|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
Hej TRX:are! Följande har jag fått reda på: Sedan 03-01-01 har Michelin en representat för special- och veterandäck för hela norden. BRIBOS i E-tuna 016- 96 0 42. Där kan Du köpa sommardäck Michelin 220 x 390 för 3080:- samt 240 x 415 för 3940:-. Även Avon tillv TRX sommar men bara i 220 x 390. Sådana kan de flesta gummihandlare ta fram för ca 2600 - 2800:- på bil inkl moms. Avon kan också beställas via Internet på en länk som jag just nu naturligtvis inte hittar i mina Favoriter. Avon 220 x 390 har man hemma för totalt ca 2000:- inkl moms, tull och frakt. MVH /// Paap R |
|
Ok tack för den infon..då behöver man inte oroa sig för tillgången på sommardäck till 528:an då :) Mvh Janne. |
|
| Jag vågar knappt fråga, men dom priserna är det styck pris eller för komplett uppsättning?.... | |
| ST, styck... PER ENHET! :( :( :( :( | |
|
Inget man har på i en däckbrännartävling med andra ord! /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
Molway i Landskrona har rätt schyssta priser Länk Kul för mig att jag råkade få ett nytt Michelin 220/55 som låg i skrothögen på en bilfirma Nu väntar jag bara på att ett beg. 220/55 ska dyka upp i dagarna så att jag kan låta kränga på dem. |
|
rsarits |
Jag frågade på Uppsala gummiverkstad på TRX i dim. 240/45 415, de skulle ha 1800:- st. Vet ej vad det var för fabrikat, jag sålde fälgarna i stället. Micke |
|
Ja det var väl det jag befarade..... Tycker bara att TRX-fälgarna gör sig så förbannat bra på bilen, tyvärr så behöver jag fyra nya däck nu till våren. Tror jag ska börja tillverka TRX-kopior i tum storlek, det är väl en fin affärside! |
|
|
Hej på er Jag har en uppsättning fälgar och däck till e30. Det är väl 220/390 på dom. Två bra och två slitna Michelin på. Bara står i förrådet. Intresse någon? |
|
| Jag passar oxå på då: Har 3st TRX-fälgar t E28 liggande...jag skänker bort dom om du själv hämtar dom! | |
Paap Reeder |
Hej! Om jag vore rik skulle min V12:a gilla att knuffa fram 4 st 415. Håller med om att de är för jäkligt snygga i 45- utförande samt dessutom ovanliga. Alpina / Hartge och slikt har ju nästan var och en nuförtiden. MVH /// Paap R |
|
Alltid kul med original! Särskilt när det är ovanligt (och det är mode med modernt tjafs). Verkligen synd på däckspriserna, det passar ju mkt bra annars. |
|
|
Paap Reader har TRX 240X415 på 535an vilket det sitter original. Dock måste jag säga att de priser du angav hos BRIBOS i E-tuna låter ultra dyrt..tex Langes i Etuna tar 3300kr per däck för samma dimension, men det är dyrt i sin tur. Ett tips till alla, köp dessa hos Valla däck (ligger typ mellan Katrineholm och Flen). Jag köpte 4st pyntade 10000kr monterat och klart för original icke regumerade, dvs 2500kr/däck. Fick vänta i ett par månader eftersom det inte fanns däck att få tag på i hela Europa, men de är duktiga där och kan plocka fram det mesta...billigast i Sverige sägs det, men iallafall på TRX vilket jag jämförde med väldigt många över landet. För er som söker reggumerat finns det en firma i Eskilstuna(kommer tyvärr inte ihåg namnet)det tar 1300kr styck för 240x415 medan 220x390 kostar ca 1000lappen, kanske kan vara något??? Stället ligger mot Torshälla-hållet vet jag dock. Angånde TRX däcken är de mycket snygga på fälgarna, extremt bra komfort och tyst går de, men slits ganska fort. Jag har gjort en bedömning av dem, bilen körs ganska lugnt och uppskattningsvis håller paret bak strax över 3000mil medan de främre klarar 4500mil innan 1.6millimeters gränsen underskrids. Det är verkligen irriterande dyrt, tex höll de på 520E28 (Michelin 195/70-14") ca 6000mil innan det var dags för byte. |
|
| quixotic2< Tänkte bara säga att flickan du har bredvid dig på bilden har ett mycket trevligt utseende! Det råkar inte vara en syster till dig som är singel? :) | |
Paap Reeder |
Hej! De priser jag fick av Bribos gavs med orienteringen av mig att jag skulle lägga ut det hela på BMW Power. Michelin har från 03-01 gjort många förändringar i sin prod över hela världen. Numera är det bara en M-n fabrik på hela klotet som gör F 1 däck, veterandäck, våra TRX samt fler specialare med vita sidor till exvis Volvo PV o s v. Förra årets priser är därfår nog upp till en tusing lägre. Finns ingen annan fabrik än M-n som gör 415. Sedan kan det ju finnas kvarvarande lager och enstaka ex här och där i EU. Vissa dumpar säkert iväg "sina överex" också bara för att sluta helt o s v. Köpte strax före jul själv ett nytt 220 x 390 för 200:- och då var gula randen kvar runt om. Regumerast har jag provat 1 ex av för 1300:-. Helt värdelöst! Slets dbl så fort och då är man åter uppe i 2500-3000:- så det är ingen vits. Måste protestera mot att TRX VR skulle slitas fort. Enligt min uppfattning utmärks TRX av bl a att i princip inte kunna bringas till vattenplaning (nya), man kan åka till macken med punka (några km), och slits som sagt väldigt litet som en följd av det hårda VR- gummit. Det hårda gummits nackdelar är då följdaktligen att det "blir halt" redan vid + 5!! MVH /// Paap R |
|
Paap Reeder..inte riktig så menade jag. Det jag har i åtanke är hur hutlöst dyra dessa däck är och då förväntar man sig att de håller i 10000mil :-) kanske en överdrift. Visst håller de bättre än tex "vanliga" däck med liknande profil och bredd, men frågan är om de hålelr dubbelt så länge som dem om vi säger att de är dubbelt så dyra vilket de säkert är...med tanke på de 3940kr TRX 240/45-415 betingar??? Nån som vet hur länge håller ett vanligt 245/40-17" däck???? Tråkigt när TRXdäcken är slut, lite jobbigt med 16000kr för nya däck...näe jag kommer att köra tills kordväven tittar fram, annars blir det så himla oekonomiskt. |
|
|
Frifart: Varför inte köpa en uppsättning snygga nya fälgar med normala däck? Jag förstår absolut charmen med att ha en "klassisk" bil, E3, E9, E24 etc med (de oftast jävligt snygga) originalfälgarna, och således dessa TRX-däck. Men en E34? Det finns ju SÅ många snygga och stilrena fälgar till E34! :) Mvh Kalle H, BMW CS[syd]#5120 ____ Länk |
|
|
För långt bort för mig, men kanske någon annan som är intresserad. Länk |
|
|
nofx16 tja jag gillar originalbilar så är det bara. Men en sak jag har i åtanke är den felvisning av mätaren som kan ske samt ökat slitage på bussningar av fälgar som är större än vad bilen är anpassad efter. Men det är klart att gå över från 16.6" till 17" ger ju ingen större skillnad..tex kan jag tänka mig att den lilla glädjevisning som mätaren förmodligen har kan suddas ut av ett par 17tummare eller? Alternativa fälgar är; *17" M5 3.8 fälgar passar utmärkt när det dessutom sitter M5 paketet runt om, bara att ta bort 535emblemet därbak :-) *17" högglanspolerade BBS splitt fälgar är jag svag för..älskar klassiska splitfälgar...E21an skall få 15" BBS splitt när den är renoverad. *17" Alpina fälgar är likaså läckra och fälgar man anknyter till just BMW. *17" Rondell 58 fälgar, ltyvärr förlite anknytning till BMW men klart snygga. För min det känns det som om utbudet säger M5-fägar vilket det finns förhållandevis gott om begagnat, men de måste vara fina. Vad kan sådana däck gå på? har för mig jag sett kring 1700-1800kr styck = rena kapet jämfört med TRX |
|
|
FRIFART: Jag måste säga att jag blir ypperligt förvånad när du listar SAMTLIGA mina favoritfälgar :) Jag hade tänkt ge dig förslag på just dessa fälgar (plus BBS RC), men lät av någon anledning bli. Kul att vi har samma smak. Jag tycker absolut att du ska sätta på 17", kanske allra helst M5 3,8- fälgarna. Har du någon bild på din bil med de befintliga fälgarna? Mvh Kalle |
|
|
nofx16 tyvärr inte men det kommer så småningom, just nu har jag häcken full av olika saker och projekt samt arbeten som tar upp all min tid..och den tid jag har över eller rättare sagt inte har över sitter jag här. JAg planerar att ta bilder när sommarfälgarna åker på, vinterfälgarna är inte allt för prydliga, dock sitter det BMW original plastkapslar för 800kr styck på..men det räcker inte för att den skall platsa i någon skönhetstävling. Nytvättad och vaxad skall bilen vara med TRX-fälgarna på, då förtjänar den att hamna på bild, inte annars. Kul att vi delar samma smak, helt sjukt faktiskt men en tanke slog mig faktiskt när jag skrev dem att "tänk om nofx16 har samma smak"...jag har lyckats med detta konststycke många gånger och är inte förvånad över att min tanke stämnde. Tex drömde jag om att jag skulle köra av med den 520E28 jag körde förut och det gjorde jag också..rätt sjukt. BBS RC hm..kan inte placera men tror jag vet vilken typ det är frågan om..inte helt olik rondell 58 eller? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.