AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
20.924

Uppkörning är för hårda?

Sida 8 av 9
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Allt är ju relativt, vi vet ju inte om Oakman satt och vickade ratten fram och tillbaka som en pendel eller inte. De tar ganska ofta på sådana saker eftersom det oftast beror på att eleven inte lyfter blicken och tittar längre fram utan stirrar så nära bilen och parerar minsta rörelse, detta gör att man inte har koll på trafiken runt om utan bara är fokuserad på bilens placering.
De flesta sådana "missar" beror på för få mil och mycket stor del på nervositet, man vill så mycket att man lätt vill "göra sig till" för kontrollanten.
Själv klarade jag lappen på första försöket (1994) och enligt kontrollanten så tar de hänsyn till helheten i ens körning och ej enbart enstaka mindre allvariga missar. Alla gör ju fel ibland enligt honom, dock är det allmäna intrycket av ens körsäkerkät avgörande vid bedömningen.

/Dominik

Kör upp i sveg i härjedalen :) En korsning med rödljus och ingen rondell... hehe

Många ungdommar i jämtland som åker dit och kör upp..

/Jimmy
Länk

Länk -- BMWTRÄFF I GÄVLE, ANMÄL DIG NU!
Oakman
Provaren tyckte just att jag "körde spännt", men vad fan förväntar han sig? Det är uppkörning... jag har fan knappt sovit något inatt pga nervositeten! Det var ju inte så att jag låg och dinglade hit och dit på vägen, jag blev faktiskt förvånad att han påpekade en sån sak... det blev även läraren som tycker jag kört hur säkert som helst på landsväg.
Nä, kan man manövrera bilen ordentligt, vet var man har den, och tänker på säkerheten så tycker jag man borde få lappen. Man är ju ingen fullfjädrad förare när man klarat uppkörningen, utan det mesta lär man sig ju efteråt... I körskolan har jag dessutom kommit till en punkt där jag inte utvecklas mer, utan det jag behöver göra är att träna på egen hand.
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Oakman,
Du kan ju faktiskt överklaga beslutet.

/Erik
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Det är ju så att om du har fokus på placeringen på vägen blir uppmärksamheten lidande.
Säkerligen nervositeten, bara på dem igen.
Härligt att se en körkortsaspirant som inser att han inte är fullärd när lappen är avklarad.
Fullärd blir man när man som jag har kört i snart 12 år... ;-)
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
Hubbe325: Enligt min pappa så blir man aldrig en fullärd bilförare Man lär sig något nytt varje dag fast man inte tror de =) som sagt alla kan göra misstag fast man inte tror de ...

Mvh Teres =)
Jeppe Johansson
Det finns ingen som kör som dom gjorde på uppkörningen, då kör de fel tycker jag , för att det ska funka i trafiken så går det inte att alla kör som man gör på uppkörningen, det skulle bli som att slänga ut 6 miljoner 80 åriga gamla tanter och gubbar ut på vägen, snacka om trafikstopp!
Finns ju en hel del i den åldern som kan köra bil fortfarande , men det är inte många.
Rondeller har de särskilt svårt för.

Tycker inte det är rätt att lära någon att köra så defensivt och lugnt som möjligt, hur ska man komma in i tempot som finns ute på vägarna om man bara får smygköra med läraren, jag menar inte att man ska köra för fort, men att man kan komma ur en rondell utan att det ska ta halva dagen.

Jag hade inga problem med min uppkörningslärare, men jag har hört om folk som fick riktiga idioter. Men alla är olika, det kan ju bero på vilket humör dom är på, dom kan nog släppa rätt så mycket på reglerna om de är på gott humör.

"Jeppe"
Erik G:
att överklaga hjäper nog inte så värst mycket,sen lär de ju ta längre tid innan beslutet kommer än om man beställer en ny uppkörningstid.
sen att man inte är fullärd efter man fått lappen är ju självklart,dom som tror de borde inte få lappen...de är ju när man börjar köra själv man lär sig "stilen" att göra...
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag tycker i stort sett inte att en uppkörning kan bli "för hård". Klarar man inte att framföra fordonet på ett lämpligt sätt under de 30-60 minuterna när man verkligen skärper sig klarar man det definitivt inte efteråt heller. Att man kan begå vissa enklare missar pga nervositet och liknande tror jag de flesta beslutsfattare har överseende med om körningen i övrigt känns trygg.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Oakman
Hmm... det är ju alltid lätt att vara "kaxig" i efterhand om man nu hade turen/skickligheten att klara det på första försöket Därmed inte sagt att jag hade otur och egentligen var "jättebra", men jag kände att jag körde sämre än vanligt, med all press på mig. Jag tror nästan jag hade kört bättre om jag tagit några öl innan ;)

Sen det där med för mycket "rattkorrigering" på landsvägen förstår jag fortfarande inte. På honom lät det som att jag skulle sitta som en påse deg och bara låta bilen köra som den ville, och sen rätta till om den var på väg rent åt h-vete. Jag höll koll på vägen långt fram, så jag tror inte det har med bristande uppmärksamhet att göra, däremot var jag oerhört koncentrerad och spänd så jag ville ju hålla bilen på rätt kurs...
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
Som jag vart lärd så ska man hela tiden ha bliken vandrade inte bara fokuserad rak fram ...För de kan ju som sagt på landsväg komma ut en älg eller nått annat ju djur, man ska hela tiden vara vaksam efter rörade föremål ....som nu tänker inte jag på en parkerad bil om den står efter vägen sarare jag tänker om de ska komma ut någon framför eller bakom den bilen ...
Oakman
Jag menade inte att jag hade blicken konstant rakt fram... jag menar att jag hade bra koll på läget överhuvudtaget... men provaren lyckades ju hitta ett "fel" (rattkorrigeringen) så han blev väl glad..

Sluta försvara VV nu, jag blir ju ledsen ;)
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
Oakman: jag förstår väl att du är ledsen ...Förstår du hur dåligt jag måde när jag skulle köra upp trode fan jag skulle spy på vägen till vv... Jag brukar i valiga fall inte bli nervös med för fösta gången i mitt liv typ så vart jag tok nervös faktist =) men du fixar de nästa gång de tror jag ....
Oakman
Jo, den som lever får se ;)

Jag hoppas iallafall jag får en bra provare nästa gång, som ser att man kan manövrera en bil på ett bra sätt, och inser att nervositeten gör att man lätt gör små missar.
sen känns de alltid som att de går sämre än va de igentligen gör,hört många säga de! dom flesta ja hört som klarat lappen har klarat de när dom minst tror de de inkl mig...
ett bra sett att sätt ner nervositeten under körningen är att försöka prata lite me provnissen...prova de nästa gång!
Perkka
Helt riktigt det LazerEye säger.. Jag snackade med min uppkörningskille under hela uppkörningen och nervositeten försvann nästan direkt.. Lr egentligen var det han som tjötade med mig :) Glömde helljuset på ett tag, men då sa han att det var hans fel eftersom han hade distraherat mig... Hehe, stabilt..

Samt att han var kolugn hela tiden gjorde att jag klarade uppkörningen på 1-a försöket..

Mvh Per

"If everything seems under control, you`re just not going fast enough!"
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Om du känner att du gjort några små missar och därmed kanske inte kommer att klara det har du ju redan där bevisat att du har full koll på körningen och därmed har goda chanser att klara det. Dom som inte klarar det är dom som tror dom kört perfekt, ingen kör perfekt!

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Teres och för er andra som inte fattade ironin, jag anser självklart att man inte är fullärd efter 12år, det var därför gubben i hörnet har ett "blinkande öga"....
Din Pappa har rätt och det var det jag menade, man är aldrig fullärd.
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
Hubbe325: jag förstod att de var lite ironi i de hela men de är så kul och kolla vad ska skriva som försvar =)

Och jag satt och pratade hela tiden med han jag körde upp eller jag hade två stycken så jag fick två bedömningar en som utbilade sig till uppkörings gubbe plus en till gammal räv som skulle kolla honom =) Men dom var jätte trevliga båda två .. Han den där gammla räven försöket para i hopp mig med hans son ...Eftersom dåde jag och han son var snart utbilade kockar .. så jag fick sitta och berätta hur man gjorde olika såser och majonnäs =) hehe ....Men jag hoppas då han skojade om de där med hans son .. fast de lär jag väl aldrig få veta nu *ler*
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.