AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.214

utredning av toppfart M3E36

Sida 1 av 4
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Min kompis har en M3E36 3.2 och den angivna toppfarten utan spärr i en sådan uppges till 278km/h, 280km/h, 282km/h lite olika beroende på var man läser..någon sa 268km/h nyligen..men vad är rätt? är det någon som uppmätt en sådan på plant underlag? kompisens M3a presterar ca 300Km/h enligt mätarnålen i nerförslut..men det säger ju inte så mycket iofs.
Det enda rätta är nog att man mäter upp toppfarten med GPS på plan rak väg och normalförhållanden i vädret. Det är svårt att räkna ut toppfarten någorlunda exakt.....det finns för många felfaktorer. Det finns GPS:er som mäter med 1/2 km/h noggrannhet
An
87
Andreas BMW
Bmw 328it-96
Vad varvar bilen? Vilken utväxling är det på 5:an resp bakaxeln och däckomkrets?

Då kan du ju räkna ut vad den går, och det stämmer ju om alla värden stämmer

Mvh Andreas
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Jo jag vet, men min kompis kommer inte ihåg vad den varvade i 300Km/h..tänkte bara att någon hade/kände någon som visste vad de brukar prestera. Det är nämligen så att det skall anordnas ett race ( i vår) mellan punkt A till B och det är några potenta bilar som skall ställa upp och min kompis vill veta var han kommer att hamna med sin M3a....nämligen så att en annan kompis har en ganska ordentligt modifierad 9000Aero och vi sitter och spekulerar i om han kommer att ha någon chans..sedan är det en chippad s4a, Porsche 944turbo 300++hk och den sistnämnda kommer antagligen att plocka hem racet om den håller, vilket den inte alltid verkar göra.
Ja
285
Jantte
523iA Touring -99
535i -87

Race i vår.... Det låter intressant. Var i Sverige skall racet hållas? Berätta gärna lite mera.
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Frifart
Hoppas ni ser till att det inte står människor i vägen mellan punkt A & B...race kör man helst på bana...eller?
Vidhåller att det är 278 km/h. Orkar inte sätta mig in i det helt nu men jag kan göra det vid tillfälle.

Lite mer utväxlingsuträkningar:

As for your question, I did 290km/h on OBC once with the stock diff. on a downhill. Maybe there was a tail wind, too; don't know.
At 7600 rpm in 5th gear our M3s hit 278 km/h in real speed. I'm giving you the speeds from my gear-speed calculations not the speedo reading. On a straight line without a tailwind E36 M3 can't accelerate anymore when shifted to 6th gear because at 6300 rpm we are very down on power considering the peak HP at 7400 rpm and the air resisdance at those speeds. BUt of course I accelerate a little bit more in 6th gear on a downhill. That night my friend was just kept resetting the average speed function of the OBC (that time I didn't know how to use secret functions) and you know when resetting the average speed first number you see on OBC is the actual speed. So that night at the last resetting point we got 290 km/h on OBC while speedo was well below the 280 km/h; little further down from what you did. And have to mention you that 5th gear 7900 rpm means 180mph/289kmh. And when shifted to 6th gear, you will already be at 6600 rpm.

After that night we start using rev counter to calculate speeds as we discover gear-speed calculation.
When I put the shorter diff. (3,64) I have to shift to 6th gear earlier; at 245km/h. Think about this: now revs drop to 6300 rpm but I'm 30 km/h slower than stock diff.'s 6th gear at 6300 rpm + now I have a final drive of 3,02 which is just 4% taller than 286 hp-M3's 5th gear (they have 3,15 final drive).
If you have driven one of them you would know how hard they accelerate from 250 km/h in 5th gear.
My car has 40 more hp and it goes till the rev limiter as 286-hp M3 does; only I hit the rev limiter in 6th gear at 7600 rpm and 286 hp-M3 does it in 5th gear.

At 7900 rpm M3 hits 180 mph/289 kmh real speed.
So always use the rev counter and shift to 6th gear after you hit the rev limiter. Because it is important to use all the revs just before shifting to next gear. My friend has a F355 and even on that car his techinician tells him to upshift to 6th gear after hitting the rev limiter. F355 hits 295 kmh at 8500 rpm in 6th gear as actual speed. (there are speedo errors in real life)

My friend still has the 3,91 diff. but shorter is not always better because then 3,91's 5th gear has almost the same ratio as stock 4th gear and 3,91's 6th gear has almost the same ratio as stock 5th gear. Then with 3,23 diff. you have an extra 6th gear because with 3,91 diff you got 278 km/h at 6th gear at 7600 rpm.

I think the best performance-highway cruising is achieved with 3,46 but it is hard to get one delivered from AC shnitzer to Turkey, so I opted for my friend's 3,64

Hmm verkligen stämmer detta:

"And have to mention you that 5th gear 7900 rpm means 180mph/289kmh. "
Med orginal utväxling är farten 286km/h vid 7900rpm på 5:an som jag fattat...
Vidhåller 278km/h? I S4 vs M3 tråden ansåg du väl att 268 km/h stämde, eller..? :)

FRIFART:
Vart hittar du en (trovärdig) firma som anger toppfarter på 278, 280 och 282? Jag vill påstå att den ända siffran som som anges är 268km/h - och den är fel..
Hmm, en tanke, eller undran egentligen,
om B8:an gör 282 km/h låter det inte
som om 286 är lite för mycket för M3 3.2 då?

//Marcus
(som inte orkar eller vet formlerna för att räkna topphast. med utväxling)
Några km/h hit och dit. Låt säga att toppfarten ligger mellan 275-285 km/h beroende på vilket exemplar man testar. Effekten kan faktiskt skilja några procent från bil till bil av samma modell.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Jantte vill inte säga var racet skall hållas härinne, möjligen kan du maila men jag skall fråga en av huvudpersonerna först så jag vet om det är ok.

M-pire hmm var har jag läst detta, tja eftersom jag är en fakta människa så tänker jag inte så ofta på vad firmans namn heter osv. Grejen är den att det var längesedan och måste ha varit 96-97 när 3.2 lagom var aktuell...vet att mycket info har jag fått från amerikanska motortidningar..men också Auto motor und Sport. JAg skall göra en seriös koll och se om jag kan ta fram pålitliga siffror...jag har tyvärr så mycket fakta i huvudet som jag snappat upp, men har svårt att placera.

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Ivar Findin M5 jag förstår din spontana tankegång, vad gör några km/h hit eller dit, men du känner inte M-pire och för honom är det i detta fall extremt viktigt att reda ut den verkliga toppfarten med en hög noggranhet.

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Darklight, vikten gör sitt till vad väger en B8 med en V8 i nosen?
Ruskigt vacker bil har du iallafall.
Vi BROMSADE både den M3 jag hade chipapd och en B8 4,6 Touring. Touringen hade 331 hk M3 hade 338. B8 510 i vrid och M3 380.

M3 toppar 278 orginal och 282 km/h chippad med 335 hk. See utväxling ovan. zzzzzzzzzzzzz

Darklight, gör inte B8:an mer än 282 km/h i verkligheten? Har för mig att Alpina sagt ngt i stil med att den gör "mer än 280 km/h" men att den siffran visat sig vara i underkant. Rätta mig gärna om jag har fel.

FRIFART, vikten på en bil spelar i princip ingen roll i den hastigheten. cw-värde, frontalyta och rullmotstånd är betydligt viktigare faktorer.

Gustav, när du skriver "den M3 jag hade chippat" ist f "min chippade M3" så låter det som att du sålt bilen. Är det så?

Hur som helst så är det som sagt olika från bil til bil och det säkraste sättet att få ett bra svar är ju att testa själv i den aktuella bilen. Det är det enda sättet att lära känna just bilen i fråga så att man vet vad den går för när det blir dags för race.

Jens
Frifart: V8 i B8 är gjord av alu och är lättare än M3 sexan.

/T.P.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
T.P ok, men det skulle inte spela någon större roll ändå som någon sa eftersom cw-värde, rullmotstånd, frontalyta är betydligt viktigare faktorer. Verkar underligt om en B8 inte presterar mer än de angivna 282km i verkligheten om en chippad M3 3.2 klarar det...menar 510Nm mot 380Nm talar sitt klarspråk..orkar B8 an varva ut ordentligt på högsta växeln? Jag har läst att aerodynamik paket kan förstöra bilens prestanda och bränsleförbrukning ganska ordentligt om det inte är original. Hur skiljer sig B8ans utväxling från M3 3.2? Funderar även på vilken effekt en kolfiberbox skulle kunna ge??? bättre än chip eller?

Tror inte att b8:ans vridmoment hjälper så mycket vid toppfartsförsök... Det finns inte alls lika mycket vrid kvar vid dom höga varvtalen som används vid tex. toppfartstest.
Effekten är mer rätt att titta på efter som den (oftast) har sin topp längre upp i varvtalsregistret.

Storebror Kilander
B8 har 265 bak också M3 har 245 gör också sitt.
Gustav, är du vaken?
Det mesta verkar ju uppklarat, men jag undrar en sak. Var det din bil som uppmättes till 278? Hade den endast en Sport modul då?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.