AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
323

trimma :-))

roine blom
tjena jag tänkte trimma min 328 step-99
ska chippa på fredag (hoppas det ger nått) sen tänkte jag köpa
ett nytt avgassystem+extraktorrör (tror det heter så) men vart vänder jag mig då å gör det nån skilnad med extraktorrör i såfall hur mycke.vet nån nått om detta så vore jag tacksam för svar

roine
Roine, det vore kul om du gjorde lite reseach projekt av det hela. Dokumentera följande moment i förre/efter installationen:
0-100, 80-120, 0-200 samt 402m sträcka så vet du själv hur mycket du vann på varje moment. Det är många här på förumet som är väldigt skeptiska till t.ex chipning och det pratades i många trådar att folk skulle göra förre/efter mättningar men det verkar inte ha blivit någonting av det. Det är samma sak med avgas, många här hävdar att i modernare motorer så spelar inte det så stor roll...och så finns det så klart andra som hävdar motsatsen både när det gäller chips och avgasröret...

_________
More power! Vill ha kompressor jag med!
Länk
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
För att jag ska kunna lita på effekten av ev. trimning så kräver jag bromsbänkspapper, före och efter.

0-100-mätningar och dylikt med tidtagarur etc är långt ifrån vetenskapliga, och i mina ögon ganska opålitliga=bevisar egentligen inget.

Mvh
Kalle H, BMW CS[syd]#5120
____
Länk
Visa användare
130
Eber
325i -87
Grejen med chippning är att det funkar så olika på olika bilar... Om man läser i en av de senaste Bilsport så får de ca 25 hk i den gamla sur-opel GSi:n med hjälp av ett sportavgas och lite fipplande med databoxen, inte fy skam direkt.

Men sen kan man ju fråga sig om chippning verkligen kan ge lika mycket på en nästan ny bil, nämligen Roines, eftersom utvecklingen går framåt. Dock så tycker jag att dom 1-2 tusen ett chip kostar mycket väl kan vara värt det, även om effekten är liten. De flesta som chippat hittils har ju inte klagat nämvärt av vad jag kan förstå.

Hade jag haft en 328 från 99 hade jag direkt åkt till t ex Unichip och låtit dem "mappa" bilen, ett ganska dyrt men vad jag förstått bra sätt att att få effekt, eftersom ditt extractor och avgas också vägs in när de pillar med ECU:n. De kan nog mer eller mindre lova att gräva fram ett par pållar under huven.
Länk

Hur som helst lär du ju inte bli besviken när grejerna väl är på, då en trevlig känsla sprider sig i kroppan pga. ett mullrande avgas =)

Vad gäller effekt, tja, allt emellan 5 och 30hk?
Unichip verkar ju inget vidare direkt. När dom mappade en Unichip och jämförde med ett färdigt chip, tror det var superchip, så blev det mer effekt med chip än Uni. Utvecklingen går framåt, men faktum kvarstår att fabrikanterna har jävligt stora marginaler, och det är dom det tullas på vid chippning. Tändkurvan går ofta att höja många grader över hela registret med mkt mer vrid som följd. Anledningen till detta är att bilarna ska hålla att åka upp på en alptopp med 91 okatnig bensin och och hålla fullgas i en uppförsbacke tex. Rätt onödigt att det ska hålla för dom mest extrema fall, och har man chippat bilen så är det kanske läge att inte göra såna utflykter, eller om man ändå gör det så kan man ju låta bli att plåga.
roine blom
Jag ska göra som z3c 4 ever sa ska kolla effektskillnaden efter dom olika modefieringarna, vetenskapligt eller ej så e det kul att jämföra lite man e ju absolut inget proffs men ganska gasglad så mer effekt e ju nått man blir glad av.

roine
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.