AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.784

Vad tycker ni om era E39?

Sida 1 av 2
Jag funderar på att skaffa en E39 528. Hur är era? Berätta om för- och nackdelar. Någon årsmodell som är lite bättre eller sämre?
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
96-orna sägs vara lite sämre än resten av modellerna, på grund av att detta var den första årsmodellen=flest barnsjukdommar.

Jag tror att E39 528(eller 523) är en mycket trevlig bil att leva med, utan att för den sakens skull vara svindyr att äga. Om inte annat så är det populära modeller, och jag är övertygad om att här finns många ägare som har saker att berätta!

Mvh
Kalle H, BMW CS[syd]#5120
____
Länk
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Tycker även att 520i är en trevlig bil, den har förstås "bara" 150hk men är man nöjd med det är det en kanonbil.

CHS
Absolut inget ont om 520 men jag har 210hk/350Nm i bilen jag kör nu så jag kan inte ha så mycket mindre.Även 540 är intressant,så ni som har såna får gärna komma med era inlägg.

Mvh Speedshift
Jag är hel nöjd med min 528 -98 touring, går bra och framförallt billigt om man lättar lite på foten. Det blir svårt för BMW att slå E39 eller??

/ Andreas
E39 är en bra bil. Min 523 touring är den bästa BMW jag ägt. Driftsäker, komfortabel, rimliga ägandekostnader och hyfsade prestanda ser jag som stora fördelar med modellen. 2001 gjordes en facelift vilket kanske är det viktigaste som hänt under modellens levnadstid. I övrigt är det mest mindre skillnader i form av materialval och utrustning mellan de olika årsmodellerna.

Om Du även är intresserad av 523 touring kan jag upplysa att min är till salu! Maila mig privat ifall det är intressant.
Jag har en 540 touring-99 och jag måste säga att det är en fröjd att sätta sig i bilen varje dag.... den går som en klocka drar inte alls så mycket bränsle som jag trode. Det är den bästa bilen jag har haft....
da
1.997
danielb
I4 M50 -24
Har en 523 -96 och har inte stött på några av de barnsjukdomar som sägs finnas, jag tror iofs att de flesta av dem är fixade av ägarna innan mig etc. Bilen funkar klockrent och det ska mycket till om jag ska byta till annat märke/modell, vad jag inte kan förstå är varför inte alla köper en beg. 5-serie istället för allt annat rappel som finns på marknaden.
Min är en svensksåld och detta innebär billig försäkring. För två veckor sedan var jag i sthlm och jobbade, körde ca 50 mil runt staden dock inte längs inne i gröten och inga köer, bilen drog inte mer än 0,78l/mil och då var det -20 grader!!
Just nu kan jag inte komma på någonting dåligt med maskinen.
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Det är den bästa bil jag har haft m t p körglädje. Pratade med brorsan (Thepuc) om detta i helgen. När jag vanligtvis har en bil med lite krut under huven så blir det på något sätt normalt tillstånd och jag slutar njuta efter ett tag. Så är inte fallet med min 528!
Körglädjen är enorm och jag blir lika glad varje gång jag trycker på gasen.
Sedan finns det ju barnsjukdomar på dessa bilar - speciellt på de tidiga modellerna. Men hittar du ett bra ex så är det en härlig bil att köra och med bra ekonomi.

Mvh

/NP
Dr
113
Dr. H
540i -98
Kan bara hålla med "S 328 R", det är verkligen en fröjd att sätta sig bakom 8:an. 540:n är en kostymklädd testosteronstinn dräpare. Motorn och dess övriga prestanda uppfyller definitivt "glädjerusnivån".
Något att tänka på är att bensinräkningen ökar drastiskt med glädjenivån. Den som påstår att 540:n inte drar mycket bensin låter inte bilen sträcka ut och visa sin skrud. BMW:s V8:a är en av världens bästa V8:or och SKA köras över hela registret för att må riktigt bra och då blir det även en "virvel i tanken" kan jag upplysa.
Ett tips: Det är det värt!!!

Dr. H
zaza
jag är en mycket nöjd ägare till 5231-97. den drar inte mycket, säker vinterbil med ASC system rymligt stor inuti. motorn är inget fel på den är rätt pigg och mjuk ändå. har man inga små barn så tycker jag att 523 an en bra alt.
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Håller fullständigt med NP! Jag får nästan ribba varje gång jag trycker lite hårdare på gasen. Det finns gått om "power" i 528-an!
Motorljudet från 6-an är helt underbart! Satsa på en 528-a är mitt råd. Är supernöjd med min. Har aldrig haft en BMW tidigare men jag gjorde helt rätt när jag sålde min nya Audi och köpte en "BMW Power" maskin från Munchen!! ;-)

Länk

MVH/Andrè

An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Kan dessutom reka Steptronic lådan. En fröjd och teknisk mästerverk från "vaterland".

Länk

MVH/Andrè

Visa användare
63
jonny P
325 Cab -03
Vw Passat tdi 4 motion -11
Håller fullständigt med Dr H, det är en härlig upplevelse lite högre soppa räkning so what.
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Dr.H Den var bra! ;-) Tro fan det.

Länk

MVH/Andrè

MD
298
MDcruiser
545iA Touring -05
525iA Touring -02
E39:an är både vacker, komfortabel, rolig och potent. Som alla tunga bilar som körs inspirerat bör du kolla lite nogrannare på framvagnsupphängning, bromsskivor o klotsar. En del mindre elfel kan finnas om de inte är åtgärdade redan, typ ABS-indikator och fläktmotstånd.

En mycket fins bil med hög kvalitet. Inte för den som lastar mest, utan för den som älskar att köra.
Köp 540 jag hade en M3med 320hk innan och jag klarar mig bra med 540 den har ett så förbannat härligt botten drag,och min drar ca 1-1,5dl mer än kompisens 528 så inte tycker jag det är nåt att gnälla om..Enda felet jag råkat ut för är airbag lampan har lyst 2ggr,har dock möjlighet att nolla gratis..
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
JAg tycker alldeles utmärkt om min 540t-98 om jag bara kunde få köra den nån gång, eller hur hasso?:DD
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Asken - hur stark är din eft den lilla modifikationen?

Mvh

/NP
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
NP: min 407 hk &572NM men går det bra är det plus ett par procent till på 98 okt:))
Dr.H:det är klart att den där en del när man har kul i bilen.... men jag trode att den skulle dra mer än vad den gör... Det är ett jäkla bottendrag alltså... man är ju uppe i 180 på ett ögonblink.

Asken: har du varit hos ESS???
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.