|
|
|
|---|---|
| Hej jag har en BMW 325ic 93 och när jag har fläkten på ettan så luktar det som rök eller bränt men kör jag den på tvåan eller på de andra graderna så är det helt normalt och splar ingen roll hur varmt jag har reglaget på? är det något som inte stämmer eller så? | |
| komigen tjejer o killra är det ingen som kan något om det, hela bilen stinker om man kör på ettans fläkt | |
|
Sluta fimpa i luftutblåsen:-) Kan vara dåliga lager i fläkten så att den går trögt och håller på att brinna upp på ettan. Mina lager är dåliga, men den luktar inte på ettan utan bara på fyran... Det är väl vad jag kan tänka mig. Min skrothög: Länk |
|
| Jag har också dåliga fläktlager och emellanåt (men inte alltid konstigt nog) luktar det bränt. På BMW-verkstaden säger dom att man inte kan byta ut enskilda lager utan måste byta hela kupéfläkten. Vet någon om det stämmer? | |
| Testa spryta på lite 5-56 och Siliconspray på motorn så att man smörjer lagren. | |
|
5-56 är en ren styggelse för annat än möjligen cyklar. Får du in detta eller silikon på motorns kollektor och kol så kan du kasta den sen. Lagren måste smörjas selektivt och sparsamt med riktig olja. Kan ju vara nåt på flätmotorns reglermotstånd (blir rätt varmt) som osar lite kanske? FP |
|
|
folke: Hur kommer det sej att min motor inte funkade (gick trögt när man snurra den för hand), men sen efter att jag dränkt den i 5-56 och Siliconspray så gick den lätt och funkade perfekt? Hade jag bara tur kanske? |
|
| Men det kan ju va som folke säger att det är motståndet som inte funkar som det ska. | |
|
Det kanske är en växelströmsmotor utan kol och kollektor? Skämt åsido, hela funktionen med kolborstarna och kopparlamellerna i kollektorn bygger på att der är torrt och fritt från all form av smörja. Annars bränns detta snart till en svart isolerande beläggning, och motorn stannar. Även rotor och ev. statorlindning av lackisolerad koppartråd skall hållas rent och fritt från oljeprodukter som på sikt förstör isoleringen. Du får väl kolla på nån faktasida om likströmsmotorer om du inte tror att det stämmer. Jag betvivlar inte en sekund att lagren fick smörja och snurrade lätt, kanske du hade tur och det kom inget på kollektorn? Jag tror iofs inte att du dränkte eller doppade ner den i oljan. FP |
|
Kongo MMH |
Kan även vara en kontakt eller kabel som osar, om den blir överhettad pga dålig kontakt. Sånt kan smälta ner ett elsystem. |
| Jag hade nog bara tur då att den startade då efter att ha sprutat på den. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.