AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.236

"Udda" trim?

Sida 2 av 3
cdabox
Gällande kolfiberbox kan jag säga att det ger en markant skilland mot öppet filter. Jag hade tidigare ett BMC Koniskt filter, vilket mest gav ljud, medans jag nu har BMC's CDAbox. Denna förminksar ljudet en del, men ger ett mycket skönare ljud på höga varv. Och jag kan säga att jag har faktiskt märkt en skillnad i effekt. Visserligen kanske inte mer än 5hp och 7-8% i vrid, men den har blivit piggare.
Då min lilla symaskins räser gjord 90 på 3:an tidigare gör den 125 nu...
Enligt BMW ska den dessutom bara göra 200, men jag har kört 220+ nu sedan jag bytte filter. Plus en markant skilland i förbrukning, åt det positiva hållet =).

Sen får man ta in kostands aspekten, ett BMC eller K&N kostar väl vad ca 400-500 nytt, medans en CDA box kostar mellan 2500 och 3000 kronor.
Med ett öppet sportfilter får man dessutom mest in varm luft i motorn, medans CDA boxen hämtar luften under bilen genom ett 80mms rör. Så flödet är det inget fel på....så jag kan rekommendera det om man kan slänga ut flisen vill säga =)
An
87
Andreas BMW
Bmw 328it-96
*Skrattar* ja det verkar som det aldrig tar slut.. ingen vill ge sig =)

Så vad du menar är att om hela motorns innehåll skulle vara ultralätt och tillverkat i något special material som motsvarar smidda saker..
Så skulle motorn ha ett otroligt vrid och vara otroligt rapp och varvvillig?

Vad är det då som är vridmoment om inget har med motorns roterande vikt att göra? Det kan ju inte vara motorvolym, eftersom att en motor kan ha mer vrid än en motor på 5.7 liter..

Antingen så pratar vi om helt olika saker, för jag är helt emot ditt resonemang =)

Svara bara på det här: Om vikten inte spelar någon roll på den roterande massan från svängdämpare till svänghjul, stakar, kolvar, vev, bult m.m. att det inte har något med vridmomentet på bilen att göra.. Visst det ÄR inte vridmoment, men det måste ju ha ett sammanhang?

Att allt bara skulle vara en myt med vridmoment att det har något med roterande vikten i motorn att göra.. det tvivlar jag på.

Om det bara är själva donationen som gör att det bildas vrid det håller jag med om.. men att det som donationen får fart på inte har något med vrid att göra.. där är vi inte ense..

Jaja.. får väl ta fram nån motorbyggar tidigning från rally och citera..

Mvh Andreas
Effekt(hk) är direkt beroende av vrid och varvtal.

Det är effekt som beskriver en bils förmåga att accelerera.

Svänghjulet har inget med hur mycket vridmoment motorn producerar, eller ger vidare till växellådan.

Vridmomentet är en momentan kraft. Den skapas av detonationer i förbränningsrummet. Vridmomentet på vevaxeln bestäms naturligtvis av kraften nedåt och avståndet från infästningen av vevstaken och centrum på vevaxeln.

Vikten på svänghjulet påverkar körbarheten.
Ett väldigt lätt svänghjul hjälper inte till att jämna ut rotationen på vevaxeln mellan detonationerna som ju inte sker hela tiden.

Mer massa som måste sättas i rotation kräver ENERGI, det är alltså effekt(hk) som påverkas av den roterande massan.

MEN massan hos svänghjulet spelar i stort sett bara roll på ettan och tvåan och där spelar det inte lika stor roll eftersom det oftast är greppet som begränsar accet iaf.

Drygt 50% av effekten förloras på ettan i tröghetsmoment, alltså energin som går åt till att sätta snurr på saker och ting.

Anledningen till att det är på ettan och kanske på tvåan som det spelar roll är att här ökas motorvarvet mycket snabbt i förhållande till hastighetsökningen.

Vikten på svänghjulet spelar samma roll oavsett vartal.

Ett lätt svänghjul gör att varvtalet sjunker och stiger snabbare vid gasförändring. Det är egentligen endast märkbart vid körning och med växel i på ettan och tvåan. Annars känns skillnad om man lyfter av på gasen eller varvmaxar vid till exempel häl tå bromsning.

Ett tyngre svänghjul gör att motorn går jämnare och det är lättare att starta med det.
Andreas BMW:
Den röda tråden och det som fattas i ditt resonemang är energi.

Så fort detonationen startar och vevstaken börjar röra sig beskrivs systemet av energi. Då har energin i bränslet omvandlats till rörelseenergi i motorn.
Ko
663
Koffe
320iC -93
Men visst är det väl ändå så att en förbränningsmotor i huvudsak arbetar genom EXPLOSIONER i förbränningsrummen? Om däremot kompressionen eller temperaturen i cylindern blir för hög kan vi åstadkomma DETONATIONER, även kallat spikningar... Å det är väl inte bara spikningar som driver oss framåt?

Eller var det galet?? =)

//Koffe
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
Koffe
Explosion och detonation är två ord för samma sak. Och det vill vi inte ha i våra motorer, som du så riktigt skriver.
Det som skall ske i våra motorer är en snabb men kontrolerad förbränning. Tändstiftet tänder och sedan sprider sig förbränningen åt alla håll. Så den korekta benämningen på våra motorer är förbränningsmotor, ej explosionsmotor.

Andreas
Du måste tro oss som säger att vikten på svänghjulet inte på något sätt påverkar vridmomentet. Ta vilken lärobok i mekanik som helst och kolla.

mvh

BLJ
Axel
Zigge har rätt,svänghjulet har inget med vridmomentet att göra.Det som gör att man får en (vridmomentsstarkare)bil i början är att ett tyngre svänghjul "laddas"upp med rörelse energi,det är därför den blir mer lätt körd.Vet ej hur man ska kunna förklarade bättre,men vridmoments ökningen är mer en känsla och inget med fakta att göra.
MVH Axel

Bromsen är fartens värsta fiende.
zi
230
zigge
740iA -96
Rapp och villig ja, Andreas. Men samma vrid, bara mindre massa att förflytta.

Och som ILiveToRide skriver så är det egentligen bara de första två till tre växlarna där man märker skillnaden. Sedan gör utväxlingen att bilen massa påverkar mer än dom roterande delarna.

Fasen grabbar, den här diskussionen skulle man haft över ett par öl på puben en lördagskväll...Vilket liv det skulle bli....

Zigge
Axel
Zigge har rätt,svänghjulet har inget med vridmomentet att göra.Det som gör att man får en (vridmomentsstarkare)bil i början är att ett tyngre svänghjul "laddas"upp med rörelse energi,det är därför den blir mer lätt körd.Vet ej hur man ska kunna förklarade bättre,men vridmoments ökningen är mer en känsla och inget med fakta att göra.
MVH Axel

Axel
Hoppsan blev visst en dubbel tryckning.
MVH Axel

Jaja grabbar ni har rätt op explosioner och detonationer;)
Hade bråttom och kom inte på nått bättre.
An
87
Andreas BMW
Bmw 328it-96
"Om vikten inte spelar någon roll på den roterande massan från svängdämpare till svänghjul, stakar, kolvar, vev, bult m.m. att det inte har något med vridmomentet på bilen att göra.. Visst det ÄR inte vridmoment, men det måste ju ha ett sammanhang?"

Skrev jag i ett tidigare inlägg, där står det ju faktiskt att all roterande vikt inte har något med motorn att göra eller?

Axel skrev: "Det som gör att man får en (vridmomentsstarkare)bil i början är att ett tyngre svänghjul "laddas"upp med rörelse energi"

Vridmoment har inget med den roterande vikten i motorn att göra!
Det har ju påpekats både av mig och av andra, och att motorn har med "tyngd" att ta ifrån har oxå påpekats om man har tyngre "roterande vikt bla svänghjul"

Det kanske spårade ut litegrann, men den roterande vikten har ju att göra med bilens styrka att göra, den måste ju ha betydligt svårare att tappa varv vid belsatning.. eller?

Ett par öl och några groggar på det här =) Ja du Zigge.. Skulle nog inte bli något krogbesök då kanske.. bara sitta å surra.. men å andra sidan.. det är lättare att förstå varandra IRL å då kanske vi skulle förstått varandra från första början å varit ense om de!

Mvh Andreas

Ps: Till Bengt, jag har aldrig misstrott & dessutom aldrig sagt att svänghjulet påverkar vridmomentet i motorn, utan att det påverkar motorns massa som i sin tur blir svårare att få stopp på. ds
Lätta svänghjul blir lättare att motorbromsa...
Hur ofta bromsar man i en dragracingbil? :)
Ju tyngre ett svänghjul är desto mer vikt i centrifugalkraften blir det. Svårare att få i rullning, men plöjer på som bara den...

Allting kan gå itu, men min motor kan gå i tusen bitar...
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
En liten summering kanske? :-)
Jag lämnar teorin därhän (är för länge sen jag pluggade fysik) och skriver utifrån mina praktiska erfarenheter.

En motor med lättat svänghjul är svårare att "fisköra" med. Man får lättare kärringstopp och det blir lite ryckigare körning eftersom motorn svarar snabbare (märks mest på låga växlar givetvis).
Om man däremot kör som ett svin för jämnan, eller bygger motor till en busbil rekomenderar jag varmt att lätta svänghjulet alternativt investera i ett alusvänghjul om man har en budget som tillåter detta.

Kiip Spiiding!
Ko
663
Koffe
320iC -93
bengt:

För att fortsätta på en ny diskussion =)
Efter lite sökande har jag kommit fram till ungefär det här:
En explosion definieras typ som en snabb förbränning alt. ett snabbt sönderfall, medan en detonation definieras ungefär som en ohyggligt snabb förbränning alt. ett ohyggligt snabbt sönderfall =) (Ohyggligt = runt ljudets hastighet lr snabbare ungefär)

Frågan är helt enkelt hur snabb en snabb förbränning ska vara för att bli en explosion?

Enligt Lycos ordbok på nätet:

ex•plo•sion
Pronunciation: (ik-splO'zhun)
—n.
1. an act or instance of exploding; a violent expansion or bursting with noise, as of gunpowder or a boiler (opposed to implosion).
2. the noise itself: The loud explosion woke them.
3. a violent outburst, as of laughter or anger.
4. a sudden, rapid, or great increase: a population explosion.
5. the burning of the mixture of fuel and air in an internal-combustion engine.
6. Phonet.plosion.

Samt:

det•o•na•tion
Pronunciation: (det"n-A'shun)
—n.
1. the act of detonating.
2. an explosion.
3. Mach.the premature spontaneous burning of a fuel–air mixture in an internal-combustion engine due to the high temperature of air compressed in a cylinder.

Med stöd av punkterna 5 och 3 ovan... I rest my case ;-)

//Koffe, som inte har så mycket att göra =)
Nu är det inte bara vikten på ett svänghjul som spelar roll, det finns nåt som kallats tröghetsmoment, vad jag menar är att ett större svänghjul måste vara lättare än ett mindre om dem ska upplevas lika lätta!, det viktiga är eg. vart ett svänghjul har sin huvudsakliga vikt, är det en massa gods ute mot startkransen så bär det sig att lätta det om man vill ha en varvvillig motor, är det å andra sidan mkt gods inne mot veven så vinner man inte så mkt på att svarva bort detta!!

be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
Koffe:

Jag hade fel!
Kollade i NE, dom säger så här: Explosion En förbränning då reaktionszonen utbreder sig med en hastighet som underskrider ljudhastigheten i mediet. Detornation När ljudhastigheten överskrides.
Va bra! varje dag får man lära sig någåt nytt på detta eminenta medium.
mvh

BLJ
zi
230
zigge
740iA -96
Citat: "Om man däremot kör som ett svin för jämnan" slutcitat.

Spiidfriik: kunde inte sagt det bättre själv....:-)

Zigge
Ko
663
Koffe
320iC -93
Hehe, ja nu vet vi det oxå =) Uppbackat från två källor tom!

Å mitt inlägg i svänghjulets betydelse för vridet blir: Vikten på svänghjulet har ingen betydelse för motorns vridmoment... som sagts så många ggr ovan =)

//Koffe
Jag gör svänghjul av extra härdad papier maché, nån som är intresserad? :) styva å lätta...

Allting kan gå itu, men min motor kan gå i tusen bitar...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.