AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
593

Är det toplockspackningen?

Kylarvattnet försvinner snabbt och det kommer avgaser ur kylaren, är det toplockspackningen eller kan det va nåon annan.
Var sitter föresten fläktmotståndet.
Bilen är en 316 -85.
om vattnet försvinner å de kommer avgaser i från kylarn,tror du inte de kan ha gått hål på kylaren då?
sh
820
shu!
525i -91
Nej, tyvärr så är det nog toppen eller packningen...

Prova öppna locket till evakueringskärlet och känn om du känner någon avgaslukt. Har du kollat om du har vatten i oljan eller tvärsom ? Har den kokat nångång osv ?

// Giv en olle! å gär`n rivar!
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Låter som toppackningen eller toppen. Kolla om det bubblar och har sig kylaren/expansionskärlet när motorn är igång. Om det gör det så tyder det på att motorn trycker ut avgaser i kylsystemet...

Min skrothög: Länk
Den har inte kokat, har alltid parkerat då mätaren börjar gå in på rött och låtit den gå på tomgång. Försökte se om det kommer bubblor, såg en enda då jag hade den till gå ca 10 min.
Då man fyllt på går det till köra ca 2 mil.
W
187
W
BMW 316 -89
Bara att riva ner och byta ut då :)
Känns inte riktigt rätt, bilen är värd lite mer en vad packningar och planing kostar. Finns det något bra meddel att använda.
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Det finns ju såna här medel som tätar kylsystemet. Men frågan är om det hjälper om det är så pass illa att du behöver fylla på vatten efter 2 mil. Jag tror att det är en för stor läcka för ett sådant medel, men det går ju att prova.

Om det kommer avgaser ur kylaren så måste ju avgaserna komma in i kylsystemet någon stans... Och det brukar ju ske vid en trarig topplockspackning allt skev/sprickig topp.

Om jag vore du så skulle jag lyfta toppen och byta packning. Du behöver ju inte plana toppen om den är ok. Ta bara bort allt skit från topp och block. Ett bra sätt är att först skrapa bort det värsta med tex en kniv och sedan slipa försiktigt med ett finkorningt sandpapper.

Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Föresten: Har det kommit sakta med tiden, eller blev det så där helt plötsligt?

Sakta
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Det tyder nog på en topplockspackning som blivit sämre och sämre med tiden. Byt den du så skall du se att det ordnar sig.

Upptäckte igår då jag byte ringar att det blev en oljepöl på golvet, kan det bero på packningen det också. Det kommer åtminstone där runt toppen någonstans. Desutom tror jag att kylaren har börjat läcka nu också.
Det blir nog till att göra den till en isbil och ha roligt så länge det går.
Fr
35
Fredrik Svensson
325im Touring -89
Skit i dom där tätningsmedeln och byt packning. När du ändå har toppen borta måste du kolla så att det inte är några sprickor. Skulle det nu inte vara det tar du fram den lilla roterande filen och tar bort lite gods i insugen och slipar in ventilerna.Alltid roligt när det är ordnat så vet man att toppen e okej.......

Svempa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.