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Jag tror nog att det är "raggar-maffian" som har gått lös på dem. Grupptryck från andra Volvo-galna.

Det löjligaste av allt var att han med 528:an fick sin första som han kallade det för "dyra utgift" efter några månader. Då hade bromskolv eller liknande gått sönder. Då var han sur som fasen. Det gick på 1.200 kronor. OK, tänkte jag, vilken dåre som inte har räknat med 1.200 kronor, fasen det är för fasen halva skatten på min bil. Det var det första som slog mig. Det värsta av allt på den 528:an var att han hade klistrat på hackspettar på framskärmarna, och en massa granar inne i bilen + hade en ful dekal med "Clarion" i bakrutan. Nej, det blev för mycket "raggarstuk" där. Det finns inte ord till dessa sjuka beteende.

När jag väl håller på så är det lika bra att jag tar en annan liten historia som handlar om en kompis M3 E36. OBS! Den bilen är såld nu som tur är, jag körde den många gånger innan som tur var. Ok, till saken. Detta är dessutom sant och var för ett par år sedan när jag gick sista året i gymnasiet.

Jag är ledig denna dagen och tänkte ta det lugnt från allt så jag ligger lite extra och drar mig i sängen, det dröjde inte länge innan killen ringer och säger: "Tjena, M3:an startar inte, den är helt knäpp, kan du komma ner och titta på den en sväng". Jaja ok, jag är där om 10 minuter. Det visar sig att killen har på något underligt sett gasat så mycket så tändtstiften har blivit fuktiga eller nått, jag har hört att andra har varit med om samma sak men inte på M3. Hursomhelst så bestämmer killen sig för att ta ur tändstiften. Killen tar fram en sexkantsnyckel och börjar slita i BMW M POWER kåpan, efter några argsinta skakningar och efter ett antal svordomar så har han vridit sönder jängen. Då blev han inte glad. Jag har för mig att han fick upp två stycken av dem men resten är sönder i jängen. Det är -20 grader ute och killen är arg som ett troll. Upp till grannen ska han, där lånar han ett nytt set med sexkantsnycklar. Vad ska han göra nu då tänker jag? Jo, grabben tar fram en större sexkantsnyckel, den passar inte säger jag hört, men nej nej, killen går lås med en slägga på sexkantsnyckeln för att göra ett större mått för den större sexkantsnyckeln. Nej, nu får du sluta säger jag. Helvetes dret-bil hör jag då. Va tänkte jag. Då säger han: "Med 240:in kunde man i alla fall mecka". Det första som jag tänkte på då var, hur i helsikes land kan han börja jämföra en M3 E36 med en gammal Volvo 240. Nej, jag vill inte vara i närheten av detta och tänker säga att jag ska åka hem och äta frukost. Jag sticker, hej! Senare under dagen så har han fått igång den med hjälp av en 240 som bokserade igång honom. Denna mardröm vill jag inte uppleva en gång till. Verkligen synd om BMW M POWER-kåpan som blev helt skrot och synd om hela den bilen som sedan las i räcket och fick åka in till plåtverkstaden.
Den historia måste ligga högst på "pundar-listan"!!!!!

//Schnitzer
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Schnitzer:
Du verkar ha ett satans oflyt...tycker att du råkar ut för en massa pundiga typer mest hela tiden, se över ditt umgänge
;-)

Den där om M3:an slår nog (som tur är?) de flesta historier...helt sjuk!

Mvh
Kalle
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Låt de byta ner sig, men de kommer säkert att ångra sig och köpa sig BMW igen.
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
En del ska inte köra BMW! Men att byta till en 740?

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Hmm jag beklagar Schnitzer, men det verkar som om dina kompisar är födda Volvo-raggare med tanke på din senaste berättelse... :(
Det kanske är lika bra att de kör Ovlov 740 ifall de nu ska ha Clariondekaler lysande granar i kupén. :)
He
478
Heli
330eT -20 Portimao blå, M paket,mm..
Lessen Schnitzer, men jag tror dina kompisar där får vad de förtjänar ungefär, den som tror att våld och handslägga ingår i proceduren för att byta stift, han förtjänar att åka volvo, du kanske kan föreslå dem att skaffa varsin amazon eller 164 i stället? jag menar en 740 eller 240 är ju ändå ganska hightech;-)
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Det borde finnas ett test alla som vill köpa BMW bör gå igenom. Dekaler på BMW. Clarion dekaler.
Tacka vet jag Ferrari - men de är väl lite väl hårda...

Mvh

/NP
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Ja, det är inte kul. Jag håller med om att det borde finnas något test som man fick genomgå. Jag känner något speciellt med och kommer aldrig att byta till något annat märke. Många verkar ha problem med att ha den känslan.

Efter M3:an så köpte han sig en 240 Turbo, men nu har han faktiskt en 318i med 17" fälgar. Ganska fin men lite rost tyvärr.

De andra kommer nog att ha Volvo kvar verkar det som. Sedan vill man ju inte säga att de är knäppa heller för att de byter, men de är ju det!

//Schnitzer
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Vad är det för fel på Volvo då?
Jag kör nu Volvo 740 och jag ser inga som helst problem med det.
Visst, den har gått 55800mil, så förarsätet börjar bli lite nersuttet.
Jag har rosthål runt sidoblinkerserna, men resten är nästintill rostfritt (har haft lite rost på dragkroksinfästmningen).
Jag fick lov att byta orginalmotorn för en stund sedan för att jag gjorde en liten missväxling (skapligt skämmigt) men egentligen var det bara vevaxeldrevet till kamdrivningen som den fastgjutna krysskilen som sprack för resten av motorn var funktionsduglig.
Jag har inte haft några problem med den, utan det har mest vart någon service, byte av bromsbackar, styrled och vindspolarpumpen.

Kan ni säga exakt vad för fel Volvo har, eller är det bara ni som faller för grupptrycket och säger att Volvo är skit bara för att era kompisar med BMW också säger så!?

Och dessutom så kan man utan problem byta tändstift på en 240 utan att behöva ta bort kåpor och tändspolar, så det gör att Schnitzers kompis gör ett korrekt påstående när han säger att det är lättare att skruva med en 240.
Sedan behövdes det en 240 för att bogsera igång m3an också, så det lär ju betyda att utan 240s så är M3or bara nersurade =)

87
Andreas BMW
Bmw 328it-96
Låt dina kompisar göra som dom vill.. tycker dom att Bmw är en skitbil så låt dom göra det..

Bmw är trots allt inte "GUDS BIL TILL BARNEN"
Alla bilar i samma prisklass/årsmod e fan lika dåliga..

HUr fan tror ni en 03:as Bmw 320i skulle se ut om BMW endast begjorde 160tusen för den?

Pengar pengar grabbar... man får det man betalar för..

/Andreas
Jag säger så här, är man inte mer bilintresserad än att man kan tänka sig att åka Volvo så behöver man ingen BMW heller, och vålför man sig på en M-Motor på det viset som beskrivs längre upp i denna tråd skall man absolut ingen BMW ha. En BMW för mig är mycket mer än en pryl som fraktar feta kroppar mellan punkt A och B.

Låt BMW vara en bil för bilentusiaster som har vett att betala för kvalitet.

Fredrik M - Z3 2.8
Länk
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Tack Andreas BMW!
Jag trodde det bara var jag här som kunde se normalt, men nu vet jag att det finns fler som inte drabbats av BMWfanatism! =)

1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Fredrik M!
Varför skulle man vara mer bilintresserad om man åkte BMW, istället för att åka Volvo?

Braxen, jo det har du ju iofs. rätt i, men en Volvo kommer aldrig att kunna mäta sig med en BMW när det gäller körglädje och motorkultur, där är BMW outstanding, tycker jag kanske är bäst att tillägga, det var det jag hade i åtanke när jag skrev så nedlåtande om Volvoägare. =)

Fredrik M - Z3 2.8
Länk
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
braxen:
det är nog lite med glimten i ögat som de flesta av oss raljerar här :)
Men har man en Volvo som andra-/vinterbil som är det inget konstigt i det....fan själv har jag ju en Jetta!
Men varför man byter bort en fin 325:a som funkar bra mot en Volvo 740, det förstår jag inte så bra. Men det är ingen som behöver tillstånd från mig för att byta bil :)
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
Håller med Andreas BMW:
Låt dina kompisar göra som de vill. Så kan du ju sitta och småmysa i din BMW och tänka på hur hemskt det vore om du skulle tvingas att köra en sån skokartong som volvo.

Inget fel på volvo men de är ju inte direkt roliga att köra..... Som vinterbil när BMW:n står på vinterförvaring kan man väl använda dem?

-Livet är orättvist och det skall övas!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.