AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
789

Hur höja topp farten?

Jag är inte nöjd med toppfarten på min 525i-89.
Drygt 220 mätarfart efter låång raksträcka.
Trimmad med skärmat konfilter, BSR chip, sebring
sport avgas. Lättad 250kg (ingen inredning).
Vilken typ av spoiler ökar topfart istället för
att ge mer downforce? Har nån några fakta typ före
/efter att komma med?

Eric
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Hastighetsmätaren kanske visar för lite?
Brukar snarare vara tvärtom, 5-10km för mycket.
Ytterligare fakta: 235/45-17" däck runt om.
Vad kommer andra med samma motor upp i?
Sätt i trimkam, då får du bra mycket mer effekt på det varvtal du har i 220...............

Mvh
Patrik 325i -92
Bj
357
Bjale_racing
325i 24v 93a
Morsans 525i 89 gjorde 233 helt orginal,o då låg polaren i sin audi a3 i 230 framför o då tog jag in på han!!det är jag väldigt impad av =)

D är fegt o släppa gasen!
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
235/45-17 har en rullningsomkrets som är väldigt nära den som är original, således visar hstighetsmätaren nog inte alltför mycket fel. Finns att kolla på "Tips och teknik" på denna hemsida.
Däremot så har fyra st 235mm breda däck ganska högt luftmotstånd vilket mycket väl kan vara det som gör att du inte når mer än 220 på mätaren.
Sammy Lundin
Ta bort golvmattan så kanske pedalen kommer yttligare en bit *Skratt*

MAX power
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Fan va seriöst. Låter som du tävlar med bilen. Är det inte roligare och ha lite klipp i acceleration? Du får väl slipstreama som Bjale, eller byta till 185 däck.

Mr C
Accet blev ordenligt förbättrat av först trimmningen
och sen lättningen(ungefär lika mycket från bägge).
Sammy, det finns varken mattor,taklucka,ljudisolering
eller asfaltsmatte isolering. Ingenting faktiskt utom
framstolar och instrumentbräda!
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Om du ska fortsätta , så gå åt motorn seriöst.
Visst kan du säkert få upp toppfarten någon km med karosseri modifiering. Tex ta bort dropplister, mindre backspeglar, helt enkelt ta bort allt som kan tänka sig skapa luft motstånd.Men allt sådant kommer inte att ge någon drastisk höjning av toppfarten, utan mitt tipps är att trimma motorn, dvs mer cylinder volym, annan kam, överladdning, kanske det billigaste att stoppa i en m-5 3,8 snurra.
Får jag lov att fråga vad du annvänder bilen till????
Gata eller bana?
Om jag jämför mot min 535-e28 med 261hmr alpina motor, med all inreding intakt så gör den över 250km PÅ mätaren
Bj
357
Bjale_racing
325i 24v 93a
Mr C
Jag slipstreama inte han låg i den andra filen ca 300 m framför mig,dock bör påpekas att det var lite nerförsbacke vilket säkerligen bidrog en hel del,det var på e4an efter linköping.

D är fegt o släppa gasen!
De
219
Deetoy
BMW 520d Touring 2013
Min 535i från -89 går nån millineter förbi 260 strecket. Han är chippad och har luftfilter. ca 230 hk.

Undrar hur mycket hastighetsmätaren kan ljuga?!?

*What we do in life, echoes in eternity*
Ma
3
Magnus A
M3-93 318i-01
Om du vet vilket varvtal du hade, är det bara att
räkna ut hastigheten. En 535i-89 gör 42,6km/h vid
1000varv på 5:an.
Pelle: Jag race'ar till jobbet varje dag ;-)
Jag kollade varvtalet idag, 121 Km/h vid 3000 på femman. Jag tycker att det borde gå att nå 6000 varv
för 240 km/h. Kanske min mät raksträcka är för kort,
ungefär 402 meter he,he.
ps. GTR Vipern på Mantorp är grym, race på söndag..

/eric
Dr.BMW@solna
Min E30 gör 325 km/h vid 7000rpm,har dock bara kört
280 km/h vid 6000rpm......Mycket vindbrus blir det!!

336i-89,318i-88
eddie
CHIPPA,kamaxeln byt den,sportsystem,sänk bilen,filter,feta 17tummare,1-lter oktanbuster i tanken,M5:ans mätartavlor,så får du upp bilen i ca 288-290km\h :)
Kan börja brusa

Montana
Sammy Lundin
Var själv och köpte rallystolar 7,8kg st. så lättningshysterin har bara börjat...
Men jag är lite skeptisk till innertaket. Har ju en förbannad taklucka. ser antagligen ut som stryk runt den. men vafan, man ska ju inte sitta och glo i taket heller.

Ingen som har en glasfiberhuv eller annat skoj till en 2dörrars E30?

Luft är lätt, hålborra är kul, komfortabelt ska det va när man sover.

MAX power
Gizzmo
tommy: börjar du lätta så ska du ta bort tack luckan och svetsa igen den på en golf så väger den 12kg och på en bmw lär den väga mer och racear man så ska man inte ha 15kg upp i taket...

för att höjja topfarten så tror jag den enda som mes är en låda med lägre utväxling typ en disel låda...

//Jerry G
no
245
nos
540iA Touring -99
Inte för att vara sådan men om man vill ha en "snabb bil" så köper man inte en 525, bättre att köpa en snabbare bil direct. Det kostar ett par spänn att trimma upp motor, lätta etc. Bättre att satsa på en m3 eller m5 direct .......... men det kanske bara är jag som tycker så :-D

Nos 325iM -89
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.