AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
374

Skillnad på kamrem&kamrem -91 vs.91-

he
438
henrik23d
540 touring M-sport -01
635 CSi, -85
Skall beställa ett en kamaxelremsats från mekonomen. Den aktuella motorn är en M40 -91. Det finns två olika satser. Denna info ges på hemsidan:

Kamremsats -1991 679:-
Kamremsats 1992- 1st spännare + 2 löphjul ingår 1119:-

Ang. den första satsen: Man kan tolka texten som om den gäller fram till -91. Alltså INTE årsmodell -91 som jag har.

Visst är det ändå den första satsen jag skall köpa?
Antar att allt som behövs bytas finns i den denna sats, jag skall inte byta vattenpump.

Mvh Henrik.
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Kan du inte knacka in ditt regnummer på mekonomens hemsida och få svar på det sättet? Jag vet inte hur tillförlitligt det är, men kanske någon annan vet?

//Erik//
he
438
henrik23d
540 touring M-sport -01
635 CSi, -85
Yes, det var det jag gjorde. Då fick jag upp båda satserna.
Någon annan som har en idé? Ska hanla om några timmar!

Mvh Henrik.
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Jag köpte en kamremssats till min (m40-89) på mekonomen för 1,5 år sedan. Den kostade då ca 700:- och innehöll spännaren och två rullar (visst är det två? Kommer inte riktigt ihåg).

När jag slår in mitt regnr på mekonomen nu så finns bara den kamremssatsen för 679:- angivet till min, så det var den jag köpte.

Kan inte den dyrare satsen vara till en is? Eller den har väl kedja?

Prata med personalen på mekonomen, dom borde kunna ta reda på skillnaden, men jag tror ju att den billigare passar...

Min skrothög: Länk
he
438
henrik23d
540 touring M-sport -01
635 CSi, -85
spännaren och två rullar... Isof köpte du den dyrare satsen?
Tror att is har kedja. Annars hände väl inget med motorn runt -91.
Tror själv oxå på den billigare modellen, hoppas iaf!

Mvh Henrik.
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Jag tror även den billigare satsen innehåller det, fast det inte står. Annars är det ju ingen sats. Och som sagt, den billiga är den enda som finns med i listan till min när jag slår på det. Ring och hör med dem, alt åk dit.

Min sats innehöll allt som behövdes (rem, spännare och rullar) och kostade som sagt ca 700:- på mekonomen. Och eftersom det bara finns en sats där till min, och den kostar 679:- så måste det ju ha varit den...

Frågan är vad den dyrare är till? Kan det ha blivit någon skillnad på m40 när den hamnade i e36?

Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Ett tips är att kolla BMW´s priser (om du inte redan gjort det). Till min motor var rem+rulle billigare original än på mekonomen.
På Bmw borde dom i alla fall veta vilken som är rätt ;-)

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
he
438
henrik23d
540 touring M-sport -01
635 CSi, -85
Har nu beställt den billigaste från mekonomen. Personalen påstog att det är den som skall användas...

Gunnierussun:Tror inte att det blev någon skillnad på m40 när den hamnade i e36? Jag har ju en E36.

Jasså, BMW kan vara billigare. Kors i taket! Skall tänka på det om 4000mil! Tack för tipsen!

Mvh Henrik.
Aldric
Hos den före detta auktoriserade BMW verkstan här i bygden tar dom 750 för rem + rullar (BMW original grejor) ... go figure.
Aldric
Scratch that, 650 riksdaler ska det vara, originalsaker.
Kongo MMH
Men det är väl standard
att "BMW-entusiaster" vägrar köpa original så länge det bara är möjligt
Kollar inte ens
Kongo MMH
Tänk på att det inte är så roligt att köpa en hem-servad Biltema-BMW heller. Delar är en investering.
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Kongo// Håller med. Det är nog många som är väldigt säkra på att original är mycket dyrare. För egen del har inget av det jag har behövt byta på min vagn (320:n) varit billigare på mekonomen, senast i raden var batteriet... Motornord brukar lägga sig lite under originalpriserna men då tillkommer frakten :(

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
he
438
henrik23d
540 touring M-sport -01
635 CSi, -85
Kongo. hur menar du?
Vägrar BMW entusiaster att köpa orginal? Du menar väl att dessa vägrar köpa annat än orginal.
BMW:s orginalprylar håller förhoppningsvis högsta kvatilet.
Tror även att Mekonomens prylar håller hög kvalitet. Sedan är det en hel del upp till mekanikern tror jag...

Mvh Henrik.
Aldric
Inte för att skrämma någon, men jag har just i detta nu kört 5900 mil med en original kamrem, byter till helgen och då har det blivit ca 6000 mil med den. Vet inte om jag hade vågat göra det med nån pryl från Mekonomen ...
he
438
henrik23d
540 touring M-sport -01
635 CSi, -85
Gummi som gummi... Just remmar tror jag inte att det är någon större skillnad på. Skulle jag bytt vattenpumpen samtidigt skulle jag kanske satsat på orginal.

KONGO: På en 12 år gammal bil räknar iaf jag med stor del hemmaservningar. Kanske inte med Biltemaprodukter som du nämner. Idioti att lämna in en så här gammal bil på service om jag kan göra det själv istället. Dagens verkstadsmekare kan ju byta delar bra, inte meka...

Mvh Henrik.
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Jag köper hellre en gammal bil av en som har skruvat själv och brytt sig om bilen, än av en som inte kan någonting och jämt har lämnat in...

Anledningen till att jag köper det mesta på mekonomen i Söderhamn är:

1: Personalen där är trevlig
2: Långt till närmaste bmw-firma
3: Stödjer hellre orten, då det inte är kul om dom går i kk. Alltid behöver man någonting fort...
4: Har dom inte grejorna hemma så kommer dom oftast dagen efter.
5: Har en gammal bil som knappast minskar i värde för att jag inte använder orginalgrejor...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.