AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
362

Dunk dunk igen!

Visa användare
50
Peppe
BMW 328 iA -95
Tjena alla monsterdiggare!

Ett litet fenomen har uppdagats sig nu när det har varit lite kallt ute.
När jag startar bilen på morgonen, och kör iväg. Så kommer detta "dunkande" ljudet. Låter som att det kommer från mitten av bilen eller möjligt snett fram åt höger.
Växelspaken (automat) vibrerar lite i takt med dunkandet.
Lägger jag i neutralläget, o bara rullar så försvinner inte oljudet o vibrationerna.
Men när bilen börjar bli varm så försvinner det?? Kanske att ljudet blir lite mer påtagligt när man svänger åt vänster.

Tacksam för tips på vad det kan vara.

Ha dé //Peppe

Visa användare
50
Peppe
BMW 328 iA -95
Ingen som vet något?
La
469
Larsa10
518i -81 E12
Peppe, tyvärr har jag inget svar på vad det kan vara. Pröva dock sökfunkrionen så kanske du hittar svaret på frågan.

Lycka till!

mvh
Larsa
Tr
644
Tryggvesson
420i Gran Coupé -16
Alpina B6 3.5 -89
316i touring -94
335i -89
325i -88
323i -79
Kan vara något med ventilationen, nån regulator eller nåt... har samma problem med 318 E36 fast det kommer när man har värmen på. Stänger man av värmen så försvinner det, inget att oroa sig för sa verkstaden. Kolla med verkstaden.
Svärd
Ingen stötdämpare som har frusit?? Fast då borde det ju inte försvinna bara för att motorn blir varm... Men om du har bilen stående ute när det är kallt, så testa att parkera varmt en natt och se om det är borta.

//Martin

GOTLAND har allt, förutom SALT!!
µ_bmw_µ
Hej!

Jag är inte säker men kan det inte vara ett hjullager eller någon sliten upphängning. När det är väldigt kallt kan ju smörjämnen bli väldigt sega. Annars kan det ju faktiskt vara växellådan det är frågan om. Jag har ingen erfarenhet av nyare bilar så detta är bara gissningar men åk in på verkstad och red ut problemet så kommer nog lösningen.

Mvh Erik
Visa användare
50
Peppe
BMW 328 iA -95
Hej!

Jag har sökt på forumet, men har inte hittat något "bra" svar.

Stötdämpare tror jag inte det är. Låter även på slät mark o i 5km/h. Sen borde nog inte växelspaken vibrera då.

Kan det ha något med kardanen att göra?? För om jag lägger i neutraläget, så försvinner inte ljudet.

Jag tackar för svaren såhär långt. Några fler idéer??

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.