|
|
|
|---|---|
|
Hej, idag började varningslampan för slitna bromsbelägg att lysa vid en inbromsning och enligt handboken bör de då bytas "snarast". Nu råkar det nog vara så att "snarast" i mitt fall befinner sig någon månad bort av ekonomiska skäl, så jag undrar HUR slitna är egentligen beläggen när varningslampan för slitage börjar lysa? Hur långt har jag kvar måntro? 50, 100, 1000 mil? Lite bökigare att se beläggen med vinterdäcksfälgarna monterade. /Jörgen -- Merit: Har växlat ner till 3:an i 160km/h med en orginal Volvo 240. Kopplingen sa pang. | |
|
Gäller E36 323i -96 vilket inte riktigt fick plats i rubriken. /Jörgen -- Merit: Har växlat ner till 3:an i 160km/h med en orginal Volvo 240. Kopplingen sa pang. |
|
|
de kan ju hålla länge om du ger fan i att broms =) men de är inte mycket kvar av dem då den lyser. kostar ju inte mycket att byta dessa och bromsar ska man ha annars ska bilen stå. Finns ju en orsak till att den lyser, tror inte du skulle villja sitta i ett flygplan eller liknande med taskiga bromsar. Joakim Eriksson |
|
|
Har hört att det ska gå ungefär 100 mil, men det började låta från dom...typ metall mot metall ljud efter cirka 40-60 mil efter det att lampan tändts för mej. Så då böt jag fortare än kvickt. Det var på men 316i -91 E36:a // Giv en olle! å gär`n rivar! |
|
|
Måste tillägga en sak, beläggen som jag hade på då var biltema belägg eller dylikt. Det var inte BMW original iaf. Så det är förmodligen en avgörande faktor i hur länge dom räcker. Körstil, och vars du kör har juh också med saken att göra. // Giv en olle! å gär`n rivar! |
|
M3 wanabe |
Enligt Bilprovningen i sundsvall så gäller inte lampan för att bilen ska gå igenom. Jag beiktade bilen och den gick inte genom pga beläggen och när jag tittar efter så är svårt att avgör hur mycket det är kvar tills lampan ska tändas men det var en bit ändå. Länk |
|
Om du tar det lugnt så är det inget som helst problem. Jag körde 12500 mil på mina originalbelägg fram, 18200 på de bakre. När bromsvarningslampan börjar lysa är det mer än 1 mm belägg kvar. Det kör jag över 1000 mil på. Just det kanske inte är normalt, ty jag kör så jag sällan behöver mer än smeka bromspedalen, men även om du har mer bly i bromsfoten så klarar du säkert 250 mil. Harry |
|
|
Vid en kontrollbesiktning kan man få anmärkning på att bromsbeläggen är slitna, men varningslampan används inte som bedömningsgrund. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
_Lalle_ |
Är de någon som har koll på vad ett par belägg kostar till en E36:a? Fungerar bromslitagevarnaren även bak? Har trummor bak..... //Lallle |
| Jag gav drygt 200kr för belägg till 2 hjul (på Mekonomen). Dock till E30. | |
|
_Lalle_// Kolla Motornords priser Länk BMW är några kronor dyrare, välj själv. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
Se till att byta varnare också, för har det börjat lysa, fortsätter det lysa om du inte byter varnare utan bara beläggen. Det sitter en varnare på vänster fram och en på höger bak (eller var det tvärt om?). Fast på trummor har jag inte hört talas om varnare. ______________________________ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
M3 wanabe |
Harry2: Kan det vara sant det du säger. Jag har nyligen bytt fram (306 kr Mekonomen) och bilen har rullat 14900 mil nu och jag ska byta igen då bilen har rullat ca:25000 mil eller, det kan bara inte stämma. Jag kör 12 000 mil på 24 år. Wao det är sista gången alltså jag tar på ett par belägg eller!!!!!!!!!!! Desperado: Det har ingen sagt hller, jag menar att gubben på Bilprovningen sa att din bil är underkänt "ENDAST" på grund av belägg fram och då blev jag upprörd av att lampan har ju inte tänd ännu och då sa han det har inte med saken att göra. Alltså så ville jag bara påpeka att om lampan inte tänds så behöver det inte betyda att du har bra belägg på bilen. Och det fattade du inte. Lalle: Fram kostar de 306 på mekonomen och bak vet jag inte för jag har inga trummor. Man ska byta innan varnaren slår till för då behöver man inte köpa varnare, kostar ju 150 kr styck alltså om du ska byta belägg runt om så kan det kosta 912 kr exkl. arbete. Byt innan lampan har tänds så kostar det bara 612 kr inkl arbete om du byter de själv. Länk |
|
Hary2 Har själv med E30n inte kommit längre än ungefär 5000mil på ett par belägg fram,kanske använder högerfoten lite mer aktivt då ;) Eller är det sådan stor skillnad på beläggen på E30 och E36? Henrik |
|
|
Själv har jag kommit ungefär 800 mil på fram beläggen som nästan är slut nu. Sedan så sitter det bara en varnare per axel. ______________ //Niklas BMW CS NORD 3555 BMW SC |
|
|
Är bromsbelägg varnaren stanndard eller en extra utrustning? jag har en 325 coupe 1992 finns varnaren på denna.. o/_______\o /Oo=00=oO / []=****=[] |
|
M3 wanabe |
coupepower: det gör det! Bilden är cool men mittersta slashen är åt fel håll. 0/________\0 /Oo=00=oO\ []=*****=[] Observera på min är det M3 backspeglar. Lite större än dina "o" Du kan ta bort den om du vill. Koni: Varför reptera det anda har sagt, lite onödigt tycker jag. Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.