AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.060

Pris på en Alpina B6 2,8 -86 som varit krockad!

Turbo narkoman
Tja alla glada! God fortsättning på nya året föresten. Jag har varit och kollat på en B6 2,8 -86 svart som gått ca 14000 mil Som har följande brister och fel.
*Den har varit krockad h.bak!
*Defekt c-lås
*Stort uppkapat hål ovanför alpina märket på mitt konsollen
*Trasigt h.baklyse
*Bägge dimmljus fram slut
*Omlackad lite här och där
*Alpina stripes egen tillverkade (inte så snyggt gjort)
*Stötfångare bak gummi löst
*Avgassystem lagat på flera ställen
*Olje läckage i fram kant på motor
*Alpina märket på bak luckan sönder brutet

Annars ser bilen rätt ok ut trots allt, lite petigt kanske med Alpina märket men å andra sidan lär ju det kosta en dj.....a massa pengar om skall köpa ett nytt och man vill ju att det ska vara helt likaså med Alpina stripen den vill man ju ta bort med tanke på att dom lagat den själv och då är ju bara hoppas att det går att polera bort spåren efter där den satt, annars är det bara lacka om bilen eller sätta dit en ny stripe sats och den var ju billig har jag hört.....
Fälgar och däck var fräscha, och inredning likaså sånär som det nämnda hålet! Den har varit avställd i 2 år och är obes.
Så vad tycker ni att jag skall ge för denna lilla bil. Alpina bilar är lite okänd mark för mig så jag vet fan inte vad man skall ge för denna bil.
Tackar på förhand /Jimmy
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Intressant!

Det är ju dock en Alpina om än något risig, en sådan skulle man ju gärna ha i garaget.. Mellan 40 - 50? Dom verkar inte direkt billiga i Tyskland heller. Det kostar dock en slant att göra i ordning. Detta förutsätter förstås att den är bra mekaniskt .
Detta är bara spekulationer från min sida , dvs vad jag skulle tycka var intressant. Det finns kanske någon B6 ägare som vet bättre?
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Ajajaj... är du 100% säker på att den är maskinellt OK? En bil som är så pass misshandlad i övrigt, lär ha fått gå hårdare än hårt... att ägarna har skött servicar och sånt är väl mer än förhoppning än troligt!?

Jag skulle akta mig mycket noga för att betala för mycket för denna bil, max 20.000:-. Papprena är väl värda en 5-10k, men därefter är det ju helt öppet... en bil blir ju inte stående 2 år utan anledning.

Skambjud! Det kan bli ditt livs bästa, och sämsta, affär! ;P
Lasseman3
Nya bromsskivor 4200 kr/st bara för att nämna nåt om reservdelspriserna...

Det är ett högriskprojekt så ta reda på vad delarna som du behöver för att få den i det skick du önskar kostar. Känns det sedan OK med en komplett lagad bil för 50k så vet du vad objektet får kosta...

Jag funderar själv på att köpa drivlina, hjulupphängning samt inredning från en exakt likadan bil för att sätta in i en E30. Har dock inte bestämmt mig ännu...

Om du backar ur denna affär alternativt om jag backar ur min kan vi kanske förmedla kontakter via mail?!

Jag har en del bilder...

Lycka till!

/Lasse
Visa användare
778
BMW-beroende
535D touring -05
745ia Highline -86
MB ML400Cdi -01
X3 3,0SD -07
320D -07
Touareg V10Tdi -05
Bilen är ovanlig men kommer att kosta multum att få iordning. Som quixotic säger; pappren är värda ett dussin schalar men ett samlarobjekt är det ju knappast. Maila mig gärna om hu rdet går på: martinlundin@hotmail.com, vore intressant att höra hur det gick!

/ Det finns bilar, BMW, M- bilar och Alpina...men man är precis lika glad i dem alla!
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Får du den för 10-20' kan det ju vara ide att slakta den och köpa en finare för pengarna som delförsäljningen inbringar. (Sa jag något dumt nu?)
En äkta Alpina måste vara värd en del i delar.
Turbo narkoman
Man tackar så mycket för alla svar, ja vad ska man säga... man får väll ge ett skambud och se vad han säger.
Maskinellt vet jag inte har tyvärr inte kunnat provköra den ännu (sommardäck) men maskin ska vara helt ok enligt ägaren. det som e mest intressant är väll bromsarna, växellåda och koppling för det är ju som sagt inga billiga grejjor. Fast å andra sidan så gör det inte så mycket att den ser ut som den gör, för tanken är att slänga in en 745 motor i den, för då är det bara att slita bort turbo, grenrör och intercooler vid varje bes. det blir lite lättare änn en 320 med 745 motor i, vill inte stå och slita ut motorn varje gång man ska besikta bilen, roligare kan man ju ha :)

*BMW-beroende: Jag återkommer om info hur det går

*Lasseman3: Den du skall eventuellt ska köpa delar ifrån e den krockad med tanke på att han säljer delar ifrån den, jag är ju igentligen bara ute efter papprena, ska han sälja det också?
Lasseman3
Turbo n:
Samtliga delar köpte han från en krockad bil som stod på skroten...tyvärr är därför bilens identitet ute ur bilregistret.

Det vore fint om du informerar utifall du väljer att backa ur affären. Jag är ute efter en B6 som jag tänker återställa till originalskick.

Mvh /Lasse
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.