|
|
|
|---|---|
| Hallå e de många som haft problem med absen på 325 e30 vad har det i så fall varit jag har kollat givarna!Tack på förhand | |
|
Det är nog ganska många som har/haft kärvande abs-bromsar, jag är en av dom. Skulle nämligen besiktiga för ett tag sen o abs-lampan lyste. Jag sökte febrilt här på forumet och hittade flera olika orsaker till varför absen klappar ihop, men lyckades aldrig hitta felet på bilen. Tillslut tog jag ut instrumenthuset o ryckte abslampan, kanske inte den bästa lösningen, men vad gör man dagarna innan besiktning... |
|
|
Kolla ABS reläet, mycket vanligt att den går sönder. Vad har du för symtom? Mvh Abbe Länk |
|
|
ABS behöver ej fungera på besiktningen....jag fick igenom min med lampan tänd iaf |
|
|
På en kontrollbesiktning ska kontrolleras att lampan är i funktion, dvs. att den tänds när tändningen slås till, och att den inte varnar för fel. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
jag har ingen abs lampa i min 325:a.... Ska det inte vara det i alla med abs? _________________________ BMWCS #4675 Länk |
|
|
Jo! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
Krizzly |
Jag har aldrig haft problem med abs:en i min 325:a. så jag kanske har ett prakt exemplar =) BMW ÄR INGEN BIL! DE ÄR ETT UNDERVERK!!!! |
| Tack för svaren!ja jag ska nog kolla dom där reläerna mamma har en likadan så jag kan testa med hennes!DEt var väll standard på 325orna har jag för mig!! | |
|
Hmmm undrar varför inte det är nån i min då???? Nån kanske har bytt instrumenthus? Är det ingen annan som saknar en abs lampa? _________________________ BMWCS #4675 Länk |
|
|
Jag har ryckt min lampa och det gick bra förra besiktningen, hoppas det går bra igen nu den 31:e... |
|
| Jag har ingen ABS-lampa på min 325ik från 87 heller.. och vid bakdäcken hänger det nån slags sladd som ser ut att man kan kunna koppla till bromsarna.. misstänker att tidigare ägaren dragit u dom samt plockat bort lampan. | |
|
Du tror inte sladden är till slitagevarnarna för bromsbeläggen då? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Har ingen ABS-lampa heller (325-89, sv-såld). Vad säger instruktionsboken? |
|
|
Gammal tråd men jag funderar på varför vissa E30 325:or inte har ABS lampa i instrumentpanelen men ABS enhet vid vänster framskärm (bakom lampan).. samma sak på min .. Nån som vet? För övrigt.. vart sitter relät till abs;en som brukar gå sönder.. vilken är det?? |
|
|
Lyfter tråden lite... Jag har oxå problem med ABS-en på min 323a... Lampan brukar tändas efter 10-100 meters körning. Innan den tänds så känns det att ABS-en jobbar om man kör sakta å bromsar. Funderar på om det kan va kuggkransen som e skitig/skadad, eller om nån givare e paj... Var sitter förresten detta relä som styr hela härligheten? Ska besiktiga innan sista okt., och jag tror inte att min tillfälliga lösning (eltejp på instr.panelen) duger där... Dessutom kan det ju va gott å ha ABS nu i vinter... ///Fredrik |
|
|
Fixade min ABS igår.. det var relät.. tog isär det och lödde ihop smältsäkringen.. bara å smacka ihop och bromsa =) Relät sitter under instrumentpanelen.. ett avlångt plåtrent relä.. det är längst av alla som finns där under.. |
|
|
rEnEsIs: Får ta å prova det då... Hade du samma problem som jag beskrev? Skulle ju va gött å slippa skruva alltför mycket... *less* ///Fredrik |
|
|
tyvärr hade jag inte samma fel.. min abs fungerade inte alls (tråden var av).. ev kan ju din glappa men det är inte så troligt.. ta och rengör abs kugghjulen som givarna läser av.. ev. byt eller mät upp nån givare .. sen gan du kolla alla kablar till dem och styrboxar m.m. om de är oxiderade eller glappa.. MVH Gustaf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.