|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Ojoj nu blev det konstigt igen, jag som för ett ögonblick trodde allt var glasklart :) "Ikväll trodde jag toppfarten var om man accar på sexan dit vilken kan stämma då en inte orkar lika snabbt som på femman" Jag vet inte riktigt hur du menar egentligen. (trots att du förmodligen försöker vara tydlig :) Toppfart är ju toppfart, lämpligaste växel används. Har inte hela diskussionen klar gjort att toppfarten är ~ 278 och att den nås på 5:an..? Eller menar du att det kanske är möjligt att man kan dra upp den i 278 på sexan (plan väg) då den inte orkar längre? Alltså att varvstoppet för 5:an och punkten där 6:an inte orkar längre är samma. Flåklypa Du har rätt att det är ända sättet om man vill veta exakt vad just en viss bil klarar. Fast det krävs en del utrustning oxå för att det ska bli en nogrann mätning. |
|
|
M-pire jag tolkar också Gustav på samma vis, alltså att 6an gör ingen skillnad eftersom den ändå inte orkar varva ur den. Nerförsbacke råder väl bot på problemet, då borde en 3.0 M3 varva ihjäl sig totalt om spärren slår i på 5an på plant underlag. Jag vet att Jockes 325a varvar ur 5an på plant och mätarn går till 243km/h sedan bryts det, men det verkar konstigt attden inte skulle orka varva ur på 6an....vad är det då för mening med att tat bort/höja varvstoppet på 3.2an?? skall väl vara till fördel i en ruggigt lång nerförsbacke då. |
|
| menade att en 3.0 M3a skulle strypas mycket fort i en nerförsbacke om man redan kommer i full karriär på 5ans växel, eller hur blir det? JAg vet att Jörgens Aero stryps vid 240km/h (mätarfart) original, men han fick upp den i 255km/h mätarfart nerför läggesta. Hinner inte strypningen med eller? | |
|
FRIFART, Men är det verkligen en strypning på den Aeron då? Den kanske inte går fortare på plan mark. Och varvtalsspärren räcker för att bilen inte skall varva mer även i nerförsbacke, därför bilen accelerar inte utan att man tillför kraft. Ja så vida vi inte talar om fritt fall. :) |
|
|
Det jag försöker säga och har erfarenhet av är: man kan inte komma upp i toppfart om man inte varvar ur 5 sen lägger i 6an. Om man lägger i 6an vid säg 5000 rpm på 5an orkar den inte upp i toppfart. Mao varva ur 5 så gott det går för att få upp den i toppfart. Effekten och vridet liggger ju högre upp i varvtalsregistret. Då komemr man högre upp i varv på sexan också följdaktlign. Men detta är ju rätt självklart, ingen segar väl upp den på sexan från säg 100 km/h för ett toppfartstest Sedan tyckte jag att det gick lite till på sexan efter 5an varvas ur men har inget bevis för det. Men den håller åtminstone farten då :) Så det man kan göra är ju sänka utväxlingen på 6, då kan man få M3 3,2 att toppa 295 äkta. Samma sak med M5 95, den kan gå riktigt bra med annan diff. |
|
|
Gustav, du har nu lyckats förklara så allt är kristall klart - till och med för mig :) Byta utväxling är en variant, fast enklare verkar vara att montera 18" hjul med 3-4% längre rull omkrets. Farten blir inte riktigt 295, men 287 är rätt okej det med. Nog om detta. FRIFART kolla mailen.. |
|
|
Eller ännu bättre lätta fälgar! Ofjädrad vikt = 10 * fjädrad? Ngn som kan bekräfta? |
|
| Fattar inte de e självklart att 3.2an varvar ur även om du börjar i 90 på sexan den e ju svinstark man kan kan dra den till ca 250 på mätaren i femman när du då lägger i sexan fortsätter den ju öka min går upp på 7200 varv i sexan iallafall man skulle nästan tro ni pratar om en sexväxlad 1.8 jappsebil eller något:)dom förstår jag att dom inte orkar dra på sexan men M3 de e riktig bil.Efter 200 tycker jag de spelar mindre roll om man kör på femman eller sexan går som fan ändå.Någon sa också att sexan var en ren typ extraväxel så femmen var samma utväxling som femman på 3.0 jag vill snarae påstå att sexan på 3.2 är nästan samma som femman på 3.0 skiljer 200 varv o även om man byter däck så har ju alltid varvräknaren o hastighetsmätaren ett förhållande som följs åt men däremot ändras den riktiga hastigheten ju.7200 varv på sexan är 280 på mätaren | |
| Fälgarnas tyngd är försumbar för toppfarten. | |
|
Mr Henke Din varvmätare visar uppenbarligen väldigt fel. 7200rpm = 308 km/h. M3:an är j*vligt snabb men inte så snabb... |
|
|
Där har vi en orsak till missförstånd som jag redan tog upp i trådens andra inlägg....felkällor. Varför litar ni blint på varvräknaren när ni inte gör det på hastighetsmätaren? Andra felkällor som jag tänkte på men inte nämnde är: Däckslitage. Däckens "konvexitet" i höga farter (motverkar iofs slitagets fel). |
|
|
MAn kan ju rimligtvis räkna ut att varvräknare och hastighetsmätare har ett visst samspel :-) johann angående strypning på Aeron kan jag bara referera till att det står i instruktionsboken enligt min kompis. |
|
|
FRIFART, Att den är strypt till 240? Men din kompis körde den i 255 km/h i en nerförsbacke? Mätaren visar väl så mkt fel då. |
|
| Menade självklart till 240km/h..han sa att elektroniken bryter då på plant underlag. | |
| alltså klart den visar fel men bilen vägrade gå snabbare än 240km/h på plant..den gick tydligen hyggligt dit med sedan tvärstopp och han kände hur den bromsades..speciellt när det blev lite nerför då den tydligt ville mer..men när han kom till Läggesta backen hängde inte systemet med och bilen skenade på. Detta är vad han sa, jag var inte med men det låter eningen konstigt tycker jag? | |
|
FRIFART, Ja det låter verkligen konstigt men det är ju en Saab. :) |
|
| Jo du har så rätt, efter trimmningen så startade bilen inte heller..något fel med elektroniken och killen bytte både box och andra grejor. Idag startar den dock och laddar ca 1.2bar. Men den gick rent snuskigt bra när den laddade över 2 bar vid några tillfällen, (naturligtvis ställdes laddtrycket ner ganska omedelbart) men det var kul sålänge det varade..kändes verkligen som om framvagnen och främrehjulparen ville sticka iväg från bilen..den spann lätt på högsta växeln i farter långt över 100km/h med vinterdäck på halvtorr asfalt. SAAB kan också vara kul ibland, men ger inte samma begär eller är vanebildande att köra. | |
| Men man får ju bara köra i 110 i Sverige.... | |
|
Mosse, Man får köra fortare på banor. :) |
|
| Det är mycket man får och inte får i detta land, men ibland tycker jag att man får ta sig friheten att göra någon man inte får, mera Gunball racing åt folket :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.