|
|
|
|---|---|
|
Hej på er. I helgen har jag haft det stora nöjet att byta alla bromsrör och bromsslangar på min bil... Men nu när jag är klar så sjunker bromspedalen ner så långt innan bromsarna börjar ta. Men när den väl tar så tar den bra och sjunker inte undan nå mer. Det värkat inte vara nå läckage då jag kan stå och trycka allt vad jag orkar på pedalen utan att den sjunker undan. Jag har luftat vid alla hjul så klart, två gånger! Kalaset började med att jag blev helt utan bromsar när jag åkte hem på lunch i Torsdags. Det var en bromsslang som sprang läck... Och då tyckte jag det var lika bra att byta hela skiten när jag ändå höll på. Systemet tömde alltså sig själv, och det har jag hört att det inte är så bra. Luft i huvudbromscylindern = inte bra har jag hört. Min fråga: Kan det vara luft kvar i huvudbromscylindern som gör att bromspedalen tar så långt ner? Vad skall man göra åt detta? Tack på förhand/Jocke Min skrothög: Länk | |
|
Har du luft kvar borde du märka det på andra sätt. Prova pumpa upp trycket genom att trampa några gånger på bromsen och bromsa sedan till hårt, studsar foten upp igen så har du luft kvar. I annat fall, om inte trycket stannar eller alls byggs upp när du pumpar så pedalen tar högre upp, så kan du ha ett huvudbromscylinder fel. ------------------ Always Diesel |
|
|
Det är inga problem att pumpa upp trycket så att pedalen tar längst upp. Det kan ju inte vara huvudbromscylindern tycker jag då den funkade finfint innan jag bytte. Men som sagt, systemet tömde sig själv och då kan det ju ha kommit in luft i huvudbromscylindern, och det har jag hört är dumt. Om det nu skulle vara luft kvar i huvudbromscylindern, försvinner inte det vid vanlig luftning vid hjulen? Eller måste man göra på nå annat sätt. Jag har luftat noga vid alla hjul två gånger, och vi pumpade igenom väldigt mycket vätska andra gången i hopp om att få bort ev luft i bromscylindern... Min skrothög: Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kommer du åt rören vid huvudcylindern, så lossa dom och lufta på liknande sätt som du gör med luftnipplarna vid hjulen. Jag renoverade en huvudcylinder på en Audi för ett tag sedan och luftade på det sättet för att slippa hissa upp och lossa hjulen. ., det spelar egentligen ingen roll var man släpper ur luften huvudsaken är att den kommer ut. Men nånstans måste du ha luft kvar om inte packningarna i huvudcylindern "vänt" eller skadat sig på nån av kretsarna och inte ger rätt tätning. MVH Hasso Länk |
|
Har varit ute för att luften ej gått att få ut vid "normal"luftning,fick ta och sätta på nyckeln på luftnippeln så att jag kunde öppna helt(fick även rensa nippeln först)så att det inte ströps vid nippeln,en snabb öppning på ett halvt varv. Verkade som att luften hängde i en ficka någonstans i ledningen och inte kom därifrån förrän jag fick på en snabb tryckstöt med hjälp av en snabb öppning av nippeln. Henrik |
|
|
Jag kan komma åt rören vid bromscylindern, men tycker inte det borde spela någon roll då jag har luftat så noga vid alla hjulen. Jag har ju luftat och fylt på, luftat och fyllt på osv... Det kommer inge mer luft ur vätskan nu. Kan bromscylindern ha skadat sig när den blev utan vätska? Slangen gick sönder när jag skulle stanna hemma hos mina föräldrar (skulle dit och tigga lunch). Så det var bara att backa in i garaget och låta den stå tills grejorna kom:-) Snacka om lämpligt ställe att gå sönder på då det är där jag skruvar... Jag behövde alltså inte köra med trasiga bromsar, så användandet av bromsen vid trasigt tillstånd var minimal. Jag kanske använde fel bromsvätska? Jag kollade inte vad jag fick för nå. Ska kolla det när jag kommer hem. Har hört att det inta är så bra med "siliconvätska" eller vad det heter. Kan det bli bättre om jag kör ett par dagar och luftar igen sen? Min skrothög: Länk |
|
|
Jag har öppnat både "sakta" och "snabbt" tycker jag, men det kan ju vara värt ett till försök... Min skrothög: Länk |
|
|
Bra metod för att lufta bromsar på ett behagligt sätt... Länk /Niclas |
|
|
Inte för att jag hoppas att du har fel på huvudcylindern, men jag måste ändå påtala den "lilla" risken. Det som kan hända är att den funkar fint tills systemet råkar tömma sig. Det som inträffar är att cylindern, vid tomt system, rör sig längre ned, eller in, än vad den gjort kanske under hela sin livstid. Det kan således har bildats lite rost/ärj på den sträckan som cylindern, eller snarare packningen, inte rört sig vid på länge.När sedan packningen får nötas mot den ärjade ytan kan densamma ta skada. Däremot borde du i så fall märka detta genom att pedalen sjunker sakta efter det att du byggt upp ett tryck i systemet. Att den är stum när den tar långt ned kan ju bero på att den andra kretsen är hel... Sjunker den inte så är nog luftningstipsen de du bör följa. ------------------ Always Diesel |
|
|
Har du trummor bak? Om backarna är utslitna och trummorna utslitna och/eller autojustringen inte funkar kan man få detta fenomen, i alla fall på BMW02. Bara ett tips. /Anders C |
|
|
Roligt luftningstips på den där sidan... Men jag tycker inte om ÖL:-) Vad gäller trummor och backar så är dom nya för ett år sedan, och jag har inte rört dom nu, så det borde ju inte vara det. Bromsen var ju bra i torsdags... Och när backarna är feljusterade så känns detta genom att man låter handbromsen vara i lite. Då skall pedalen ta längre upp. Men så är inte fallet... Och min huvudbromscylinder har fått länt på "endläge" ett par gånger de senaste två åren vid luftning av bromsarna. Har nämligen bytt bromsar och olja vid olika tillfällen. Så cylindern har ju klarat det förr, men nån gång ger den ju upp... Men om det vore huvudbromscylindern så borde väl pedalen sjunka undan vid permanent tryck? Det gör den inte. Min skrothög: Länk |
|
|
Bromscylindern ibakre trumman gick sönder för mig i höstas. bytte dessa samt backarna på båda sidorna. Drog då sönder de rostiga bromsrören, åkte då på rörbyte som dig. Samma problem uppstog. Hade oxå luftat systemet. Då jag hade bökat med trummorna föll det naturligt att justera handbromsen. Då jag gjorde det blev det bra! Handbromsen tog väldigt högt upp innan. Troligen inte detta fel för dig men nädå värt att nämna det för dig! Lycka till! Mvh Henrik. |
|
|
Jag skall justera backarna ikväll och se vad som händer. Men jag tycker inta att det borde vara det eftersom jag inte har rört dem. Men det kan ju inte bli sämre iaf. Om det inte funkar så får jag prova det där öltestet (BNTS länk). Men tror ni det funkar lika bra med Julmust? Min skrothög: Länk |
|
|
Nu funkar det kanon! Jag lånade en slang med backventil i ena änden av en bekant. Den andra änden av slangen träddes runt nipplarna (en i taget så klart...). Sen var det bara att pumpa med pedalen, fylla på i behållaren, pumpa med pedalen, fylla på....... Och så gjorde jag så vid alla hjul, ett i taget. Jag körde igenom rejält med vätska och nu tar pedalen längst upp. Mycket snabbt och effektivt sätt. Självklart så la jag ner änden med backventilen i en burk och samlade upp vätskan som pumpades ut. Eftersom slangen var genomskinlig så såg man ju precis om det var nå luft i vätskan som kom ut. Om man inte har någon backventil så går det säkert bra med bara slangen. Men då måste man var noga med att den änden som inte är trädd runt nippeln är i en burk med bromsvätska i. Den skall alltså vara under ytan så att den inte kan dra tillbaka nå luft in i systemet. Min skrothög: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.