AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.238

"Udda" trim?

Sida 1 av 3
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Finns det några erfarenheter av lite mer "udda" trim på forumet?
Jag tänker på såna saker som i och för sig ibland har nämnts i andra trådar, t.ex. den där grejen (alterpower) som kopplar bort generatorn vid fullgas, eller mindre/lättare remskivor, kolfiberboxar t luftfilter, avgasbandage mm mm, you name it.
Alltså prylar som åtminstone inte är det första jag tänker på när det talas trimning, som chippning, effektsystem, insug samt kamaxlar o andra motoringrepp?
Kan inte nån som sitter på överkurs-info eller har överflöd av onödigt vetande, bara spotta ur sig lite godis..?

Allting kan gå itu, men min motor kan gå i tusen bitar...
Kan inte nån som sitter på överkurs-info eller har överflöd av onödigt vetande, bara spotta ur sig lite godis..?

An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Avgasbandage hjälper till att sänka tempen på avgaser samt temp i motorytrymmet - rätta mig om jag har fel.

Kolfiberbox fungerar som avskärmat öppet, effekten blir väl ungefär densamma.

remskivor brukar väl inte lättas så ofta, men om du tänker på svänghjulet så ger ju det bättre gasrespons och lättare urvarvning dock minskar den roterande massan vilket leder till minskat vrid - rätta mig om jag har fel

Generatorn stjäl inte särskilt mycket effekt och om jag inte minns fel är det en ganska dyr investering med alterpower vilket innebär att det är en onödig pryl. Skaffa istället en mindre generator om du inte har behov mycket ström.
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Glöm ej "blueprintning" av motorn. Ger kanske inte så mycket effekt men gången blir fin...

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
zi
230
zigge
740iA -96
Avgasbandage används för att man INTE vill ha lägre avgastemp i grenröret! Lägre temp=högre vikt på avgaserna=jobbigare att trycka ut. Man får som bonus att motorrummet i övrigt inte blir lika varmt.

Vill man ha bättre acc på lägre växlar, så är ett svänghjul i aluminium "best bang for the buck". Lite svårkört vid rödljus, men det är det värt! Nu får jag säkert en massa inlägg här om att man tappar effekt eller vrid om man lättar svänghjul, men det är bara en skröna. En motor som får mindre massa att förflytta kan inte enligt de naturlagar vi har, tappa vrid. Jag rekommenderar att läsa på skillnaden mellan HK och Nm, och hur man mäter dessa.

Skulle jag bygga motor idag, skulle lättning och balansering gå före brutala kamaxlar, chip och avgas.

Sedan kan man alltid lätta bilen i övrigt också. Ut med reservhjul, hjulupphängningar i aluminium, magnesiumfälgar, samt sisådär tio femton kilo på föraren oxå...he he....

Zigge
zi
230
zigge
740iA -96
Glömde tillägga, den roterande massan som Kristian härleder till, sjunker mycket riktigt med ett lättare svänghjul. Men den levande massan är bara till hjälp när du står still och släpper upp kopplingen. Då hjälper den till att få iväg bilen utan tjuvstopp. Motorbromsen blir MARKANT bättre med innebörden att växlingar kan bli lite ryckiga innan man vant sig. Men som sagt, vid 6000rpm spelar den levande massan mindre roll......

Zigge
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
Håller med Zigge till 100%, ett lättat svänghjul påverkar inte vridet. Mindre generator har ingen betydelse generatorn tar ut den effekt som erfodras ovasett storlek. Endast i de undagtagsfall då batteriet är urladdat och en massa effekkrävnde saker är inkopplade kan en större generator bromsa något mer.
mvh

BLJ
Ko
663
Koffe
320iC -93
Rätta mig om jag har fel, men visst stjäl väl en generator lika mycket kraft ifrån motorn oavsett har bra batteriet är eller hur många förbrukare som är igång? Att motorn måste vrida runt generatorn i alla lägen är väl ofrånkomligt (förutom med nån sån där alterpowermojäng då)?

//Koffe, som blev fundersam =)
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Om inte jag fattat det hela fel så går Generatorn trögre vid högre belastning. Om du till exempel hjälper någon annan med startkablar hör du att motorn går tyngre när du kopplat in kablarna.

//Erik//
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Hepp.......

1. Avgasbandage... Används för att HÖJA tempen I grenröret för att bibehålla eller öka gashastigheten.

2. Remskivor... Det man gör är att ändra utväxlingen, dels kanske för att inte övervarva generator eller vattenpump om man ökar max RPM med flera tusen varv. Men kanske något även för vikt och utséende.

3. Kolfiterbox... Tänker man på M3:0r tex så har det inte något med luftfiltret att göra. Troligen är det för att ändra längder osv på trattar samt volym på kammaren.

4. Roterande massa... Vet jag inte mycket om... Men med ett tyngre svänghjul så lär man ju få mer fjong i starten. Kjelle Karlsson körde med ett 27kg:s svänhjul på sin 1000hk 2,3 Merchedes motor. Bättre fjong i starten.

5. Vikt... Överhuvudtaget så är ju vikt ett bra tips. Framför allt roterande delar. Lättare hjul borde ju kunna ge en del. Kanske 1kg lättare hjul motsvarar 2-3kg på karossen. Gånger 4 hjul...

//Jesper
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
det är bättre isåfall att koppla bort generatorn (med remmen) när man ska rejsa, å sen hänga på remmen när man rejsat klart...
och om man ska rejsa långt så kan man ha dubbla batterier. då klarar man sig en hel kväll :D

så vet jag att många jänkar-åkare gör.. detta ger fler hk än ett sportluftfilter! garanterat!

E28 M535i TwinTurbo

An
87
Andreas BMW
Bmw 328it-96
Det pratas mycket om vridmoment såg jag..
Om jag fattade det rätt, så spelade det ingen roll den roterande vikten förutom vid start, det är ju rätt.
Och att den sen inte heller spelade någon roll vid 6000rpm (maxvarv)

Undra om denna bil har någon slags variator eller... vid varje växling så sjukner ju vartalet med 500-1000rpm, och där kommer vridet till nytta igen.
men allt detta är ju en hel vetenskap, och att ett lättat svänghjul inte påverkar vridet och att det är en skröna.. Alltså den roterande vikten i en motor är ju och dess skjuts är ju NM..

Om ni tänker så här.. ta ett trähjul och ett stålhjul med samma diameter, men vikten skiljer ju massvis.. släpp båda nedför en brant backe.. vilken av dess 2 är svårast att stoppa vid slutet av backen?

Ta då en bil.. dom kommer i samma hastighet 200km/h max varv.. en har ett svänghjul i alu och den andra ett svänghjul på 13kg... vilken kommer att orka högst upp?

Vridmonent är mer viktigt än HK.. undra annars varför alla som håller på med motorsport är ute efter vrid..
Mindre varv, mindre slitage..

Detta är då min uppfattning angående vridmonent i en bil..

Mvh Andreas
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Zigge// Du blandar ihop mig och AndersG...

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
zi
230
zigge
740iA -96
Andreas: Du måste skilja på vridmoment och levande kraft! Levande kraft är energi, och inte vridmoment! Denna energi frigörs när vridmomentet inte orkar driva vikten framåt. Detta innebär att för att kunna frigöra detta, måste du ha uppnått maximalt utnyttjande av vridmomentet. Vid 200km/h är bilen på 1500 kg en större levande kraft än ditt svänghjul för den delen. Dessutom tror jag att du missförstod mig vad det gällde varvtal. Det jag menade var att vid högre varvtal märker du inte av att svänghjulet på samma sätt som vid lägre.

Vänd på det istället. Vilket hjul är tyngst att knuffa UPPFÖR backen? Metallhjulet eller trähjulet?

Kristian: Sorry, my mistake. Lite trött igår.

Zigge
zi
230
zigge
740iA -96
Ett annat trimtips på temat lättning är kolfiberkardan:-)

Generatorn är marginell, men en effekttjuv är vattenpumpen. Speciellt vid höga varvtal. Vet inte hur det är på BMW, men till Opel finns det elektriska vattenpumpar då den mekaniska tydligen stjäl massvis med effekt vid högre varvtal.

Servopumpen (om man har en sån) är oxå en effekttjuv.

Funderar på hur man skulle kunna minimera friktionsförluster i drivlinan. Hmm.....

Zigge
An
87
Andreas BMW
Bmw 328it-96
Zigge, jag förstår vad du menar.. vid max varv märker man ju ingen skillnad på ett lättat svänghjul eftersom det finns andra faktorer som begränsar varvningen, men visst en bil med lite massa känns ju betydligt piggare.

Men därimot håller jag inte med dig om att en bil med lättat svänghjul inte har något med vridmoment att göra.. om jag nu missförstått varvtalen må då vara en sak, du ska ju uppnå dessa varvtal..

Metallhjulet är ju tyngre att putta uppför, men jag kanske skulle ha förklarat min paralell bättre..

Vi är säkert inne på samma spår angånde vridmonent och svänghjul..för hade det bara varit fördelar med att ha lättsvänghjul varför finns det då från 1kg-20kg.. men då finns det ju en uppsjö av motorbyggen.. vissa har byggt si å vissa så.

mvh Andreas
Det är ju ett välkänt faktum att tunga svänghjul äter sig uppför backar... Men detta förutsätter att man har pulver nog att få det att rotera... När man väl fått hjulet i "rullning" är det svårare att få stopp på det...

zi
230
zigge
740iA -96
Anledningen till svänghjul är körbarheten och dämpning av vibrationer, ingenting annat(nåja koppling oxå då). Lättning av medför OBÖNHÖRLIGEN att bilen blir jobbigare att köra och man får också högre vibrationer eftersom massan som dämpar explosionerna i förbränningsrummen minskar. Storleken på svänghjul varierar på grund av motorkonstruktion i övrigt.

Vridmoment skapas av detonation i förbränningsrummen, inte av vikten på svänghjulet. Tycker du jag är envis Andreas?:-)

Massan på svänghjulet påverkar inte vridmomentet, utan det påverkar mängden massa som vridmomentet skall förflytta. Och i mina ögon är det en stor skillnad......

Nog tjatat om detta. Allt har för och nackdelar.

Zigge
An
87
Andreas BMW
Bmw 328it-96
Lite envis är du Zigge, jag har aldrig sagt att vridmoment endast består av ett svänghjul, och att vridmomentet skapas av detonation i förbränningsrummet håller jag med om, men den roterande vikten som blir av denna, kolvar, stakar, vev, svänghjul, + lite småsaker. Tyngden av detta är ju det som roterar, och max vrid som det sägs är ju aldrig (mkt sällan) på toppvarv.
Du belastar ju motorn vid olika varvtal för att få fram effekt och vridmoment.

Alltså, en liten fråga bara.. allt som sitter framför växellådan i form av roterande vikt har väl ändå med vridmomentet att göra, massan kommer ju efter växellådan.. eller?

Och när du ligger på låga varv så snurrar ju all denna vikt i ex2000rpm, och det bakom lådan snurrar i 200rpm.. viss skillnad...

mvh Andreas...
zi
230
zigge
740iA -96
He he...Andreas, det verkar som vi kan hålla på i all oändlighet med denna diskussion. Även vevaxel stakar och kolvar påverkar vikten, inte vridmomentet. Lättning av dessa delar gör oxå motorn rappare.

Vridmoment är kraft som krävs för att flytta något.

Effekt är att flytta något en viss längd under en viss tid.

Egentligen kan man säga att all vikt som ligger på motorns roterande delar, är jämförbar med att lägga vikt på bilen i övrigt. Skillnaden är att ett kilo på ytterkant svänghjul motsvarar ungefär 10-15 kg på bilen.

Vid tillfälle skall jag skriva ihop en förklarande artikel som beskriver hela tjobanget och dess sammanhang.

Zigge
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.