AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
304

Nya regler 2003

Jag hörde idag att reglerna för att privatimportera bilar kommer att bli hårdare av någon anledning nu 2003. Stämmer detta? Han sa att man inte kan handla en bil i god tro längre etc etc, men verkade inte ha full koll. Någon som vet mer? Kändes orimligt att importen av fordon ska försvåras igen....tacksam för svar!

/Simon
Om det sker en förändring så lär den inte försvåra utan snarare tvärtom göra det lättare. Jag kan tänka mig att skattemyndigheten vill gå in och ändra men enbart om man har för syfte att tjäna pengar.
Hittills har jag ej hört ngt som indikerar några förändringar.
Jag förstår inte vad du menar med "Han sa att man inte kan handla en bil i god tro längre etc etc,..."??

:)

Antar att han menade att en bil som kommit och registerats i Sverige som sedan visar sig stulen kommer att lämnas åter till ägaren i ursprungslandet...har svårt att tro att det verkligen är så.

Och något att man skulle få ta ett större ansvar för bilens mätarställning...låter orimligt då man inte kan garantera mätarställningen på en svensksåld bil heller.

Eller så menar han att momsfuskade bilar kommer att efterdebietras på ägaren i Sverige om man inte får några pengar från den som köpte bilen i det andra EUlandet....tror faktiskt inte att han har rätt...tänkte visa honom på motsatsen...men då krävs det belägg för det.

/Simon
simon_en: Vad jag tror du far efter är en generell skärpning av "att köpa i god tro" som gäller i Sverige. Det är i princip väldigt svårt att få tillbaka något som stulits och sålts vidare.

Hörde/läste detta strax innan jul. Det som man är ute efter är "sken-affärer" så att polisen inte kan beslagta och lämna tillbaka stöldgods.
Cool,

jag vet att det är så...han har ju bilhandlare i familjen så hans inställning till import är kanske inte den mest positiva...å andra sidan brukar det innebära okunskap generellt sätt.

Undviker man att köpa stöldgods, något man självklart inte ska göra borde det inte vara någon skillnad alltså....

/Simon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.