|
|
|
|---|---|
| Hej! Jag är en tekniskt relativt obegåvad BMW-ägare som önskar hjälp med följande problem: All belysning (strålkastare, instrumentbelysning, kupébelysning) flimrar lite lätt när motorn är i gång. På tomgång efter start lyser halvljuset dessutom lite svagt. Det hämtar sig så fort man börjar köra. Har aldrig haft några startproblem, inte ens i 20 minusgrader. Bilen i fråga är en 325i E30 -90. Vad kan det vara? | |
|
Generatorn kan sjuga på sista versen eller så har du problem med laddreläet. Prova att mäta vilken spänning du får vid tomgång skall vara mellan 14.1-14.3 Volt om jag inte minns fel. Någon får rätta mig isåfall. Kolla också med batteribelastare (brukar finnas att låna på macken) om det är någon batteripol som kan vara dålig. |
|
Tony G |
Som "CoolBlueM3Coupe" säger är det med största sannolikhet generatorn det är fel på. Ska gå att renovera tydligen men har tyvärr ingen anning om vad det kostar eller vad en ny kostar. /Tony Avställd för vintern men glad ändå! Länk |
|
om tomgången är normal och sådär så är det nog som grabbarna säger att generatorn ladar lite dåligt och visst det går att renovera en generator men du sparar på tid och pengar på att besöka närmsta skrot. jag skulle ju iofs köra med den som den är sålänge den ger batteriet den ström som det behöver och har lysen medan du kör. - Life Offers One Guarantee, If You Don´t Win, You Lose And Without Risk, There Would Be No Reward - |
|
|
Tackar så mycket för svaren. Eftersom jag (som sagt) inte är någon mekaniker -- är det någon som vet vad det skulle kosta att byta generatorn (på verkstad då alltså) om den skulle få för sig att helt sluta funka? Än så länge lyder jag dock rådet att köra med den som den är. Det är ju ganska tufft med stroboskopstrålkastare ;) |
|
Aldric |
Till min vill dom ha mellan 3500 - 5000 för en begagnad, renoverad generator monterad och klar på BMW. |
| Laddningsrelät. Kostar runt hundralappen, lätt att byta själv. | |
| Hur tar man reda på om det är laddningsreläet eller generatorn? | |
|
Vad jag minns av då jag hade ett dåligt laddningsrelä på en K*dett så är spänningen inte fluktuerande men för låg, har för mig att min låg rund 13.5 V eller lägre. Är det generatorn och du har en bra multimeter kan du ju mäta om du har en svängning och isåfall kan det ju vara generatorstrul. Du har ingen i närheten som har en E30 ungefär samma modell, då kan du ju bara byta en minut eller så. När jag läser verkar det ju som om den laddar (eftersom du inte har problem med starter) och då är det ju tyvärr generatorn. Men prova med en halvhäftig multimeter om du har tillgång till en. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.