|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
| M-pire, du verkar upprörd (igen) :-) | |
| M-pire du borde bänka M3an..jag har uppgifter om att 3.2an bara lämnar mellan 308-310hk original medan 3.0 lämnar 286-291hk..verkar ju underligt men kanske är en av förklaringarna till att det ofta inte skiljer så mycket mellan dem tex bilsport provade 0-100=5.65s M3 3.2 medaN m3 3.0=5.9s. Nu vet jag inte om detta är en ren skröna, men en kile påstådde att en kunnig mekaniker som jobbat mycket med dessa bilar hade uttalat sig på detta viset. | |
|
FRIFART Nä, inte är jag upprörd, bara nyfiken :) Väntar på dina officiella siffror. Hoppas dom inte kommer från bilsport bara. |
|
| Frifart, det stämmer. Vid bromsnign hade min M3 3,2 hade 308 hk innan chip vilket nästan hamnar inom 3% regeln men 365 Nm. | |
| Gustav, intressant så uppgifterna stämnde då..hela 365Nm också..men hur går det egentligen ihop att en 315hk M5 3.6 bara då skulle leverera 360Nm med 0.4liter större cylindervolym samt 7hk extra...kanske lämnar den ca 380Nm mot de utlovade 360??? lite off topic men endå. | |
| Måste säga tt det är VÄLDIGT ovanligt att BMW lämnar högre motoreffekt än vad bilarna visar sig ha...kan det vara så att de inte lyckades trimma upp 3.0 an ordenligt och tyckte att dryga 300hk skulle verka pinsamt lite från de tidigare 286 som i själva verket kanske är runt 290hk i de flesta 3.0 olrna??? | |
|
M-Pire: Jag är halvvaken nu. Nej den avr itne orginal. Och jag har ej mätt den i 278 har annat att koncentrera mig på då. Vad är det för fel att vara överpedagogisk? "I S4 vs M3 tråden ansåg du väl att 268 km/h stämde, eller..? :)" Hehe ja. Ville poängtera att sega den upp med sexan till 282 ej går man måste varva ur femman. Samam gäller emd ex. Ferrari F355. Dock går det ju att köra på sexan till 250 km/h spärren från ex. 50 km/h. Fakta: 5an har samma utväxling. Dra egna slutsatser. Mao stämmer mitt inlägg ovan också. Inga oklarheter? |
|
| alltså trimma upp 3.0 till 3.2an menade jag naturligtvis och syftade på att de helt enkelt "drog till" med en siffra på 3.2an för att det inte skulle bli pinsamt lite. | |
|
Omformulerar min fråga då den redan är besvarad. Vart kommer den engelska texten som Gustav saxade in ursprungligen ifrån? |
|
| Mitt sista inlägg är skrivet innan jag läste ditt senaste. Återkommer :) | |
| Från en konversation med en medlem på bmwm5.com. | |
|
"Gustav, intressant så uppgifterna stämnde då..hela 365Nm också..men hur går det egentligen ihop att en 315hk M5 3.6 bara då skulle leverera 360Nm med 0.4liter större cylindervolym samt 7hk extra...kanske lämnar den ca 380Nm mot de utlovade 360??? lite off topic men endå. " Därför M5 3,6 kom 88(?) och motortekniken har gått framåt på åtta år :) |
|
| ja ok, men det var faktiskt 89:-) | |
| När ni pratar utväxling snackar ni kupen då? för cabben o limon o kupen har ju olika bakaxelutväxling vilket skiljer ca 3-400 varv hit o dit .Samt att dom ändrat utväxlingen med åren 96an har lägre utväxling än en 97a. | |
|
96 talar jag om. Det lär väl inte vara olika utväxling på Limon och coupen? Det låter konstigt! Annan utväxling på cabben har man ju hört men den är ute ur leken pga vikt och aerodynamik. Men var har du hört att limon skulle ha det? Tror inte det stämmer. |
|
|
Gustav Problematiken började med att Kelleners uppgav 268 i topp och att den dessutom nås på 5:ans växel. I S4 vs M3 tråden flikade jag in detta påstående eftersom FRIFART snackade om 280. Vet ju att du varit där så hade väl hoppats att du skulle säga att Kelleners sajt är helt f*cked up eller något. Istället sa du " Det stämemr helt säkert. Om i nte varvtalsstoppet är höjt. Om det höjs till 78000 rpm är det 280 km/h äkta." Förmodligen missade du det där med 268 och så var karusellen igång :) 278 låter rimligt, har nog svårare att acceptera att det är på 5:an den nås. Men jag har i ärlighetens namn aldrig dragit till varvstopp på 5:an på planmark och testat om 6:an drar i det läget. Mr. Henke Jag använder utväxlingen på 5:an från M3 -93 då den enligt Kellener är samma som 5:an på M3 96- |
|
|
Haha skule alrdig sagt det där med 268. Ikväll trodde jag toppfarten var om man accar på sexan dit vilken kan stämma då en inte orkar lika snabbt som på femman (högre effekt och vrid vid högre varv). samt: det som gjorde mig förbryllad är femman går ju i varvtalsstoppet vid 275km/h (36,2 * 7,6). Men av ngn anledning tyckte jag mig minans att varvtalsstoppet gick i ungefär samtidigt som 250 km/h spärren, och de 200 rpm extra tog en till 282 km/h. Men jag kom ju ihåg fel :) Jaja vi ahr itne lärt oss ngt nytt här förutom att beräkna utväxling är det rätta sättet att mäta topphastighet. |
|
| Alltså det jag försöker säga är att både 3,2 & 3,0 gör 36,2 km/h vid 1000 rpm på femman. (som jag fattat det) | |
| "Alltså det jag försöker säga är att både 3,2 & 3,0 gör 36,2 km/h vid 1000 rpm på femman. (som jag fattat det)" Ja de är ju samam utväxling. Men ena har en växel till har jag hört ;) | |
|
Det rätta sättet att mäta toppfart är att testa tycker jag. Det är då man ser om teorin håller för fakta. Btw. En bra tumregel när det gäller vridmoment på oladdade ottomotorer är 100Nm/l. Det stämmer väldigt bra och kan användas när det gäller att gissa sig till motorns storlek. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.