AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
466

Import i slutet av veckan, några frågor kvar.

Jag att åka till Tyskland på fredag för att förhoppningsvis köra hem på kvällen/natten. Bilen ska vara min hobbybil och anledningen till tysklandsköpet är det dåliga (obefintliga) utbudet i Sverige.
Bilen finns hos en auktoriserad firma (för annat märke) och jag har fått många bilder via mejl (bl.a. på de blessyrer som finns) och fahrzeugbrief och servicebok via fax. Allt ser schysst ut.

Min tyska är lika risig som försäljarens engelska, men jag tror att han var osäker på vad som krävdes vid export (röda skyltar) och skulle kolla med sina kollegor.

Om jag är på plats innan 10 på fredag borde vi hinna ordna skyltar och försäkring då, eller? Det är en liten stad.

Han kommer faxa ett kontrakt som jag ska skriva på. Betalningen tänker jag sköta kontant.

Detta är första importen, hoppas det går i lås...

Tacksam för alla tips.

/T
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Det borde inte bli några problem, du verkar ha planerat väl :)

Vad blir det för bil då?

Mvh
Kalle H, BMW CS[syd]#5120
____
Länk
Tajt!
Fredagar i tyskland är dagen då allt kan gå snett. FFa pga av att öppetiderna varierar lite beroende på "allt".
Avregistrering och skyltar kan bara ordnas på fm på fredagen. Har du otur så får du dessutom åka till en annan by då du skrev att byn var liten.

Nä! Åk ned på torsdag morgon senast helst onsdagen då du är nybörjare.
Även när jag använder en handlare jag känner så åker jag ned dagen innan.

Jag instämmer med nofx16. Bil? Länk? vart?

:)
Scheckheft
Hej, kan bara instämma i 745ans resonemang. Glöm att fixa allt på fredag. Tyskarna är inte lika flexibla som vi nordbor. Minns den tiden då affärer var stängda mellan 13-15. Kanske finns det kvar på vissa ställen än i dag?

/Scheckheft
Länk
Lasse H
Huuu! Låter riskant att chansa! Åk ner på torsdagen i stället! Så mycket kan gå snett! Inte kul att behöva vänta över helgen innan du kan få ut dina papier och återvända hem.. ÅK PÅ TORSDAG!! MORGON!! /Lasse H
Ajdå,

Tanken var att resa natten till fredag och eftersom handlaren ligger i norra Tyskland så kan man vara där tidigt.
Men om erfarenheten talar emot det så får det bli på nåt annat sätt, nästa vecka kanske.

Hur är möjligheten att skicka ner ett pass (inte mitt eget) och låta handlaren fixa reg. innan jag kommer dit? Nu är det ju iofs knappt om tid även för detta innan fredag.

Hur ser ni på att skriva under kontrakt på en bil man inte sett i verkligheten? Vad händer om man kommer fram och t.ex. motorn knackar illa eller annan rejäl avvikelse finns från "normalt skick" som säljaren inte upplyst om. Kan man dra sig ur då, trots kontrakt?

Bilen är en 99:a, 11500 mil, en ägare, full servicebok, pris 15,000 Euro.

Vill inte skriva för mycket detaljer här av flera anledningar, inte minst att man kommer glida omkring med en hel del kontanter i fickan. Återkommer med mer detaljer efter köpet.

Tacksam för fler synpunkter.

/T
Lasse H
Jag lyckades få Åf att fixa allt innan jag kom ner med hjälp av en kopia på mitt pass per fax och en fullmakt som jag var tvunget att skriva under o returnera per fax. Bilen stod i hallen med skyltarna på och alla försäkringshandlingar o allt som behövs var fixat o klart. Kolla med säljaren om han kan kolla detta åt dig. Får väl erkänna att jag åkte ner på en fredagmorgon, EFTER jag fått besked om att bilen var färdig att hämtas.
Kontrakt borde du kunna slippa tycker jag eftersom det bara handlar om några fjuttiga dagar innan du kommer o hämtar bilen. Varför vill han ha kontrakt? I mitt fall tog det 4 veckor innan jag hämtade bilen, så då är ju kontrakt ok.
Hur som helst. Se till att säljaren får med mätarställningen i kontraktet. /Lasse H
Jag bara undrar när du säger blessyrer? 15k EUR? för en 99:a. Om du skall tjäna gelt så är du fel ute. Skall du ha den själv så är det OK.
Men då du redan har en 320d så undrar jag?`

Undvik E39 om du vill vara trygg (om du inte skall ha den själv)

Är inte ute efter att tjäna pengar, som jag skrev ovan är det en modell som sällan säljs i Sverige och om någon kommer ut är det fel färg, bristfälligt underhåll eller nåt annat problem.
Jag ska ha bilen själv som komplement till 320d'n. De "blessyrer" jag nämner stör inte mig och det är ingen e39'a.

Försöker inte vara nån mysterieman :-) Allt kommer klarna senare.

Lutar att jag åker på söndag kväll istället, ger lite mer marginaler om saker börjar strula... Tack för tipsen!

/ T

Visa användare
450
Stocktrader
Z3 3,0 Roadster -01
MB GLC Coupe AMG -17
VW Golf tdi -13
745an,vad menar du med "Undvik E39 om du vill vara trygg (om du inte ska ha den själv) "

Mvh
Ni
131
Nicke_1
320dM Touring -13
M3 -01
320i -04
Självklart ska man vara ute i god tid, speciellt om det är första importen. Dock: Presis liksom Lasse H skriver, lyckades jag få min bil fixad på en fredag, eller rättare sagt: handlaren faxade över fullmakt för att fixa de röda skyltarna på en fredag morgon. Jag fyllde i pappret och faxade tillbaka med en kopia av mitt pass. Jag tog flyget till Tyskland samma kväll. Stod sedan i bilhallen klockan 09:00 på lördag morgon!!!
Enligt handlaren var stället där man fixar skyltar och reg.papper öppet tom 18:00 en fredag, samt öppet på lördagar. Hade något inte stämt överens med vad han sagt per mail och telefon skulle jag torskat på skyltavgifen. Allt var dock i Tysk ordnung!!

Det är klart att du ska åka ner så tidigt du kan för att minska riskerna. Det låter dock som att du fått förtroende för säljaren och då kanske du vågar minska lite på marginalerna?!
Stocktrader.

Jag menade att om han är ute för att sälja den så är E39 marknaden ganska kall just nu.
Om det skall finnas några som helst chanser att kunna bli av med den så måste den vara totalsmetad med prylar.
Har man ej ngt syfte att sälja bilen inom den närmsta tiden utan hade tänkt behålla den så är det OK med E39. Dock kvarstår att den dagen man säljer en E39 så får man inte vad man trodde att man skulle få. Det kommer dessutom att bli värre ju närmare Sept. vi kommer.
Jag menar absolut inget ont med modellen som modell utan jag syftade enbart på den ekonomiska aspekten.
Hemma igen med "ny" bil utanför...
Allt gick smidigt, åkte ner söndag kväll, gjorde upp affären på måndagen och körde hem igår natt. Handlaren hade fixat så att det egentligen måndagsstängda registrerings och skyltkontoret öppnade för oss.

Bilen var i beskrivet skick och jag hittade inga "dolda" fel.

Blev "stoppad" av tyska polisen vid färjan, de gick igenom alla bilens papper och kollade via radio, men allt var OK med de röda skyltarna och det gröna häftet.

Utan importguiden och råd och tips på forumet hade jag aldrig gjort detta, tack!

/ T

Ps. Det var ingen BMW den här gången, nämnde inte det innan eftersom jag inte ville att ämnet skulle tas bort. Det kunde ju trots allt lika gärna varit en BMW...
Scheckheft
Hej, då jag själv ska åka ner snart och köpa en bil har jag kollat lite hur det ser ut med Zulassungsstelle. På vissa orter har man något som man kallar för "Bürgerbüro" (=medborgarkontor) som tar över när Zulassungsstelle stänger. Det innebär i praktiken bättre öppettider och förhoppningsvis bättre service vad gäller exportfrågor. I Iserlohn där jag ska hämta bilen har man tom öppet på lördagar! Återkommer med erfarenheter när jag är tillbaka i Sverige.

/Scheckheft
Länk
MEN! Vad var det för något då?
Nu sitter man ju här och är nyfiken fattar du väl :-D
Scheckheft
Hej, har heller inte stött på det tidigare. Men har att göra med en viss decentralisering av Zulassungsstellen = smidigare för medborgaren.
Länken till Zulassungsstelle i Iserlohn + Bürgerbüro:
Länk
Gräslig hemsida förresten...

/Scheckheft
Länk
druid:
En sån här... (inte just den men likadan)
Länk

/ T
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.