AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.328

Lamdasond igen

Sida 1 av 2
lurre
hej alla.
Bytte lamdasond på BMW för drygt ett år sen,nu är den likadan igen.
Poängteras bör att jag kör ofta korta sträckor.
Det börjar med högre bränsleförbrukning svajande tomgång etc.
Men kör jag på högre varv 4-5000 en längre sträcka så går den riktigt igen.men det varar inte så länge.
Ska inte lamdasonderna hålla längre.eller finns det några knep för att undvika detta.Är det någon som vet hur lång garanti det är på lamdasonden.Svar önskas mvh Peter.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Låter skumt tycker jag... En Lambdasond håller åtminstone 10 000 mil i normala fall.
jocker18@home.se
jag kanske skulle kolla om jag har avgasläck innan lambdan på min. kanske därför den går kasst. blir en lambda dålig lr pajjar den direkt?

WmB SoundZ
lurre
Avgassystemet är friskt,filter olja luftfilter tändstift bytt.

Konstigt att den går riktigt ibland.

Får nog åka in och koppla upp bilen på BMW.

ps ursäkta stavningen lambdasond ska det vara.

Peter.
Paap Reeder
Hej!
Jordningen är synnerligen jäkligt viktig m h t de låga signalnivåer vi talar om.
Kan kanske vara ngn ärg ngnstans.
MVH /// Paap R
jocker18@home.se
lurre...

går din också bra ibland`?? min är lite till och från, mellan varje korsning lr växling lite som den vill

WmB SoundZ
Ägaren till min bil bytte lambdasond ett halvår före jag köpte den och jag fick byta igen tre månader efter jag köpt bilen. För att inte förlora en massa pengar, om det skulle visa sig att bilen hade andra fel än sonden, chansade jag på en lambda från Biltema och den fungerar än så länge.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Normal livslängd är ca 14-15000 mil. rekomenderat byte hos bla.VAG. det märks på en lamda när den börjar ge sig att reaktionstiden vid mätning av dess värde förlängs med åldern.
dvs en ny lamda reagerar betydligt fortare.

MVH
Hasso
Länk

Funkar universal-lambdorna (Biltema, Mekonomen osv) bra? Klämmer man bara kablarna eller löder också?
Nu tog jag mig samman och skulle till att byta lambda. Köpte en universal på Mekonomen, så man åker på att skarva dit originalkablarna. Kollade så att jag hade kopplingsschema och skruvade sen ur lambdan och klippte kablarna... Hmmm...

Nu börjar det (o)lustiga. Ritningen för BMW 4-wire som man får med lambdan är ett skämt, det går inte att följa vilka kablar som går till vilka stift. Då försöker jag titta i kopplingsschema (inte Haynes såklart, den är ju kass som alltid) för min bil, och då är det andra färger på kablarna än på min lambda... För att få en hum om åtminstone vilka sladdar som är till uppvärmningen så försöker jag mäta, men får inte fram nåt (5,5 ohm på den nya).

Slutsats: på den nya lambdan vet jag vilka alla sladdar är. I den gamla kabelstammen så finns det vit (stift 1), gul (2), röd (3) och svart (4) kabel. Men vilka är vad?? Nån som har Bentley-manualen eller nåt som skulle kunna hjälpa en broder i nöd?

520iAT, 24V, M50, -93.

:(
Universallambdorna verkar funka. Man skarvar kablarna med de medföljande skarvhylsorna. lite åill och fix men de är klart billigare än orginal.

FRED
Vad kostar en original lamdasond?
Och vad kostar en piratdel?
700-900 för pirat utan kabelstam och 1495 för original med kabelstam. För min 520 24V E34 iallafall.

Ingen med riktigt kopplingsschema el dylikt? Pleeeeaaase!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Länk
Prova här om du hittar nått.

MVH
Hasso
Länk

lurre
Richard tittade på sheman till syresensorn.
Kan det vara så här

525 93a SYRESENSOR (JORD GUL 1) (SENSOR svart 2)

VÄRMARE JORD=(BRUN 3)SPÄNNING (GRÖN 4 )

tänkte byta själv kan du skriva något om hur det gick för dig.

mvh Peter
lurre; så säger flera kopplingsscheman (inkl det ryska ovan, jag har ett par andra också.). Dock så har min originallambda (den trasiga) andra färger och de två färger som stämmer går till andra stift än i schemat. Dessutom så säger Haynes något tredje. Till råga på allt så säger (de iofs inte pålitbara) instruktionerna för piratlambdan något fjärde.

Mekonomen kan inte svara på hur deras piratlambda ska kopplas in, Walker (som har tillverkat den) svarar inte på mail.
Det ligger mycket nära till hands nu att skaffa en originallambda...efter 3 dagars stillestående samt typ 8 timmars försök till utredande hur det ska kopplas...4 j-kla sladdar...otroligt...
pe
123
pettan
528t-99
323-81 bus
325-88 Tic
normalt så brukar det ju vara två vita till värmen sen svart till signal och grå till jord. kolla färgerna framme vid snabb kontakten som sitter framme vid motorn och jämför färgerna där. om lamdan har vart bytt förut så kan det ju hända att det inte stämmer med färgerna som satt där original
Det där med "normalt två vita och en svart och en grå" låter som just en universallambda, eller? Där är alla sladdar och funktioner kända, inget problem.
Det ser verkligen ut att vara originallambdan jag har, BMW-logga och -nr samt att den ser verkligen ut att vara 10 år gammal... Numret stämmer även med ETKn.
lurre
Att Richard;tittade på mina färger (525-93) till lambdasonden.

2st vita 1st grå 1st svart bytt hos bmw drygt ett år sedan.

Kikade lite på haynes det finns med några kontakter där.

skickar en scannad sida till dig. Peter
Man ska iaf inte löda en lamda, den tar referens syre genom kablarna!

_____
-ridern-
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Just det "ridern" det du påpekade är mycket viktigt för refernsvärdet.Inte bunta tejpa osv i anslutning till kabelingången på sonden då som sagt det ska in syre genom en smal kanal.

MVH
Hasso
Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.