|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
FRIFART, Vi kanske skulle ta en dejt? LOL ;-DD Tur att det inte var mig du drömde om, DET hade varit sjukt! :D BBS RC: Länk Långt ifrån billiga, men ack så vackra. Har för mig att Molway har kopior också :) |
|
| He he, jo de var snygga men hamnar nog bland de sista på min lista just därför att de inte känns som klassiska BMW-fälgar...alltså lite för nya för en såpass gammal bil egentligen. | |
Paap Reeder |
Hej! Till våren kommer min 750 nu att rulla på TRX 240 x 415 på Black Line krysseker....."så kan Ni sitta där med Era Hartge och slikt som det finns drivor av"! he he. MVH /// Paap R |
| He he så du kommer alltså att lägga upp nära 16000kr för en full uppsättning nya TRX-sulor, eller har du köpt fälgarna med däcken på begagnat? | |
|
Är det nån som skulle kunna föklara för mig vad trx är för nått? Detta är nått jag aldrig hört talas om, det enda jag har lyckats förstå av eran diskution är att det är ovanligt och dyrt. "Detta är dock min högst personliga åsikt" |
|
|
Lunken: TRX är ett mått på fälgar och däck, där fälgens höjd mäts i millimeter istället för tum.(???) TRX var populärt under 70-och 80- talet hos vissa tillverkare(exempelvis BMW). Jag vet inte varför det blev populärt. Men på 90-talet försvann TRX i stort sett, och idag är däcken således svåra att få tag på och dyra. Paap eller Frifart kan säkert specificera bättre :) |
|
|
TRX var i sig ett väldigt bra koncept! Däcken (och fälgen) har en annorlunda uppbyggnad och anliggningsyta mellan fälg/däck. Däckens uppbyggnad gjorde att de fick väldigt fina köregenskaper och komfort. Egentligen är det nog ett bättre system än "vanliga" däck! Men det gamla systemet var så djupt rotat att det "vann" över det nya och bättre. Man kan nog dra paraleller till video; VHS-/BETA-systemet.... Mvh |
|
|
Oki är lite klokare nu men om man nu säger måtten 240 * 415 vad betyder då det? Fälgstorlek bredd etc "Detta är dock min högst personliga åsikt" |
|
|
240 = bredden, precis som vanliga däck, 415 är höjden som motsvarar c.a 16,5". Normalt hade TRX-däcken 45-profil. Håkan |
|
|
Tack då var det utrett. Då var man ytterligare lite klokare. "Detta är dock min högst personliga åsikt" |
|
| Ja och dessa fälgar är faktiskt nära nog gratis idag, riktigt sjukt billigt går det att köpa 4stycken för. Men det är irriterande att de i princip är oanvändbara eftersom man idag måste pynta ca 16000kr för 4stycken däck...det svider i min själ. Lunken det finns två kända varienater av TRX till BMW och det ena är 240/45-415 medan 220X390 är den andra varianten som bla satt på 528E12 som standard har jag för mig (min kompis hade iallafall sådana originalfälgar till sin 528E12-80). JAg vet att 528E28 hade också en ganska "mongobredd" på sina originaldäck..de hade 200 i däckbredd, någon som vet mer om dessa??? var det TRX? | |
Paap Reeder |
Hej TRX! Jo jag köpte billigt 5 fälgar vara ett sprillans med ett sprillans 240 på. Däcken i övrigt håller två somrar - så jag hinner spara. Ang dim så är det så att 190, 200, 210, 220 och 240 är TRX-dim. 195, 205, 215, 225 och 245 är tumdim. Är osäker men så tror jag. Milkostnaden blir ändå ganska OK trots högt inköpspris ty de går otroligt långt. Min Mor skulle säkert fixa ut 10´ur dem. Något kortare för mig men över 5´går de. Har kört ca 35´ på olika TRX. MVH /// Paap R |
|
Mongobredden på mina ska vara 200/60 R390 men det sitter 190/65 runt om, troligen för att den dimensionen är lättare/billigare att få tag på. |
|
| Ok, där ser man wath. Men paap Reeder varför i helsike kommer inte 535an att kunna rulla lagligt mer än 5000mil på TRXen som köptes helt nya? däcken är absolut inte snedslitna på något sätt, bilen drar klart lite soppa så allt måste stå rätt till och det är ytterst sällan faktiskt som den går hårt, ofta typiskt 110km/h landsvägskörning..fast den går ganska mycket krokig 70väg under sommrarna på väg till golfbanan, men dock aldrig så greppet någonsin frestas på. | |
|
Vad anser ni TRX-experter att begagnade däck (200/60 390) med ca 5 mm mönster är värda? Jag antar att TRX fälgar är ganska värdelösa om de inte är i toppskick? /Anders |
|
| avn> 2-300:-/st hade jag tyckt varit acceptabelt | |
Paap Reeder |
Hej avn! Alla äffärer är olika ... men jag betalde 200:- för ett nytt på en aukt skrot och då var gula randen kvar runt om. Allt är ju fråga om tillg och efterfrågan. OK som wath säger men för 300:- skall fälgen ingå så man slipper gummigustavs 200:- för montering ty då blir kalaset för dyrt. MVH /// Paap R |
Robert V |
Hej alla ... jag har åxå doktorerat lite i TRX ... jag har ett sett BBS-split som är originalfälgar till min bil o därför så e jag lite mån om att ha det kvar. Men det e inte bara dyrt utan svårt att få tag på ( 240-45 ZR415 ) för att jag letade i somras o det var fler som sa att de kan skaka fram ett par ... skulle kanske ta ett par veckor, men när jag gick dit med stålarna så var alla jättereserverade o ville inte ta best. (erbjöd förskottsbetalning) ! nu funderar jag på att köpa andra fälgar o ha tills man dyker på TRX "gummi" så om det e någon som har köpt o fått sina däck... får gärna dela med sig hemlisen hur man gör ! - slår vad om att när jag får tag i däck, då blir jag av med kortet |
Paap Reeder |
Hej "Robert V"! Se mitt inledande inlägg. Den firman ville inte ha nått i förskott och däcken kommer till Dig med Schenker BTL om Du inte har vägarna förbi firman. Vill minnas att de lovade "inom ngn vecka". Firman har som sagt både 220 och 240 - efter ett tag sannolikt även i lager. Men attans dyrt är det. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
Hej igen Robert! Prova och ring till Hagby däck i Vallentuna. 08- 510 201 42. Är inte 100:a men vill minnas att de hade två st beg Avon 240 med ca 5 mm mönster kvar. Avons mönster var det "V-formade" mönstret under den tiden de gjorde däcken. Själv "högg jag dem inte" ty jag gillar inte mönstret. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.