|
|
|
|---|---|
|
Jag skulle åka en sväng igår och när jag försöker starta så bluddrar det bara och småtänder som om den vore helsur. Med ganska kraftigt gaspådrag startar den och går att varva men ryker något alldeles fruktansvärt med tjock grå-vit rök som luktar bränd olja, och så fort man närmar sig tomgångsvarv bluddrar den till och stannar. Luktade på oljestickan och inbillade mig att det luktade bränt/avgaser. Jag luktade även i kylaren, men där verkar det bara finnas vatten och glykol. Jag har inte märkt någon tendens tidigare utan detta kom helt utan förvarning efter att ha stått i varmgaraget hela helgen... Jag gissar själv på någon packning någonstans och hoppas att det ska stoppa där då bilen inte rullat en meter i detta tillstånd och när jag fick igång motorn gick den endast ca 10 sek. Hur stor är risken att man skrotar katalysatorn om man kör på "oljeblandat"? Är det någon som har några skarpa teorier om vad som kan ha hänt. / Anders | |
| Oj! Undvik att köra med bilen, du bränner katalysatorn ganska snabbt om det är olja i avgaserna. Det låter som din topplockspackning är slut. Öppna oljepåfyllningslocket och kolla efter en beige-grå aktig färg i oljan. Finns denna konstiga färg i oljan har det kommit in glykol i motorn=skev topp, eller spricka i topp eller topplockspackning. Laga snarast! | |
| Håller med per_j82, det låter som topplockspackningen. Märkligt på en så pass ny bil. Har den gått varm förut?? Hur långt har bilen gått?? | |
|
Bilen har gått 18600 mil och har faktiskt varit med om ett tidigare havri. Då var det "termosen" som havererade och satte igen kylkanalerna i toppen. Den tidigare ägaren uppmärksammade inte tempmätaren, med skev topp mm som följd... Motorn genomgick då en ganska omfattande renovering för i runda slängar 55000:- (hoppas detta blir billigare). Jag pratade med verkstan som lagade den innan köpet och dom lovade dyrt och heligt att det inte skulle finnas några sviter kvar. Detta hände vid 10-12000 mil ungefär, så jag tycker den har rullat för länge för att det ska vara något från detta, men vad vet man... / Anders - får tydligen åka Volvo 740 ett tag igen |
|
| Hade liknade problem med min tidigare bil. (Audi A6 2,8) Orsak: jag startat bilen och förflyttat den ett par meter och snabbt stannat igen. Nästa gång jag skulle starta hände samma som hänt dig. Den ville först inte starta, efter ett tag gick den igång med massa rök mm. Jag fick panik o befarade det värsta. Fick bilen hämtad och skickad till verkstad. Problemet var bara att byta stiften pga att när jag första gången startade skickar den in en rejäl laddning soppa som inte han förbrännas och detta orsakade att stiften blev sura. Kan dock inte garantera att det är samma för dig. Men kanske ett ljus i mörket. | |
| Jag vet en BMW 320-93 som råkade ut för EXAKT samma sak som Knubbisen, så det kan inträffa BMW också. | |
|
Puh... Jag känner för ögonblicket en lättnad i storleksklassen 35000:- (Byte av topp packningar mm mm) Fick av någon anledning för mig att göra ett startförsök igen nu när jag kom hem från jobbet, och jag såg förmodligen ut som en fågelholk stor nog för struts när bilen small igång i stort sett direkt!!! Efter att nu ha läst "Knubbisens" och "Flåklypas" inlägg så klarnar det hela. Jag körde ju fram bilen i gemensamhets-garaget när jag tvättade och vaxade i helgen. Backade tillbaka ett par meter till min plats och stängde direkt. Dagen efter gick det inte att starta. Funderar på att åka till en verkstad för att få en diagnos utförd för säkerhets skull. Kan det vara klokt? Bör jag byta stift innan jag kör igen om dom surat ner sig? Kunde inte märka något ovanligt på dom tre-fyra minuter jag lät den gå i garaget nu i alla fall. Hoppas nu bara att det inte är något annat, men det kan ju inte gärna vara topp/packning tycker jag. Jag har redan bokat verkstadstid och var precis på väg att beställa bärgare, men jag tror jag lugnar mig en smula nu. HEDER ÅT DETTA FORUM!!! / Anders - Nu en lite lugnare människa som snart ska åka BMW igen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.