|
Sida 9 av 9
|
|
|---|---|
|
När jag tog körkortet 1998 så var i alla fall teoriprovet svårare. Då kunde ju det vara flera alternativ som var rätt på frågan. Håller med tidigare inlägg, det ska vara hårt å tufft. Bilen är ju i fel händer ett dödligt vapen! |
|
| håller me om att de ska vara i hårt,men inte så de slår över å bara blir töntigt..att man blir kuggad för skitsaker som inte har med om man kan köra bil lr inte,har hört otroligt många sånna fall... | |
|
LazerEye, hur många av de fallen har du fått opartisk information eller åtminstone hört vad trafikinspektören sagt i verkligheten? Tror nog att de flesta som blir kuggade på uppkörningen (som alltid är en subjektiv bedömning), är besvikna och kanske har svårt att förstå varför de har blivit underkända. Att skylla på "orättvis" bedömning är nog en vanlig försvarsmekanism för att slippa erkänna för sig själv att man kanske inte är mogen för att ge sig ut i trafiken på egen hand. Prata med den som underkänner uppkörningen och be dem utveckla vad det är som inte var bra, så att man kan lära sig något på det.... Sedan skall man vara medveten om att det inte finns någon som är helt felfri hela tiden i sitt uppträdande i trafiken. Inte en de som har haft körkort i många år och kör väldigt mycket är 100% i trafiken. Jag har svårt att tänka mig att en uppkörningsförättare förväntar sig att en person som skall köra upp, skall vara helt felfri under hela uppkörningen. Naturligtvis har han/hon visst överseende med en del fel! Men om personen upprepar samma fel gång på gång är det ju ett tecken på att det behövs mer träning....! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| När jag körde upp påpekade jag för uppkörningskillen att hans jobb måste vara ganska tråkigt. Jag fick inget svar... | |
| Smart trix markkus, han blev säkert på bättre humör.... | |
|
säger bara en sak.. det skall vara hårt å ta körkort både till bil å mc, jag har både A & B på mitt kort B kortet var bra mycke lättare än A kortet men A kortet togs ca 5år senare än B kortet.... det finns dock statisitk *som man kan fippla med hur man vill* att vägverket har inspektörer som upp till 46-50% av sina körprov som underkänns.. så visst finns det gammla senila tomtar som gör allt för att ungdommar inte skall ha körkort.. visst så finns det en del ungdomar som inte bör ta körkort när dem är 18 utan borde vänta ett tag tills dem lugnat ner sig.. eller helt enkelt köpa en gammal bil å köra folkrace eller köra på isen om vintern.. lika så gäller för MC förare, man måste vara mer medveten om att man är en stor risk i trafiken med en stor tung bil eller en snabb spetsig hoj som klyver det mesta vid lite högre hastigheter som dem ofta kommer upp i... |
|
|
Jag tog körkort när jag var 21 år (tror jag det var, åren går så fort) men jag hade övningskört sedan jag var 16 och det har hjälpt mig mycket, jag hoppas fler tar vara på den möjligheten, man mognar nog snabbare som förare om man börjar tidigt. När jag tog lektioner så var det bara att finslipa de "dumma" rutiner man har lärt in. (Fick öva mycket på att ta ut svängarna bättre, och inte "gena" vid vänstersväng) Jag märkte att de 18-åringar som skulle ta körkort var mycket nervösa och osäkra i sin körning, det fanns givetvis undantag men majoriteten var så. Direkt efter min uppkörning i Strömstad så skulle jag köra hem för första gången med min syster och flickvän som passagerare. Det var på vintern så det var mörkt och svårt att se och det var en väg jag inte kände till. Jag bedömde det att vara säkrast att låta min syster köra bilen hela vägen till Gbg då vägen var svår att läsa och hårt trafikerad med mötande långtradare som troligen skulle till Norge och det var 90-väg. Jag kände att jag inte kunde köra säkert på den sträckan som det var då, hade för lite erfarenhet helt enkelt. Jag tror att man bör vara försiktig i början när man väl har fått körkortet tills man, som många andra har sagt, har lärt sig var man har bilen och har lärt sig läsa av miljön runt om när man kör. Det skiljer sig alltid något mellan olika bilar, svängradie, bredd osv. När man har fått sitt körkort så är det egentligen så att man får övningsköra själv, det är inget bevis på att du kan allt om hur man kör, det bästa är att övningsköra själv och vara medveten om att man är nybörjare. Jag minns också att jag låg exakt på 70-strecket de första månaderna, sedan upptäckte jag (tyvärr?) såg att alla andra låg på 80-90 så jag kände att om de kan så kan jag. Hur som helst, jag har aldrig varken orsakat eller varit med om någon olycka, även om det finns en hel del "där ute" som gör sitt bästa för att försöka orsaka dem genom att inte använda blinkers osv. Att uppkörningen skulle vara för hård tycker jag inte, men jag tycker att de som håller i uppkörningen ska vara mänskliga och låta personen försöka rätta till sitt misstag, genom att utsätta honom/henne för en liknande situation som den innan och se om personen gör om sitt misstag. Om man då gör samma fel igen så borde det inte vara någon tvekan. Oj vad detta inlägg blev långt, men detta med att ta körkort är något som engagerar många och skapar många känslor. En fråga: Hur många av oss här som har tagit körkort fick chansen att berätta hur det var innan personen man pratar med genast började förklara hur det var när han/hon körde upp? Jag tror majoriteten inte fick en syl i vädret! ;-) (Så därför berättar nog de flesta av oss mer än gärna om hur det var) /Hammar |
|
|
När vi ändå spånar iväg i historien så såg det ut såhär när körkort infördes i Sverige (återberättat av min far om en av hans gamla vänner). Polismannen: Andersson, nu måste ni skaffa körkort! Andersson: Vad skall det vara bra för. Polisen: Njäe, det är något påfund Stockholm har fått för sig. Andersson: Hur gör jag då då? Polisen: Ta med en 25-öring till polisstationen så skriver jag ut ett. Jag är glad att det blivit hårdare. I vissa delstater i USA krävs bara ett antal timmar med en annan körkortinnehavare som intygar detta och ett MYCKET enkelt teoriprov, sedan släpps 16-åringarna ut i trafiken själva.. Det märks.. Min första uppkörningsgubbe var av den surare varianten, hans första kommentar var "Han innan blev godkänd och det var hans tredje uppkörning, det brukar vara lagom för er privatister". Inte blev det något körkort där inte och samma för alla andra... Gubbe 2 kuggade för att jag körde i en rondell såsom gubbe sa att man skulle... På min 3'e uppkörning fick jag 5 km landsvägskörning och lappen i handen.. Otroligt mitt i Stockholm... /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
Hmmm.. såg att tråden var lastgammal och jag missade sid 2-9.. Hur har det egentligen gått för Dig LazerEye?? Blev det något körkort till sist?? (kanske står någonstans men jag ids inte läsa 8 sidor..) /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
hej, för alla som kommer att göra uppkörning, tipsar att kolla här på [url=Länk |
|
|
hej, för alla som kommer att göra uppkörningen, tipsar att kolla på [url=Länk sida |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.