AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
604

Finns det M-ratt till E38(multiratt)?

zi
230
zigge
740iA -96
Finns det någon annan ratt man skulle kunna montera? Original har lite traktorstuk över sig.....Airbag är ett måste dock.

Zigge
Kolla länken.

Länk

Bimmer7er
Jag är oxå på jakt efter en M-ratt till E38
Ringde för en vecka sen till BMW-Solna om detta.
Fick till svar: Jaha, vi ska se...ehh...det finns många rattar här...ehh...vad sa du...ehh...jag vet inte om den här passar men...ehh...den kostar 5.000:- + Airbag 7000:-...fast jag vet inte...ehh...vi ska se...ehh, osv.osv

Undrar vart man skall vända sig för att få ett svar :/

/// Bimmer7er
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Mratten kom 98/99 som tillbehör, blka i Msportpaketet som fanns. När jag kollade 2000 skulle det kosta +10k att eftermontera varvid det var liten mkt pengar tyckte jag...
Asken
Bimmer7er
10-13k är ok tycker jag, blir lite av nybilskänsla + säkert mkt. trevligare att köra + värdet på bilen åker upp ett snäpp.
Jag tror med andra ord att det blir en avsevärd skillnad.

(eller hur "Shopkeepern")

/// Bimmer7er
zi
230
zigge
740iA -96
Nja, nu tror jag inte bilens värde stiger med tio loppor. Och det spelar ingen roll för min del, eftersom jag inte planerar sälja bilen på många år. Skall hämta min nyinköpta pärla i eftermiddag.

Usch, vad tiden går långsamt.....

Zigge
zigge. Vad blev det för nåt?
zi
230
zigge
740iA -96
740 -96:a, 15000 mil, Importerad -97, dokumenterad och servad hos BMW i Malmö.

Zigge
Bimmer7er
zigge: Nä, inte höjs värdet med samma belopp som man köper ratten för, men ratten + övrig x-tra utr. höjer ju attraktionsvärdet på bilen avsevärt. Jag har heller ingen tanke på att byta bil på många år, finns ingen anledning till det när man har en 740 E38a :)

Grattis till ditt bilval :))

/// Bimmer7er
Som Asken skrev så fanns Msport-ratten inte till de första årgångarna av E38. Själv har jag satt i en begagnad M-ratt (har för mig att det var från en E39 -97) i min E38 -95. Mekaniskt var det inga problem, men jag har aldrig fått knapparna att funka. Jag tror att BMW ändrade det elektriska gränsnittet och det är skälet till att man i tillbehörskatalogen inte rekommenderar M-ratten till äldre bilar. Om man gör detta på en äldre bil gäller det att få rätt krockkudde (med två poler). Senare verkar ha fyra poler. Jag började med att köpa fel. Det är dock en trevlig ratt och allt utom farthållaren går ju att manövrera utan rattknappar.
Bimmer7er
bumse60: Asså, vi tat igen.
1 - rätt krockkudde (två poler) så funkar det?
2 - Går det att få alla knapparna att fungera?
3 - Hur många knappar fungerar på din M-ratt?
4 - Vem/vilka monterade din ratt?
5 - fungerar din Airbag på ratten?

/// Bimmer7er
Hej Bimmer7er, mitt inlägg var nog lite ostrukturerat. Här är i alla fall svar på dina frågor:

1 - rätt krockkudde (två poler) så funkar det? Ja, d v s styrenheten för krockkudden larmar inte (vilket den, så vitt jag vet, gör om det är fel resistans i någon tändkrets för krockkuddar eller för bältessträckare).
2 - Går det att få alla knapparna att fungera? Möjligen, men jag lyckades inte.
3 - Hur många knappar fungerar på din M-ratt? Ingen (!)
4 - Vem/vilka monterade din ratt? Jag själv.
5 - fungerar din Airbag på ratten? Ja, se svar på fråga 1.
Bimmer7er
Tack Bumse60, då är har jag kommit en bit på vägen :-)

/// Bimmer7er
Kanske inte aktuellt längre men här är en länk med lite mer info:

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.