AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.237

"Udda" trim?

Sida 3 av 3
An
87
Andreas BMW
Bmw 328it-96
Hmm, hur denna disskution började med lättare svänghjul började..

Nu var ju första frågan att vad kan man göra för "Udda" trim, alltså gör man det så gör trimmar man ju ändå inte ordentligt..

Modern trimmning idag är: Luftfiltrer, avgasstsytem, chip..
Vissa går lite längre: som ovan stående fast med annan turbo.

Och att trimma så där, anser jag fan vara gubbtrim.. och trimma en motor idag utan turbo, med bara avgas och chip och ett luftfilter.. är ju bara att kasta bort pengarna (chip = toppfarten på spärrade bilar å de kan man ju förstå)
Förstår ni vad jag menar?
Det är hemskt få som ger sig in på att bygga riktiga racemotorer, om man alltså då jämnför med hur många som "gubbtrimmar"
Visst en 99:as Audi S4 med "gubbtrim" har nog många svårt att hänga bakom =)

Men när man ger sig in för att bygga en busbil/racebil.. eller snabbast på gatan.. Då spelar ju faktiskt inte någon roll hur bilen ser ut, hur den går på tomgång, hur den går under 4000rpm bara man är snabbast..
Visst finns det många fina kombinationer på att vara snabbast och snyggast.. Men dom riktigt snabba bilarna är stökiga.. för visst fan är det tuffare när en Volvo 142 cab, kör ifrån alla 90tals bilar med "gubbtrim" Men om du får mer tjejer i Caben är ju en annan sak..

Å för att nu bli snabbast på gatan, vad är det som krävs då?
En lätt bil är väl det första, sen en bra bakvagn, mkt motor, låda som funkar i kombination med allt detta.

Sen vad jag tycker många glömmer bort idag när man är på svartrace eller på strippen är ju följande:
Vikten och utväxlingen, dimentionen på däck, växellåda...
Sist av allt kommer ju nästan motorn.. är inget av ovanstånde i sin ordning och rätt dimentionerat för bilen.. så blir det svårt att bli snabbasts..

Mvh Andreas
An
87
Andreas BMW
Bmw 328it-96
Måste bara tillägga..

När jag testa min bil på 402meter..
Gatdäcken 14.2 180km/h hjulspinn 1:an och 2:an..
Sen med gatslicks 13.0 171km/h ytterstlite hjulspinn

Sluthastigheten nästan 10km/h tappade jag med slicks... dom var 1" högre i diameter.
Allt har ju sån betydelse.. min växellåda är ju helt fel för att köra snabbt på 402meter..
1:an 85km/h 2.20
2:an 110km/h 1.64
3:an 150km/h 1.28
4:an 240/250km/h 1.00
3:73 i bakaxel

Jag lägger i 4:an 50meter från mål.. varvar 5500 över mål (max 7000) Å eftersom att 4:an är som en överväxel så tappar jag enormt mycket där..

Bara för att en bil har 400hk.. betyder inte att den går spec fort.. eller har spec bra ax.. allt har ju sån betydelse.. tex fel växellåda..

Så till er alla som ska bli bland dom snabbaste.. GO FOT IT!

Mvh Andreas

zi
230
zigge
740iA -96
Vi är helt överens Andreas!

Dels vikten av att prioritera väghållning, grepp och utväxling, men även det faktum att vil man ha en riktigt snabb bil, så är det bara att strunta i komfort och till viss mån körbarhet.

En annan sak som gör MYCKET är naturligtvis körskicklighet. träning, träning träning, och du kapar massvis med tid på banan.

Som ett lysande exempel kan jag ta när jag skaffade min racinglicens på knutstorp. Alla hade olika bilar, allt från golfar, bmw, porschar, sevenreplikor med flera. Jag körde själv med en 320 E30.

Andra dagen när vi hade start och tävlingsövningar visade det sig ganska tydligt att körskickligheten är avgörande.

Snabbast runt var Jenna Brorson med sin fars Elan, och det syntes att hon hade kört bil förrut om man säger så....Näst snabbast var en kille körandes i en...Golf 1.6 statoil hyrbil! Tredje snabbast var en porsche 911 turbo.

Undrar förresten om killen som satte sin nyinköpta M3 E30 i räcket under träningen finns här på forumet? Själv snurrade jag av duktigt i första kröken efter lite väl drastiskt tryck på högerpedalen...

Zigge
Kul diskussion det där med svänghjulet.
Det är mycket roligare att trimma när man förstår sambanden bakom och utnyttjar dessa. Att köpa ett chip som nån annan meklat ihop är ju en baggis. Klart det är kul att köra en bil med mer hk, men tillfredställelsen när man lyckas överföra teori till praktik är så mycket större.. :)
An
87
Andreas BMW
Bmw 328it-96
Det skulle ju vara så kul om man kom på något själv.. typ som är lika stort som turbon.. fast bättre å sånt..

Tänk känslan att starta motorn å bromsa den i en bänk å den leverarar flera 100hk mer än en liknande turbomotor! =)

Men visst..

När jag startade min nybyggda CSB v8:a och förstod direkt att alla timmar i garaget å alla pengar verkligen givit resultat!
Skön känsla..

Mvh Andreas
Det är nog inte så himla lätt att komma på nya uppfinningar till förbränningsmotorn. Det är nog redan ett antal hjärnceller som slitit hund för att optimera Otto-motorn som hängt med i 100 år nu... Man får betänka att lustgas och turbo kom på 40-talet...
An
87
Andreas BMW
Bmw 328it-96
Mm, jag vet ju det... men du fattade va jag mena.. Å nä.. tror inte jag kommer att komma på något fränt iallafall..

Mvh Ante
Yep, man kan ju alltid drömma.. :)
Erneland
Räcker nog om jag säger att Andreas är inne på helt rätt spår..
.. I en motor utan överladdning kan det vara på sin plats med ett lättat svänghjul.. efftersom bottendraget kan vara lite seg.. om man inte har lättat stakar kolvar .. osv.. men i en överladdad motor är det helt ok med ett tyngre svänhjul eftersom bränsle/luftblandningen är så mycket mer effektiv.. OCH eftersom Kinetisk energi eller Rörelseenergi (samma sak) .. följer formeln F= (m*v*v)/2 F= kraft, m=massa(svänghjul), v=hastighet i m/s.. så betyder detta samma sak som Andreas skrev en liknelse för .. (svänghjulet , det lätta och tunga uppför en backe).. alltså Vridet i en roterande massa1=1 ton ÄR och kommer alltid att vara svårare att stoppa än en massa2=1kg.. alltså .. kan man pumpa ut tillräckligt med effekt (TURBO) tidigt .. och jag säger det en gång till .. tidigt.. t ex vid 1500-2000 rpm .. och effekten ligger på ett relativt högt värde säg 300-500 hk .. så kommer den bilen att med hjälp av den tidiga effekten men FRAMFÖRALLT det tidiga VRIDET .. sticka iväg betydligt bättre än en bil med liknande motor men med ett lättare svänghjul .. men jag bör dock påpeka att det är en balansgång.. jag menar svänghjulet får ju inte väga så j¤%/&-ävla mycket.. för då vrider man nog sönder veven istället.. eller skjter kopplingen i sank.. tja .. nu bombarderas man väl med mail....

Mvh Michael E (läser lite fysik i Lkpg.. vid LiTH) ..

ST4Dim
zi
230
zigge
740iA -96
Men det är ju det jag säger ju:-) Vid start från stillastående blir bilen svårhanterlig med lätt svänghjul. Den levande kraften ger en mjukare start. Men praktiskt är det bara intressant tills du har kommit i rullning och kopplingen är helt uppe.

Och om man nu skall trimma, så gör man ju inte det för att ligga på 1500-2000 varv, eller hur?.

Visst, på strippen där en bra start är nästan halva rejset, och har rejält bett i sulorna, så köper jag ditt resonemang av praktiska skäl.

Bankörning däremot innebär att man tillbringar 99% av tiden under acceleration eller retardation, och då inte från stillastående. Och enligt fysikens lagar så ju mindre massa du skall förflytta, ju fortare kan du accelerera/retardera. Eller hur? Och om ett tyngre svänghjul skulle bidra till ett högre vridmoment, grattis! Du har just uppfunnit evighetsmaskinen!

Än en gång, allt har för och nackdelar.

Zigge
Erneland
?

ST4Dim
Erneland
Energi kan bara övergå från en form till en annan .. aldrig nyskapas aldrig förstöras.. och självklart så kör man inte alltid mellan 1500-2000 rpm.. det var ju startögonblicket jag menade.. tyngre svänhjul ger större vridmoment än ett lätt... bara du har pulver i motorn att dra runt det med.. så är det och så kommer det alltid att vara.. och det har precis inget med en evighetsmaskin att göra..

ST4Dim
Erneland
.. Men .. det e sant Zigge... en balansgång är vad det är.. så ärligt talat så vet jag inte om jag ska ha ett lätt eller tungt svänghjul.. blir nog ett som väger 5.5 kg.. och det anses ju vara lätt... så vi får se var det barkar hän.. ;) ,,

ST4Dim
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.