AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
20.919

Uppkörning är för hårda?

Sida 3 av 9
Al
258
Aleks
Bmw 328iT -96
Jag körde upp i malmö , privat .. mitt körkort kostade 1500kr allt som allt...

hur lätt som helst, allting beror på vilken sorts kille/tjej man får som inspektör och deras humör, ifall det är en fredag eftermiddag när de vill hem el måndag morgon när man e allmänt trött..

Visa användare
236
BMW-tjejen
BMW X5 35d -10
BMW M535i -87
BMW 530D Touring -02

BMWCS #07116
BMWSC #717
Jag håller med er helt och hållet! VV är alldeles för stränga.... Blev inte godkänd förrän tredje gången. Andra gången blev jag kuggad pga att jag inte tittade i höger backspegel. Men där finns ju inga bilar!!!!

De kuggar bara för att de ska kugga! Tur att man har sitt körkort redan då man hört att de ska bli ännu hårdare.

säger de igen,VV är alldeles för hårda och riktad på dom småfel man gör,känns ibland som dom bara sitter å letar fel men inte kollar på helheten på köringen...
tycker som ska kolla mer på helheten,ser/känner dom man kan köra å hantera en bil + att man inte gör några trafikfarliga misstag så ska man få lappen...
kolla bara hur lätt de va å ta körkort för typ 30 år sen,man behövde ju bara ta en sväng runt området så hade man lappen,och har dom ställt till me så mkt större trafikproblem!?
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Tror inte alls dom är för hårda. Går efter egna erfarenheter.
"Alla" jag känner har klarat på första i Eskilstuna. Å det är många....15 st kan jag rabbla upp som klarat på första.
Det är väl dock ca 5 år sen...

Jag tror kanske många nyblivna körkortstagare överskattar sig själva. Tror man kör skitbra...men icke...man är en fjant när man är 18år trafikmässigt. Yo!

no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
"...man är en fjant när man är 18år trafikmässigt."

Tala för dig själv istället för att dra alla över en kamm, tack.

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
BMW-tjejen: Och hur vet du det om du inte tittade i högerspegeln?
Stavros:
hur många har du hört typ sistan åren som klarat på första å sagt att de är jätte enkelt??
ska själv köra upp i Eskilstuna om ca 2 veckor så de skulle va kul om du hört några nykortstagare sagt att de va jätte enkelt...
BMW-tjejen.

Troligvis svängde du till höger och då är det viktigt att titta i den högra spegeln.

Jag kan hålla med om att teorin idag är svårare än "förr i tiden" men def. inte om att det praktiska är värre då det fortfarande är högertrafik, andra bilar runt om, rödljus, högerregel, bussfiler, stopplikt osv, osv som gäller, nu som då. Dessutom växlade man precis på samma sätt. Ned med koppling och växla, upp med koppling (und. om man har aut eller dyligt)
Man använde körriktningsvisaren på samma sätt tutan liakså osv osv

:)
ja,men de va inte samma stora höga krav på att man inte fick göra ett ända liten miss som de är idag,räckte me att läraren kände att man typ kunde köra...
LazerEye.

Klart att du får missa idag likväl nu som då. Om missen är av trafiksäkerhetsbetydelse kvittar det nu som då.
Det räckte absolut inte med att läraren kände att man typ kunde köra.
När jag körde upp så körde jag som en kratta (men rätt dock) pga av att jag var nervös. Person nr två körde också som en kratta men till och med jag såg att han var ute och cyklade medans person nr 3, en tjej, körde som en dröm och var hur bra som helst. Jag klarade det medans de två andra failade. Att killen torskade var inget konstigt medans att tjejen ej klarade det kom som en chock. Vad hon ej hade gjort var att hon tittade ej i högerbackspegeln vid högersvängar.
Det slog mig då att hon fick göra mkt högersvängar och att killen fick köra i ett antal rondeller och fickparkera.
Tänk på det nästa gång att man kanske får ett antal chanser bara att man ej vet om det.

:)
An
87
Andreas BMW
Bmw 328it-96
Konstigt att det bara är dom som kuggat som tycker att dom är för stränga, kanske är ni som inte kan köra bil på ett för dom säkert sätt.

När jag gjorde lumpen så tog vi lastbilskort.. å då fick man köra med varandra och titta på då andra körde. Jag kan ju säga så här, eftersom jag är gudsbarn vad det gäller motorfordon.. Har alltid varit intresserad av motorfordon och min omvärld anser att jag är en duktig å trygg chafför..

Så handlar det faktiskt om hur du kör bilen.. i de flesta fall så märker ju besmannen att du är nervös, det ser dom genom fingrarna med.. Å att du gör ett misstag för att du är nervös är ofta oxå lungt.. typ motorstopp å sånt.

MEN: Till alla er som kuggat och tycker att dom gjort fel! I helvete att det bara var för att du inte missade att kolla i en spegel tjejen.. varför har du kuggat 3gånger då? Nä.. alltså.. skärp er..

Teoriprovet har ju blivit 100grr lättare.. ett svarsalternativ å bättre över´huvudtaget..

Mvh Andreas

Ps Lycka till med körkorten.. kuggkjul..
30 år ganska va lite å ta...men min morfar berätta för mig när han tog körkort,då körde dom bara på en lansväg + att dom svängde in på en grusväg där dom bara skulle vända å sen ut på landsvägen igen å efter de lappen i handen...lite annorlunda mot idag va? va väl typ 40 år sen kanske...

sen är de inte alls så att bara dom (inkl mig) som kuggar tycker de är för hårda,även om ja skulle klara nästa uppkörning skulle ja tycka de va lika hårt!!
Visa användare
236
BMW-tjejen
BMW X5 35d -10
BMW M535i -87
BMW 530D Touring -02

BMWCS #07116
BMWSC #717
Hubbe325

Jag tittade visst i högerspegeln men finns det bara trottoar där så är det väl inte mycket att titta i då?

745an
Nej, jag svängde inte till höger utan körde i högerfilen och då ska det inte finnas bilar till höger.

Annars tycker jag att VV:s prov varierar beroende på vart man befinner sig i landet.
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
BMW-tjejen:
Till höger på trotoaren (och på vägbanan!)kan det finnas mopeder, cyklister.
Det är otroligt lätt att paketera dessa till köttfärs om man är lite oförsiktig med bilen.
Det är alltså inte bara bilar som dyker upp till höger om dig.
Cyklister och mopedister kör ofta utan lyse och kan vara svåra att upptäcka, speciellt om man inte kollar i mer än vänster backspegel och innerbackspegeln.

Lycka till i fortsättningen. Du får lappen du också! Dock är det nog inte helt ovanligt att VV's inspektörer har svårt att acceptera att tjejer kan köra utomordentligt bra!

Mvh
Patrik

hörde av en kompis för ett tag sen att han kände nån som hade fått icke godkänd på uppköringen,men han diskutera me läraren att han typ kunde de,bara att han va nervös os.v så han fick godkänt till slut...får vv göra så?
Visa användare
236
BMW-tjejen
BMW X5 35d -10
BMW M535i -87
BMW 530D Touring -02

BMWCS #07116
BMWSC #717
Men nu har jag min lapp sedan två år och tittar numera även i höger backspegel!!

de är bra..:) skönt att din prövotid har gått ut nu då!!
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Hur är det med prövotiden? Är den 5 år numera? Jag hörde det ryktas om något sådant. 5 är är ju sjukt egentligen, det är ju otroligt om man lyckas behålla sitt körkort.

BMW 7er-Burnouts is for wannabees!

BMW CS #5139
nepp! är fortfarande 2 år som gäller,och tur är väl det..!!
Jag tycker att man ska få sitt körkort när läraren man kör med på körskolan tycker att man är tillräckligt duktig. Varför ska en helt okänd person avgöra om man kan köra bil eller inte under de ynka 45 min som en uppkörning ska vara?

Jag tror att personen som man kör upp med kan vara aningen "hårdare" på de som kör upp privat än de som har gått på en trafikskola, eftersom läraren då inte vet hur mycket erfarenet eleven har..

Aja, jag har själv uppkörning snart.. så vi får väl se hur det går då!! :)

mvh / richard

-------------
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.