AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.910

Vilka däck är bäst?

Sida 1 av 2
bo
39
boot
m3 e46 01
VIlka däck tycker ni är bäst.behöver köpa nya så fort våren kommer.ja vill att de ska vara slitstarka.
iv
77
ivenos
535i -88 BSR trim
Fulda tires are extremely tolerant on warning out. but you dont have the best grip especially on wet roads.

Best regards
JV
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
De däck som är bäst?:) Det är helt beroende vilket behov och vilken typ av däck du ska ha. Till en M3.a duger det bara med högsta kvalitet av ett välkänt märke. Ska du enbart ha slitstarka däck, så är det fel till en sån bil, där väggrepp i både våt och torrt måste vara prioriterande annars är ju idén med M3 ägande omintetgjort.

MVH
Hasso
Länk

Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Bridgestone Potenza S03 ska vara riktigt bra, jag har S02:or till min M3 och dom är helt underbara!
Dunlop Sp9000 har jag väldigt bra erfarehet av. går tyst och fint samt har en hög bärighet vilket underlättar på dessa bilar. Hankook, Fulda och Kumho har också fina däck. Och dom kostar inte hälften av vad vissa "märkesdäck" gör. Köp bara inte några Eagle F1 eller liknande. Då kan du likaväl linda in fälgarna med eltejp.

Länk
Jag körde på Falken 451 i sommras på min 19"... dom var skit bra... men jag tänker nog satsa på en uppsättning Yokohama AVS Sport i sommar tror jag...
... S03 har fått riktigt dålig kritik. Alla säger att S02 är så mycket bättre... men jag vet inte för jag har inte provat varken S02 eller S03.
Gutte:

Har du nyss köpt M5an.?
Såg att den var till salu på säljes förut.
ha de bra //

// Bengan

Stummt är inte dummt!!!
Bengan: Ja jag köpte den vid nyår. Sålde den andra M5:an i sommras, men ångrade mig rätt snabbt. Så det fick bli en till:)

Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Körde tidigare på Bridgestone Potenza S02 som var kanon när det gäller grepp i både torrt och vått väglag. Negativt med dessa är väl att de är hyffsat dyra och ljudnivån inte är bäst i klassen.

Ovanstående däck satt på bilen när jag sålde den och snackade härmodan med den nya ägaren och han hade bytt till Kumho i samma dimension och hans kommentar var att greppet framförallt i vått väglag var sämre.

Bra val...själv så letade jag M5 hela sommaren tills jag fick tag i denna M5 3.8 -92b som jag har nu..
Köpte den i Oktober..

Viste att lådan var dålig så jag prutade ganska mycket.. : ))))

// Bengan

Stummt är inte dummt!!!
Za
265
Zander
740iA -96
730i -94
BMW 100RS -78
Hej,

jag själv ska sätta på Toyo Trampio R888, de är slicks som dem gjort lite revor i för att få dem gatgodkända. Helt klart överlägsna med grepp. Dem har ju en lite mjukare gummiblandning och hårdare stomme (slits lite mer än vanliga), och det är inte en tanke på att framföra dem på vått underlag, men jag ska ju inte endå köra min när det har regnat.

MVH: Zander
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
har haft pirelli p6000, skönt och köra men har inte lång livslängd.
köpte pirelli p-zero däck nu så vi får väl se hur de däcken är.
Hmm, min erfarenhet av Kumho är att det är det sämsta skit som någonsin suttit på ett par fälgar. De som sitter på nu i bak med 6 mm mönster spinner hejdlöst på 1,2 och3 så fort det är lite fuktig i luften. Kanske olika beroende på modell men detta ska vara av deras bättre modell (minns ej namnet).

Toyo Proxes T1-S som jag jämför mot visade inte en tillstymmelse till spinn utan provokationer varken i torrt eller blött väglag.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Zander, skall du köra bana med din bil?

Ban-däck (som Trampio mm) behöver mycket värme innan de börjar fungera bra!
Mycket tveksamt om du kommer upp i de däcktemperaturerna vid körning i trafiken! Tror nog att du kommer att få sämre grepp med sådana däck än "riktiga" gatdäck!

Men det klart ballhetsfaktorn framför korvmojjen är inte lika hög!

Som svar på första frågan, håller jag med Hasso!
Att köpa en bil i dryga halvmiljonkronorsklassen och sedan snåla på däcken ter sig lite märkligt!

De däckmodeller som BMW själva säljer (Michelin, Continental, Dunop, Bridgestone, Good Year och Michelin) är alla bra däck!

Sedan är den stora frågan hur man normalt använder sin bil och vilka egenskaper som man prioriterar. Däcksegenskaper är alltid frågan om olika prioriteringar...

Ett däck som har fått väldigt bra testresultat vid tester av riktiga lågprofildäck och även har prisats här på forumet, är Pirelli!

Mvh
Za
265
Zander
740iA -96
730i -94
BMW 100RS -78
Johan B:

Jag kommer köra lite bankörningar, det kommer man ju, men visst...det är som du säger om temperaturen och att dem ska fungera fullt ut med greppet, men du har endå ett väldigt bra grepp även vid vanlig körning, jämfört med andra däck och det iomed den stora ytan och gummiblandningen. Jag kommer till att ha 255/40 17" bak och 235/45 17" fram.

Zander: Ha i åtanke att R888 ej är godkänt för gatbruk.
Få eller inga av Toyos R-däck är godkända för gata.

Satsa på RE540S eller P Zero Corsa om du ska ha ett r-däck på gata.
Även Falken Azenis är ett mycket bra däck. Räknas inte fullt ut som r-däck men ligger på gränsen och är både slitstark och godkänt. En mycket bra kompromiss, och dessutom till ett bra pris! Finns i 17" men levereras från Japan och har därför lång lev. tid (ca3 mån)

/Per
Boot,

Ska du köpa 18" eller 19" till din M3:a? Ska du köra på bana något eller endast normal gatkörning? Prioriterar du prestanda framför komfort? Eller vill du ha det bästa greppet i regn?

Som Hasso skriver så beror det helt på vilka behov du har. Vissa däck passar inte på alla bilar och samma däck i olika dimensioner kan ha helt olika egenskaper. Tyvärr finns det inget däck som är bäst på allt.

Men du ska helt klart köpa ett däck av de stora kända märkena (Bridgestone, Michelin, Pirelli, etc.) till en sådan bil. Dessutom finns det inte så många att välja på i rätt dimension för nya M3an.

De däck som alltid ligger i toppen på olika tester och som rekommenderas av andra M3 ägare för vanligt gatbruk är:

- Michelin Pilot Sport (orginalmonterade)
- Continental ContiSport Contact (orginalmonterade)
- Bridgestone Potenza S-03 Pole Position
- Pirelli PZero Rosso Asimmetrico

Jag kör själv på Michelin Pilot Sport som jag tycker är en bra kompromiss mellan sportighet, komfort, regn egenskaper samt slitstyrka. Continental ContiSport Contact gillar jag inte personligen av olika anledningar. Bridgestone Potenza S-03 Pole Position är ett mycket bra däck men det är lite stumt och har extremt högt vägljud samt kan vara lite hala när det är kallt ute (gäller också Michelin Pilot Sport). Pirelli PZero Rosso Asimmetrico är framförallt ett bra däck när det är torrt på vägen men fungerar inte så bra i regn. Men alla dessa är bra och jag har säkert glömt några ytterligare.

Läs gärna mer om de olika däcken på siterna nedan.

Om du har 19" så väljer de flesta att gå upp till 245/35-19 fram och 275/30-19 bak eftersom M3ans fälgarna är relativt breda.

/RS2

www.tirerack.com
www.dackonline.net

Za
265
Zander
740iA -96
730i -94
BMW 100RS -78
Zodiaken:

Visst är R888 godkänt för gatbruk? Det är iallafall vad jag har fått reda på.
Jag har även kollat på de som du skrev: Bridgestone RE540S type R och Yokahoma 032R. Vad skulle det vara för skillnad på Toyos R888, Bridgestones och Yokohomas däck? Med tanke på de är båda slicks typ med lite revor i...etc etc

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Enligt vad jag har förstått är de däcken enbart DOT-märkta! Den märkningen gäller enbart USA!

Är däcket Europa-godkänt och därmed E-märkt?

Har de ingen E-märkning, är de ej godkända för gatbruk i Europa! Däremot är det inte säkert att bilprovningen kollar det vid kontrollbesiktningen.
Frågan är bara vad som händer om du blir stoppad av polisen eller ännu värre, blir inblandad i en olycka! Med tanke på försäkringsbolagens allt hårdare attityd vid utbetalningar finns det nog risk för att de försöker slippa ersätta dig då du har kört på ej godkända däck....

Jag kanske "målar fan på väggen", men det är värt lite eftertanke i alla fall!

Mvh
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Om du skall ha gatdäck så kan jag rekommendera PZero Rosso och att det skulle vara sämre än de andra i regn stämmer int, speciellt inte om man jämför med Pilot Sport. Att de är billigare än alla de andra gör ju inget heller.

Jag hade ContiSport Contact tidigare och var nöjd med dem men det är en speciell blandning för M3:an så man skall nog inte jämföra dem med vanliga ContiSport Contact.

Pilot Sport och S03 är också bra däck, där Pilot Sport är bättre i torrt och vice versa. S03 är dock väl bullrigt.

Jag passade på att gå upp en till 245/40-18 fram och det gav bilen en bättre balans, dvs mindre understyrningen.

Dock föredrar jag R-däck även på vägen då greppet är så gymt mkt bättre. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.