|
Sida 4 av 12
|
|
|---|---|
Bimmer7er |
Mr.Vanos: M3a på 15sek, de va inte dåligt :)) /// Bimmer7er |
|
deejaywasp En 316i E30 borde väl ta 0-100 på 16sekunder eller nått... Kör du med lustgas ? /Björn |
|
|
Elektroingenjörn: 316 E30 gör 0-100km/h på 12 sekunder orginal |
|
|
deejaywasp Hur kan du då mäta 0-100 på 10 sek med dubbdäck o dåligt väglag ? Åkte du i nedförsbacke? /Björn |
|
|
Någon eller några av modifieringarna kan ju ha gjort nytta...? "Det jag har gjort själv är: chippning, byggt nytt 2" avgassystem utan katt och ett Greencotton öppetluftfilter. Men jag kör I från både 318,320, toyota Celica, Citroen C5... Så jag misstänker att någon har bytt ut till 1.8L spis och trimkam för den är ganska slö under 4000rpm sen kommer det plus att tomgången är lite orolig... Men det är bara min teori, har du någon bättre maila mig gärna." Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
deejaywasp: En frisk och bra 316i kan göra sprinten tom lite under 12 sek i verkligheten, kanske runt en låg 11. I pappren står det 12.3 sek för 316i men dessa uppgifter hör i hop med M10 maskinen på 90 hk som satt i gamla 316. ///Boooze BMW Club Finland #2046 |
|
|
Nej... Kolla modell guiden 89an har m40 och den ska göra på 12.3 Däremot gör m10 1.8 liter spis på 12.3 också.... men jag har m40 i min dock vet jag ej ifall det är 1.6 eller 1.8... + som jag nämde tidigare blöt vägbana och dubbade vinterdäck.... Jesperado: Tack.... |
|
|
Elektroingenjörn: Hoppas att Jesperados citering av min text gav dig ett svar på din fråga.... |
|
|
Du nämner att "någon kanske" bytt motor i din bil. Snackar vi 316i eller 318i då? Men bara att gratulera ! Du har troligtvis en av de snabbaste BMW 316i ! mvh/ Björn tips: Har du kollat om det sitter turbo under huven ? |
|
|
En av de snabbaste 316i? Dom som byggs i Tyskland med V12 motorerna kan nog vara lite snabbare... Kanske... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
deejaywasp: Tiderna ur modellguiden är BMW's egna siffror, altså samma som i instruktionsboken. BMW ändrade aldrig 0-100 tiden för den nya M40 B16 motorn i instruktionsböckerna. Troligen är en ny 102hk motor en aning kraftigare än en 90 hk motor med rötterna i tidigt 60 tal, även fast den är 0.2 liter mindre. Dessutom läste jag en artikel ur TM (Finlands motsvarighet till Teknikens Värld) från 89 där de körde en 316i utan kat på 10.8 sek till hundra med två i bilen. Inte för att det spelar nån roll, bilfan e slö hursomhelst men snabbare än 12.3 borde man nog köra till hundra med en 316i. mvh ///Boooze BMW Club Finland #2046 |
|
|
Elektroingenjörn: Tackar! he he.... Nä du ingen turbo där inte.... Anågende motor bytet så är det ju bara något jag tror..... Vet inte alltså.... Det är möjligt som Jesperado skriver att några modifieringar har gjort nytta.... Boooze: Tack för info... Angående testet från "TM" Hade dom dubbade vinter däck och blöt vägbana? och hur mättes tiden? |
|
|
Minns faktist inte, men tidningen är seriös och har liknande tester som Teknikens Värld så tiden stämmer säkert. Naturligtvis var det sommar och torr bana och sommardäck användes. ;) mvh ///Boooze BMW Club Finland #2046 |
|
|
ser man på...... Kan inte du klocka din och se vad du får för tid.... för du har väll också m40? |
|
|
Visst jag har en M40 i min, men det är ingen större vits att "klocka" den eftersom det är vinter och dessutom får man så jäkla oexakt tid ändå. Har dock något minne av att vi någongång för läääänge sen har klockat någon annans orginala 316i M40, vi drog den till 110 på mätaren och klockan stannade på ca 11 sek eller nåt sånt. ///Boooze BMW Club Finland #2046 |
|
|
ok.... |
|
|
Angående det eventuella motorbytet i din bil. Om jag inte misstar mig, så har en original bmw, samma ramnummer som motornummer. Så om du kollar din motornummer o ramnummer, så ser du juh om du har en 1.6 eller inte. ///air, BMW Club Finland #2150 MSN: luften@hotmail.com 325:an -> Länk |
|
JohanOS |
Intressant att se hur en tråd kan bli så livlig om hurivida en jäkla 316 gör 0-100 på 12 eller 14 sekunder. Personligen tycker jag inte det spelar nån roll om det är 10 eller 20 sekunder. Bilen är AP-slö och bara till för en vettig sak, att vara bensinsnål och billig i drift/inköp. Att ens spekulera i vad som är rättmäktigt för 0-100 mätning känns hyfsat onödigt på en sån bil. |
Bimmer7er |
Misstänker att undermeningen med denna tråd/rubrik torde vara: "Vad har ni för SNABBA 0-100km/h tider" En hyfsad gissning bara :) /// Bimmer7er |
JohanOS |
Ironiskt att tråden är startad av en som kör en 316 då ;-) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.