|
|
|
|---|---|
| Hej! Är det någon som renoverat/lagat en manuell växellåda på en 525i -90? Är det mycket jobb eller komplicerat? Är det kostsamt? Min växellåda är väldigt "svampig" det är väldigt långt mellan växlarna (vilket det inte är på andra 525:or jag provat.) Dessutom kan 2:ans växel hoppa ur ibland när det är kallt. Back växeln kan också vägra gå i ibland. Jag har även märkt att backljuset är lite glappt, man får trycka som F** i backläget på växelspaken så lyser det, men så fort man släpper spaken så släcks det! Vad är det för fel? Jag har dock ännu ej bytt växellådsolja i den, det är snart 6000 mil sen senaste bytet. Tacksam för tips! | |
|
Byt oljan till at börja med... //Cosmos "Borrows My Wallet" E28 Registret #160 |
|
| När jag ändå frågar... Vad använder ni för olja i era M20 och M30 motorer? Min M20 motor har snott i 21600 mil och det är snart dags för oljebyte igen. Jag använder bara helsyntet oljor av hög kvalitet, typ MOBIL 1. Men jag undrar vad man ska ha för viskositet på oljan? Jag har nu 5W/50 i den och jag tycker det kommer lite väl mycket oljud från motorn med denna eftersom den verkar vara lite för tunn. Vad rekommenderar ni för olja? Vilken viskositet använder ni på era motorer? | |
|
Hej. Det låter som att du har glapp i växellänkaget. Börja med att kolla det. Om du ändå inte är nöjd, eller inte kan leva med att 2:an hoppar ur någon enstaka gång så är det renovering som gäller. Att renovera en växellåda är inte helt enkelt, men om du är en riktigt duktig mekaniker så är det naturligtvis fullt genomförbart. Lager är inte speciellt dyrt, du klarar dig nog på runt 1500:-, om du plockar ur de befintliga och beställer nya hos någon firma som säljer industritillbehör. Synkringar kostar väl några hundringar/st. Värre om drev eller hus är skadade. Då är det bäst att skaffa en annan låda från skroten (och ev. renovera den). Men, som sagt, det är hyfsat komplicerat för en vanlig hobbymekaniker. Micke |
|
mackan325 |
Köp dig en BENTLEY manual till E34 där finns beskrivet i detalj hur du plockar isär lådan samt tabeller med toleranser et.c. Jag tror en hel del specialverktyg krävs. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.