|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Orre Touring |
Tycker alla har olika teorier om upp byggnaden av 2,7l M20?? 325i Block som fräses av 2,11mm?? 325i Kolvar?? 320/323i Stakar?? 324td Vevaxel?? Justerbart kamaxeldrev?? Kan man köra med turbo, Eller blir det för högt komp?? De börjar dra ihop sig!!! |
|
har du räknat ut kompet? E28 M535i TwinTurbo |
|
| Ta ett ETA block och svarva kolvarna lite grann. Lättare blir det inte. | |
|
Tjena!! Om du inte svarvar blocket 2.11mm så får du väl ett turbo vänligt komp!! typ 8.0:1 mvh |
|
| Det är klämkant i toppen som kolven ska passa in i. Mkt dålig ide att låta kolven vända längre ner i cylindern då. Kommer att bli mkt spikningskänsligt. | |
Orre Touring |
Tror Bengan tog av 2,11mm Han borde veta kompet? Eta block ligger ju inte i varje garage... Bäckis du skall inte göra dej av med 2,7l Tic Motorn |
|
Jag planade mitt block 2.11mm.... Då hamnade kompen på 9:4:1 Kompen fick jag reda på utav en liten uträkning och uppmätning med vätska av färbräningsrummet på toppen. Hade jag inte planat så hade kompen hamnat på 8:0:1 man tycker att det vore kanon för turbo..men det är de ikke... Du saknar klämkant...som Bäckis skriver och det blir spikningar pga av att den inte bränner all abesin på rätt sätt. OBS.. Det som planar 2.11mm MÅSTE ha ett justerbart kamdrev,för du kan inte NOLLA motorn efter den planingen. Tror att jag justerade drevet så avgas hade 1.9mm och insug hade 2.1mm.... // Bengan Stummt är inte dummt!!! |
|
|
Glömde detta. Om ni kör med ETA så får ni ingen klämkant mot toppen... ETA kolven är helt plan..om man gämför mot 325i kolven... Montera 325 kolvar istället och plana...vill inte säga att det är enklare....med det är 100 gånger bättre.. Leta fram en ETA eller 324td veven och ETA/320/323 stakar så bygger ni på era gammla M20 325 motorer som ni har i bilarna nu. Då skall ni plana 2.11mm sen är det bara att stresshona blocket och montera ihpp allt igen. Vipps så är underdelen klar. // Bengan Stummt är inte dummt!!! |
|
Orre Touring |
Är det ca: 4mm längre slag på td veven?? Kan man i såfall inte bara svarva av kolvarna eller blir det för lite gods, Om man använder stakar och kolvar från 325i Eller använda 320/323i stakar å svarva 325kolvarna 2,11mm Så har man klämkanten kvar, Kanske det du menade Bengan? Eller är jag ute å cyklar?? Nån som har td el Eta vev till salu???? |
Orre Touring |
Bäckis du kan väl beskriva hur du byggde din motor? |
|
6mm längre slag har jag för mig.. Går så här... Ta diselveven med 320/323 stakarna och orginal 325i kolvar. Plana blocket 2mm istället för 2.11mm. Svarva kolvarna som bäckis skriver,vet inte hur mycket men fråga Bäckis för han har måtten på hur kolvarna skall svarvas. När du planar blocket 2mm så hamnar kompen på ca 8:9:1. Sen blir kompen lite lägre för kolvarna skall svarvas oxå.. Prefekt för en 2.7L turbo maskin tror jag... // Bengan Stummt är inte dummt!!! |
|
|
Orre: Läste inte klart ditt inlägg: Är det ca: 4mm längre slag på td veven?? SVAR: Nix 6mm Kan man i såfall inte bara svarva av kolvarna eller blir det för lite gods, Om man använder stakar och kolvar från 325i SVAR: Då holler inte kolvarna,för det blir för lite gods som du skriver Eller använda 320/323i stakar å svarva 325kolvarna 2,11mm Så har man klämkanten kvar, Kanske det du menade Bengan? SVAR: Nix...Svarva inte kolvarna 2.11mm,det är blocket som skall planas. Har du diselveven och 325 stakar samt 325 kolvar så sticker kolven upp någon cm över deckkanten på blocket.. Så kan du inte göra. 320/323 stakarna kortare än 325ans stakar...och slaglängden på diselveven är längre...därför måste du plana blocket minst 2mm. Hoppas att du förstår nu. // Bengan Stummt är inte dummt!!! |
|
|
Sorry,nu blev det en j****la gröt bara av all text... // Bengan Stummt är inte dummt!!! |
|
Orre Touring |
Bengan / Bäckis Om man planar blocket 2mm så försvinner ju klämkanten?? Det är nån i småland som bygger 2,7:or och säljer.... Hört att han svarvar kolvarna (325 kolvar och stakar!!) Du kanske vet vem det är? Han använde även Dr 284 graders kam.. men dom finns ju ej att få tag på el? |
| Om du tar en vevaxel med längre slag och behåller orginal 325 kolvar och stakar så vänder kolven 3mm högre och tar alltså i toppen. Om du för att motverka det tar 320/323 stakar som är X mm kortatre så måste du plana blocket för att få kolven att vända där den ska, förstår du? Klämkanten som kolven ska passa i finns i förbränningsrumet och har ju inget med blocket att göra. Jag har både dieselturbogrenrör och dieselvev att sälja om du är sugen på lite effekt. | |
| Bäckis>> Ja e väldigt mycket på jakt efter en dieselvev... | |
Orre Touring |
OK jag fattade fel............. angående klämkant....... |
Vladde |
Hur ska jag göra som redan har ETA motorn. blir det 325 topp & kolvar. hur mkt ska jag plana blocket. behöver jag andra stakar. vet att jag behöver även luftmängdmätare o spridare från 535. fast vilken årsmodell. passar dem rakt av. vilka modifieringar behövs. ska passa på att hälsa till dig bengan. har inte hunnit få på toppen jag köpte av dig än. tror du jag behöver plana den? MVH Vladde Be-My-Wife |
Vladde |
Hur ska jag göra som redan har ETA motorn. blir det 325 topp & kolvar. hur mkt ska jag plana blocket. behöver jag andra stakar. vet att jag behöver även luftmängdmätare o spridare från 535. fast vilken årsmodell. passar dem rakt av. vilka modifieringar behövs. ska passa på att hälsa till dig bengan. har inte hunnit få på toppen jag köpte av dig än. tror du jag behöver plana den? MVH Vladde Be-My-Wife |
|
Vladde: Tor inte du behöver plana den...men vet du någon som gör det? be han kolla om det behövs isåfall...jag tror inte det!! Plana blocket 2.11mm och sen skaffar du 325 kolvarna. Använd dina stakar som du har nu... Luftmängdmätaren och spridarna skall du ta från en 535 E34 88-91. Du behöver göra en adapter mellan luftmängdmärtaren och gummibälgen...jag kan göra en sådan till dig när du skall bygga motorn. Vi säger så här... Lämna bottendelen till mig så fixar jag den till dig.. // Bengan Stummt är inte dummt!!! |
|
Vladde |
Bengan// Då säger vi så Bengan. Jag återkommer till dig när det är dags. Du får även veta hur det gått med toppen när den är monterad. Tack på förhand. MVH Vladde Be-My-Wife |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.