AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.891

Besikning av 325ix

Da
48
Daniel Gedin
325ix -88
528i -84
520i -88 e28
Tjo!
Jag har problem varje j...a gång jag ska besiktiga bilen p.g.a
man inte bör testa bromsarna på den där rullbanan som bara tar
två hjul åt gången... Har jag blivit tillsagd! Så igår när jag
ombesiktigade bilen för att hand bromsen tog dåligt vid
den allternativa broms kontrollen "ut på gården å prova"
så rullade han på den på bromsrullen iallafall! Så jag sa
som vanligt att du får inte testa hand bromsen så här!
Då sa han... Jovisst! Näe! sa jag osv
Det slutade med att jag sa...Släpper du kopplingen så klappar
jag till dig!
Han blev arg men det slutade att han körde runt på gården och
ryckte i handbromsen som förövrigt blev godkänd =)
Men är det nån som vet nåt om det här?
Vad kan hända?
Har jag rätt eller fel?
Jesperado kanske?

Da
48
Daniel Gedin
325ix -88
528i -84
520i -88 e28
En till grej!
Dom kollar aldrig HC, Lambdavärden osv bara co som va 00?
Jag trodde dom kollade allt när det är kat... Vore kul å veta värdena!
när man ändå betalar 300:-
Jag pratar om ix:en
Sp
53
Spyder
525ix -92
Med den typ av 4wd som sitter på BMW skall man absolut inte köra i testbänken, helt riktigt.
Då ena hjulparet inte snurrar med det par som testas, blir det påkänning i fördelnigslådan och den slits onödigt. Vid längre tids tvångskörning på detta vis går fördelningslådan sönder.

HC och Lambda värden är inget krav på din bil från -88, antar att det är därför dessa värden inte antecknas. Kravet att katalysator skall fungera och rena kom -89.
Da
48
Daniel Gedin
325ix -88
528i -84
520i -88 e28
Tack för upplysningarna!
Exakt som jag sa till gubben på besiktningen... Men han sa att
HAN minsan gjort sådär i 15år på likadana bilar. Men jag sa att
det skiter jag i!!!

Jaha! Så det blev krav f.o.m -89
Det förklarar den punkten. Tack!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
En BMW IX får inte köra i bromsprovaren, helt riktigt. Att trots detta köra bilen i bromsprovaren är ett tjänstefel, olaga hot är ett brott!
Jag fårstår dock din upprördhet. antagligen glömde han bara sig (lätt gjort) och ville inte tappa ansiktet... Det är aldrig fel att påminna om man har en bil som inte går att köra i bromsprovaren då detta är mycket lätt att missa ibland.

På bilar före -89 mäts och protokollförs bara CO-halten.

Och är ni beredda nu? Här kommer det igen...
Kraven på bilar utrustade med katalysator är LIKA för ALLA bortsett från avgasgränsvärdena, oavsett årsmodell!

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Danel: hota honom är sällsynt dumt då ASB killarna troligen inte bara är som oss vanliga dödliga utan har dessutom skydd av sin position som statstjänste man ( liksom poliser,dommare,brevbärare osv..) vilket gör hotet än allvarligare för din del... fördelen för din del är att han dessutom har kravet på sig att alltid göra rätt annars är det tjänstefel som kan vara saklig grund för skriftlig erinran eller i värre fall avsked

Så jag skulle i ditt ställe frågat honom ytterligare en gång till om han verkligen skulle prova min bil på broms provaren om ahn stod på sig skulle du helt enkelt bett honom följa med in till stationschefen och förklara sig ( och ev. följdskador..)
Betänk att ASB är livrädda för sådant här då man i Lund godkännde en bil och efter ca 10 dagar brast en avrostad bärarm (tror jag att det var, Jeppe kanske vet bättre vad det var) och ASB befanns skyldiga till försummlighet och fick betala reparationer på ca 20000:- på bilen i fråga
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Jag skulle bett honom kliva ur min bil och kräva att någon annan tog över besiktningen.
Vet inte om det är så vanligt förekommande men som bilägare tycker jag att man kan kräva det.
Jag tror han hade föredragit det istället för hot om en smocka.
Nu har ju inte han en möjlighet att förklara sig så man kanske inte ska säga för mycket men han verkar vara lite oproffsig som inte kollade upp det du sa.
Alla kan göra misstag men det är ju hur man rättar till dem som räknas.

Automat är bekvämt
Hade en ALfA förut deras boxer motorer gör dom svåra att lyfta med domkrafts historien dom hissar upp framvagnen med, alltid lika kul med den och se ASB-killen bli mer och mer stressad när han inte ville lossas om att han inte kunde lyfta upp bilen
Citroën är oxå kul gasvätske fjädring kan om man inte gör helt rätt ta upp allt glapp ilederna om man kolla som vanligt därför fick man ofta dubbel tider med farsans Citroën, men Jeppe det måste väl vara kul med bilar som ger lite utmaningar??
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Ja, det var en länkarm på en Mazda 626 som brast. Då det inte var någon tvekan om att felet skulle upptäckts på kontrollbesiktningen stod Bilprovningen för alla utgifter...

Man har faktiskt rätt att begära att få en annan besiktningstekniker än den man "tilldelats av slumpen" om man tycker man har anledning till det!

Jeppe

st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
jeppe:Det händer inte så ofta va?

Automat är bekvämt
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Absolut, dom bilar man ser varje dag är ju inte speciellt roliga efter några år...
Jag har ju genom jobbet fått förmånen att titta på och köra många grymma bilar som jag annars ej kommit i närheten av!
Citroên vill jag inte ens prata om, borde finnas en speciell bilprovning endast för dessa vagnar!

Jeppe

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Att någon kräver en annan tekniker menar du? Nej knappast, det är nog mest om det skulle vara en tekniker/kund som kommit på kant med varandra vid ett tidigare tillfälle. Men i det fallet brukar man tillkalla en annan tekniker innan kunden hinner tänka tanken!

Jeppe

Jeppe: som det heter det är sällan ens fel att två träter gäller väl även i relationen ASB-Bilägare??
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
I det fallet tror jag inte ditt talessätt stämmer så bra!
Oftast är det ingen riktig diskussion eller liknande, utan bara en väldigt tydlig missnöjesyttring från kundens sida... Efter en rejäl utskällning, ett antal hotelser och lite hyttande med nävarna från en kund är man inte så intresserad av att ytterligare en gång försöka förklara att det inte är mitt fel att han har en dålig bil!
Nästa gång kunden kommer för en besiktning försöker man helt enkelt undvika honom...
Kunder som är intresserade av att diskutera och få förklarat för sig är inga problem, det hade jag också velat om jag känt mig orättvist eller felaktigt behandlad. Men förklarar man bara ordentligt och visar reglerna svart på vitt så förstår de flesta att man bara gjort sitt jobb.

Jeppe

Da
48
Daniel Gedin
325ix -88
528i -84
520i -88 e28
Jag förstår vad ni menar med hotet... men det va så att jag
påpekade det direkt då han satte sig i bilen om och om igen!
Han sa att det inte va nå problem. Vi tjafsade ända tills han
körde ner i gropen!!! Då stannade han och la i 1:an...
Jag sa åt han å kolla upp det men han vägra och började släppa
på kopplingen... Så vad skulle jag göra?
Vad skulle ni göra?
Jag menar, jag bad han flera gånger att inte göra det,men!
Helt rätt jag hade gjort samma sak, det finns sådana rövhål som jobbar som besiktningmän. Men det finns även dom som är bra..

/ Andreas
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag har viss förståelse, helt klart...
Jag tycker du ska berätta för platschefen på den aktuella stationen vad som hände, för så får det naturligtvis inte gå till.
Om du vill så får du gärna maila till mig och berätta vilken station och vilken tekniker det var, så ska jag se till att det tas upp med berörda parter.

Jeppe

Da
48
Daniel Gedin
325ix -88
528i -84
520i -88 e28
Tack!

Jesperado! Jag mailar dej i början på veckan
Jag är bortrest och har papprena i Bilen!
Det va iallafall Västerås
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Ok, men ta det då på mail, inte här! Vill helst inte se nåt snack om enskilda personer här på forumet...

Jeppe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.