AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
866

Missljud vid växling mellan 1:an och 2:an / 535i E39

El
210
Ellinas
535i/E39-99
Hej på Er allihopa

Som ny användare vill jag börja med att ge initiativtagaren till BMW Power all beröm. Denna hemsida är en tillgång för alla BMW ägare.

Men nu till mitt speciella problem. Jag har läst några inlägg från andra BMW ägare som be-rättar att de hör ett s.k. ”klong” ljud när de växlar från ettan till tvåan. Själv hör jag ett ljud som påminner om det som uppstår då två metallföremål som sitter ihop tas isär med våld (när ett motstånd måste övervinnas) och p.g.a. det kommer i någon form av kortvarig svängning. Jag hoppas att vi menar samma sak. I min 535:a hörs detta även mellan tvåan och trean, men betydligt mindre än mellan ettan och tvåan. Det hörs endast då motorvarvet och bilens hastig-het inte är tillräckligt hög, t.ex. då jag växlar utan att ha varvat ut ordentligt, vilket är oftast fallet i stadstrafik. Drar jag ordentligt på ettan, d.v.s. minst 3000 rpm, försvinner missljudet helt, men då överbelastar jag motorn helt i onödan och bränsleförbrukningen ökar. Jag har dessutom konstaterat att det finns ett glapp någonstans i transmissionslinan som kommer in när jag krypkör på ettan och trampar lätt på, samt släpper gaspedalen. I samma ögonblick känner jag när kraften fortplantas i växelspaken, eftersom den då böjs något framåt. Jag tror att det finns ett samband mellan ljudet som hörs vid växling och glappet. Jag befarar att väx-ellådan behöver renoveras, vad tycker ni, och vad skulle en sådan reparation kosta? Brukar sånt täckas av maskinskadeförsäkringen?

När jag klagade om detta på två BMW auktoriserade och en icke auktoriserad med BMW som speciallitet, fick jag svaret att detta är något som nästan alla M-bilar som har körts på ett ”våldsamt sätt” hade problem med (enligt dem är en 535:a med manuell växellåda den model som ligger närmast en M-bil) och att detta beror på att det s.k. arbetsljudet/arbetsglappet från växellådan kommer in vid växling, då dessa stora motorer går snabbt ned till tomgångsvarv-talet (500 rpm) som enligt dem är för låg, och att jag borde lära mig leva med det. Med andra ord menar man, mer eller mindre, att detta är ett vanligt problem på större BMW bilar och antyder att automat växellåda är den enda medicinen. Jag har svårt att acceptera att detta är ”BMW kvalitet” och jag accepterar inte heller att man inte får köra sin BMW på ett sportigt sätt för då slits växellådan på ett onormalt sätt. Det dödar all den glädje man får av att äga en sådan bil och det känns som om man kör en gammal FIAT. Och varför säljer BMW dessa bilar med manuell växellåda om de är medvetna om problemet? Tacksam om någon av er som har samma erfarenhet ville skriva några rader till mig. Som tillägg vill säga att bilen har gått 6000 mil (verifierad av auktoriserad verkstad) och att både kopplingen och kardanaxeln är nya.

Ha det gott
T_J
Är medveten om att detta inlägg nästan har ett år på nacken, men tycker det är intressant, löste sig det eller är det nån som sitter med svaret i handen?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.