|
|
|
|---|---|
|
Hej. Har funderingar på att köpa en 730 från 1989. Det är en direktimport och togs in i landet 1999. Modellen heter 730 iA. Vad står A:et för? Är det att det är automat........ Priset lär hamna på strax under 30.000,- Är det ett bra pris? Finns det några typiska ställen där jag kan hitta rost? Finns det några speciella saker som jag ska tänka på innan köp? Vad kan jag räkna med att få reparera inom den närmsta framtiden? Har någon nägra andra tips innan köp Tacksam för svar. | |
|
A:et står för automat som du säger. Strax under 30.000 kronor är ett bra pris, bara att motor och växellåda är i bra skick. De låga priserna på E32 kan ibland lura en så kolla hur tekniken är först innan du handlar. Jag vet många E32 som har varit billiga i inköp och sedan har det varit förskräckligt dyrt efter ett tag. Som tur är så finns det mycket 730i/735i-delar på skrotar, alltså de E32 med de 6-cylindriga motorerna som har mycket av samma delar. Sedan så finns det 530i/535i i E34-modellen som har samma motorer som i 7-serien. Är det rost på en E32 så har den inte varit särskilt bra skött. Om det är det så är det nog bäst att lacka om de delarna som behövs för att det inte ska se hemskt ut. Rost kan finnas i skärmkanterna så kolla där, men som sagt då är den dåligt skött. Vad står mätarställningen på? Det är svårt att säga vad som kan komma att behöva repareras i tiden. Mitt råd är att skött bilen på ett bra sätt så skicket är bra och så motor och växellåda går fint. Skulle det senare vara något problem så får man ta hänsyn till det då. Då kan det vara bra att ha en liten "pott" med pengar i nödfall om det händer något oväntat, men det finns väldigt mycket delar på bl.a. skrotarna så det ska inte vara några problem. //Schnitzer |
|
|
Tack för ditt svar. Mätarställningen är på 19.400 mil. Spontant känns det lite lågt med tanke på bilens ålder. Har förstått att det går att kolla upp, men är osäker på hur jag ska gå tillväga. M.V.H |
|
|
Det finns ju garagetestet som Paap Reeder har beskrivit här i detta inlägget: Länk Sedan för att du verkligen ska vara säker på att den inte ska vara skruvad så måste man kolla en så kallad "kod-nyckel" som sitter bakom instrumenten (bakom hastighets- och varvmätare) om den inte har varit borttagen. Sedan nämnde en kille för mig att en röd liten lampa vid mätarställningsvisaren får inte lysa när du kör med bilen, om den gör det så är det ett tecken på att någon har varit och rört något. Stämmer detta och du får rätt nummer på garagetestet (från chassinumret, sista sifforna) så har du en korrekt mätarställning, så vitt jag vet. Men för det priset och om bilen går bra i motor och växellåda så behöver du inte lägga ner dig i det särskilt mycket tycker jag. //Schnitzer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.