|
|
|
|---|---|
|
Undrar om det är någon som har haft dåliga erfarenheter av en rekondraka ? Kanske någon repa eller skada uppståt vid användning. Eller är dom så bra som alla säger ? Shah | |
|
Om man inte noga ser till att lösa all smuts på bilen och spolar samt svampar av den så hamnar den ju i rakan. Den är mycket bra men man måste också vara medvaeten om vad som akn hända om bilen inte görs rent noga då blir det repor. Mvh Asken |
|
|
Tack för svaret Asken. Shah |
|
|
Hej Rakan funkar bra, men man måste vara beredd på att det precis som Asken säger kan ställa till med gråt och tandagnisslan om man har otur. Jag har valt bort rakan när det gäller min egen bil. Mvh Skalman |
|
|
Framförallt skall man absolut inte köpa rakor på Mekonomen och Biltema utan investera lite mera i en "proffsraka". Provade Askens i somras och den var lysande. Till slut, använd i princip inget tryck på skrapan ör då får du mikrorepor som ett brev på posten (alt. email i din inbox). |
|
|
Okej, då har jag fått lite mer info om dom. Nu för vi se om man vågar prova ? Tack för alla svar. Shah |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Skrapan från Ditec, Quick dry, repade min huv pga för stel och gummihörnen för vassa, på det dåliga BMWlacksglanslagret som förr kallades klarlack och skyddade lacken. Så den är utvisad till MB190 numera med avrundade gummihörn. MVH Hasso Länk |
|
Hasso>>ditt tips är alltså att runda av hörnen på Quick Dry skrapan innan användning? Frågar för är intresserad av en dylik när bilen får sig en Ditec-kur hos Jörgen i Mars. /Dominik |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Skulle inte använda den överhuvudtaget på en BMW, förutom att den är klumpig så finns det nog betydligt bättre alternativ av skrapor. Asken hade hittat nån annan typ som var smidigare och bättre. (det var han som "lurade" på mig QD,skrapan:)) MVH Hasso Länk |
|
Tekniken emd raka är att man får inte ha ngt tryck alls knappt:) Dominik du kan ju be Jörgen visa dig hur den funkar och om du kan få till en bra teknik är det bara att tuta och köra:) Mvh Asken |
|
Tuta och köra? Ska man sätta fast skarpan och köra fram och tillbaka?:) Kalle Ankas Hundtvätt! . Tala nu om vilken din nya fyndskrapa är för nått istället som var mycket bättre enligt dig själv , men twinturboblad eller nått sånt.:)) MVH Hasso Länk |
|
Hahahaha:) Min nya raka(som jag använder blandat med min g:a) är som ett tvåsidigt torkarblad med handtag. Kostade 3 ggr mer än ditecrakan, vet inte om den är bättre men du vet hur det är med fånigt dyra tillbehör man tycker man når målet mycket bättre skam vore annars:)) Den rakan jag har köptes förra året genom ett nu konkat diteccenter(gamla bromma centret) och har inte kunnats uppbringats sen dess. Kanske håkan på Kem&rekondhuset kan jaga fram ngn? Mvh ASken |
|
|
Kör med qd rakan men som hasso säger får man vara väldigt försiktig. Brukar alltid spraya lite avfettning på rakan innan jag använder den så att man är säker på att all skit är borta, eller så säker man kan bli. //Robban BMW CS #4729 Länk |
|
|
Egentligen är en raka sämst när den är ny. När man använt den ett tag blir den mjukare och ger därmed mindre risk för repor. Mitt tips är alltså; använd rakan 100 gånger på kompisens bil först, innan du tar den till din egen pärla! ;-) M.v.h. Mikko |
|
| Siliconskrapan dom kränger på Tv-shop (har jag hört ;) ). Är den bra? | |
|
tittade också på tv shop.. blev lite sugen faktiskt haha.. det är alltid lika kul att bli blås av tv shopen =) Köpte ett ljusblinkande fiskedrag för 10 år sen.. & har ännu inte fått en firre på det.. men förbannat kul är det ju ändå =X |
|
|
smartab har en gummi skrapa av märket vikan som är grymmt bra. fast jag använder den inte på min bil. vågar inte. Länk. har testat quik dry men den är ju sten hård Länk |
|
|
Smartab's produkter håller mycket hög klass. Var förbi deras monter på bilsalongen och kunde således bilda mig en uppfattning. Inhandlade deras microfiberduk för polering och den håller vad de lovat - inga microskopiska ytrepor på lacken. Novation's rekondare använder också deras produkter (mycket duktig kille) så de är nog bra. Att de håller till i Uppsala gör inte saken sämre:) /D |
|
| Om inte annat kan man använda skrapan för att torka av fönstren. | |
|
nöjdet: Var kan man köpa denna skrapa? Smartab verkar inte sälja via webben i alla fall. |
|
|
min farsa köper en massa medel och grejer för att hålla iordning lastbilar och maskiner och firma bilar. så det brukar komma ut en gubbe från smartab till företaget och sälja bilvårdsprodukter. micro kanske säljer den dom är ju återförsäljare för smartab. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.