|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Får man vara ute och leka på sjön eller träna halkkörning när isen ligger? Och isåfall vad är det för regler som gäller? Måste bilen tex vara besiktigad? Jag hörde att kommunen förr i tiden brukade annordna halkövningsdagar på sjön här hemma. Fattar inte varför dom inte fortsätter med sånt. Dom tjatar om sina nollvisioner och försöker lösa det med en massa fartgupp o dyl. Jag säger. Varför inte ta vara på tillfället nu när isen ligger och ploga upp en bana och försöka lära folk köra bil till en minimal kostnad istället. Diesel innehåller mer energi än bensin! | |
| All terrängkörning är som precis förbjuden. Antar att terrängen börjar där vägen slutar? | |
| nja men nog så viktigt är att försäkringen sällan gäller om körning på isbelagd sjö är terängkörning eller ej är ju frågan ( har nån vag minnes bild av att det är olika regler för barmark resp. snö ( snöskotrar är ju även dom fordon i juridisk mening)) | |
|
om bilen går genom isen gäller ju inte direkt försäkringen,men om nåt skadas på bilen under tiden så spelar de inte så stor roll eftersom försäkringsbolaget inte vet att du vart ute på isen.... sen att de är lagligt lr inte att köra på isen,man borde ju få köra på isen,finns nog ingen lag på de bara att de är på helt egen risk...sen om man kör på en liten is där hus finns i närheten så ska man nog rätta sig mest efter dom,är nog inte så kul å höra en massa bilar gasa utanför huset hela tiden,men de brukar gå bra mitt på dagen! |
|
518i slow mobil |
det e helt lagligt... men som sagt: Försäkringen gäller inte... E28, REAL power for REAL men! |
| Får man åka motorbåt där på sommaren får man åka bil på vintern, tänk bara på knopbegränsningen :-) | |
|
Det är tillåtet. Men tänk på att om du har nån med dig i bilen, och något skulle hända, kan du säkert åka dit för "vållande till fara för annan" eller liknande. I heglens Göteborgsposten fanns en artikel om nån som kört ner med sin Chrysler ganom isen, ner i havet... Läs artikeln här: Länk MVH Niklas [ÖVNINGSKÖR] ICQ: 85989541 |
|
|
Ja, det är tillåtet. På sjön där jag brukar köra kom till och med polisen förbi och sa att det var lagligt. Sedan tog dom en korv med bröd vid lägerelden och körde några repor med polisbilen på sjön. Givetivs med blåljusen påslagna ;-) ______________________________ Min f.d. 735iA -88 Länk |
|
|
Okay. Måste bilen va besiktigad då? Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
| tompas: hehe, vilken solskenshistoria... | |
Aldric |
Reglerna för körning på frusen sjö är så följer: Max 70 km/h (bashastigheten i Sverige). Ligger sjön i ett tättbebyggt område är det 50 km/h som gäller. Försäkringen gäller precis som på torra land, under förutsättning att du inte gör något sanslöst puckat, som t.ex kör ut på sjön EFTER att du sett andra bilar sjunka. Ser du dom andra bilarna glida runt i all välförmåga och du kör ut och din bil sjunker efter detta gäller försäkringen precis som om du skulle totalkvaddat pärlan mot en bergvägg med allt vad det innebär av bonusförluster. |
Deliq |
Längre tillbaks i tiden fick man INTE !! ha bilbältet på sig och inte ha låsta dörrar när man körde på is. Detta för att kunna ta sig ur bilen fort om isen brast. Om det fortfarande gäller vet jag ej. M V H // Deliq ______________________________ Aktuellt fordonsbestånd: Länk nyligen såld: Länk *** Utvecklingen är nu så snabb att vi snart lagt framtiden bakom oss *** |
|
Urdrag från Göteborgsposten länkat i tidigare tråd. "Ersättning från försäkringsbolaget är inte att räkna med" spar till en.... Länk |
|
|
Aldric: Var har du läst/hört detta? Jag hade för mig att det dels var förbjudet att köra på isar som inte var uppmärkta som vinterväg + att förs. inte gäller annat än på vintervägarna (utöver vanliga vägnätet). Låter intressant! Det är ju hur kul som helst att dra runt lite på isen, vi körde för en 5-6 år sedan (senast isen var tillräckligt tjock). Slängde på vattenskidlinan på dragkroken åsså på med slalomlaggen, hur kul som helst! Dock så fick vi lite ilskna blickarfrån diverse skridskoåkare.... |
|
|
Är det uppmärkt som vinterväg så gäller försäkringen, annars inte, Sådan väg står således även under vägverkets ansvar. Sedan är jag inte helt säker på tillåtligheten på övriga (dvs de allra flesta) men skulle anta att det gäller som tidigare påpekats, att samma regler som för båttrafik gäller. Däremot har man ett stort ansvar. Oavsett var bilen framförs har fordenet framförare ett strikt ansvar för ALLA skador som den orsakar. Går man genom isen och andra följer med blir man skadeståndsskyldig för det. Kör man på någon eller något blir man skadeståndsskyldig för det. Sjunker bilen och tvingas bärgas för dyra kostnader, eller värre tar sönder något på vägen ner blir man skadeståndsskyldig för det. Så tänk till innan ni ger er ut på isen. Det bästa är att göra det under ordnade former då det finns åtminstone viss kontroll (även om skadeståndskyldigheten naturligtvis finns kvar). Men kul är det ju... ------------------ Always Diesel |
|
|
Är ni orolig att isen inte ska hålla eller? Tänkte på allt prat om försäkring. Isen här hemma är ca 35 cm på sjöar och hav. Det räckte till för en Ljungby lastmaskin på 10-11 ton iaf. Provborra och kolla kvaliteten på isen innan ni åker ut och drar ett bredställ =) Min bil: Länk |
|
|
Micke: Visst är det en solskenshistoria ;) Bildbevis hittar ni här: Länk ______________________________ Min f.d. 735iA -88 Länk |
|
| Vet att det var en kille här i Östersund som brukade skotta upp en bana på Storsjön och bränna på med en roadracingmaskin med spikdäck för något år sen, den var *definitivt* inte registerad för gatubruk. Frågan är väl om inte vi EU-anpassat våra regler och lagar i det här fallet, kolla med polisen, de är rätt snälla faktiskt. ;) | |
|
Ursäkta, men hur f-n kan det vara tillåtet att ge sig ut på isarna o köra BIL?? Hur skulle det se ut om folk for omkring hursomhelst bland skridskoåkare, flanörer o dyl?? Att snöskoter är tillåtet är en annan sak, det är ju ett fordon avsett för just terrängkörning! Med detta sagt tror jag inte heller en Hummer är tillåten, även om den tar sig över stock o sten. *Best Man Wins* |
|
|
BMWcoupe: Jag tror inte att det skulle vara otillåtet av den anledningen. Regelverket förväntar sig nog att folk har någon gnutta sunt förnuft. Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
fin bil: Då kan man ställa sig frågan varför man har trafikregler, hastighetsbegränsningar, o dyl om folk har sunt förnuft? *Best Man Wins* |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.