|
|
|
|---|---|
Pappa_keno |
Någon som har erfarenhet av detta ? Har provat med 2 olika lådor. En sluten å en portad. Båda med en 12:a (mds, jbl gti). Får inget bra tryck i kupen, trots att jag monterat bort original-högtalarna bak. Mvh //Tobbe Livin life in the fast lane...... |
|
Jag har en bandpass i min. En limo. Jag spelar rakt in i skidfacket med armstödet nere. Det låter riktigt bra. Lådan är en trekammars bandpass med basarna i sluten låda och de spelar in i mittenkammaren. I mittenkammaren sitter röret. Lådan är beräknad i datorprog. och spelar från ca 40 hz till ca 120 hz och det känns lagom i en bil. Jag har dubbla 8:or och kan spela mer än tillräckligt högt om man säger så...men för mig har lådan mest för avsikt att fylla ut basljudet. /Anders |
|
jeppe_L |
jag håller på att bygga en bandpaslåda till min limo( en med 2 kammare med 2 tolvor från magnat....med två 4" basrör genom hatthylan tror att det ska bli rätt bra,,, |
|
>>AndersG Vad använder du för element? lådvolym?? Hur har du gjort med originalhögtalarna i hatthyllan? |
|
|
Är det nån som lyckats dra upp portarna från en bandpasslåda genom de befintliga hålen för bakhögtalarna i hatthyllan med lyckat resultat? Funderar själv på en sån konstruktion, å det vore ju smidigt att kunna använda de hål som redan finns... //Koffe |
|
jeppe_L |
koffe: nackdelen med att höra så är att rören blir så långa.... inte svårt alls att ta upp nya hål....jag körde emd en sticksåg med metalblad...var som att skära i smör...man bör ta bort hatthyllan ivändigt när man sågar i plåten, omifall det inet skulle bli helt runt......så att man sågar i inredning till sist... |
|
Jag har 2 st 8:or visserligen bara MDS men de är helt okej. Lådvolymen minns jag inte exakt. Men mittenkammaren är på ca 15 liter och de andra är på ca 7 liter var. Jag har ersatt org. högtalarna bak mot soundstream element. Så jag kör inte utan högtalare bak som många andra. Lösningen som jag gjorde för att få in allt ljud i kupén var följande: Jag skruvade en skiva mot ryggstödet som fyllde upp hela ytan för att få det helt tätt. Därefter har jag byggt en mindre låda längs golvet för slutsteg m.m. Baslådan har därefter passats in ovanpå den andra lådan. Basporten är monterad i den stora skivan och röret fortsätter in i lådan... Det var ett ganska enkelt bygge som både låter bra och ser ganska bra ut. Slutsteg m.m blir helt dolda |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.