|
Sida 2 av 9
|
|
|---|---|
| Hur många månader före man fyller 18 är det som man får göra teoriprov och uppkörning? eller gör man det efter man fyllt 18? | |
|
Efter. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
Känner många vars uppkörningar har kuggats pga små små grejer. Det måste ju finnas utrymme för små misstag och nu menar jag inte som att inte släppa fotgängare på övergångsställe eller bristande uppmärksamhet. Finns så mycket annat korkat man kan kugga på. Vänstersväng på landsväg är en sådan punkt eller att man kör fel som jag LazerEye gjorde. Finns otaliga exempel. Var jävligt nervös inför min uppkörning, men blev nästan förbannad över att jag fick en så fruktansvärt enkel ;) Körde 25 minuter på grusvägar utanför Kungälv. Inget inne i själva staden. Mitt "svåraste" moment var en rödljuskorsning... Dessutom är ju köerna för jävliga minst sagt. Att man kamn få vänta 3 månader mellan teoriprov och uppkörning...SJUKT! LazerEye: Har du körkort nu? Eller det du skrev kanske hände nyligen? ______________________________ Min f.d. 735iA -88 Länk |
|
|
Callo: De där du sa tycker ja är helt riktigt,att om uppkörningsmannen ser att man kan köra i helt het,kanske gör nåt småmisstag som inte påverkar säkerheten så ska man få lappen,man kan inte va helt 100% som körkortstagare eftersom man saknar rutin.... tompas: de här ja berätta hände i onsdags så ja har inte lappen än,ska köra upp om typ 2½ vecka igen,i en storstad denna gång *suck*.. hur länge har du haft ditt? såg att du va 18 |
|
|
Jag hörde om en tjej som skulle köra upp, det var mycket halt på vägarna och på radion hade de varnat för att ge sig ut på vägarna med bil. Så tjejen sa till VV:s inspektör att det var olämpligt att köra, och vad händer? Jo hon får sitt körkort utan att ha kört en enda meter. Själv kör jag upp om ungefär fyra veckor (i början av feb). Får hoppas att det går bra. Många kompisar har kört upp, och många säger att de har gjort småfel, men ändå blivit godkända, så vissa inspektörer verkar ju ha en felmarginal. Sen finns det ju motsatsen, en kompis kuggade pga att han svängde av motorvägen för snävt. Teorin kan man klara mha uteslutningsmetoden, vissa svarsalternativ är så dumma så man nästan skrattar. Men man vet ju inte innan vilka frågor som kommer, så plugga måste man ju göra ändå. Lycka till, alla som skall köra upp! MVH Niklas [ÖVNINGSKÖR] ICQ: 85989541 |
|
|
hmm...instämmer med allt som ni säger....det MÅSTE finnas marginal för misstag, speciellt då man saknar rutinen som är en viktig del i körningen! Alla förar gör små misstag ibland, om inte dagligen, så vv kan knappast kräva att man skall vara nästintill perfekt när man kör upp, vilket en del tyvärr gör... en förare som kört i 20-30 år skapar ju en viss rutin och kommer garanterat inte ihåg alla småregler, utan kan bara "det stora hela" så han gör garanterat misstag. Skulle man ta en förare med mångårig körvana och låta han köra upp idag, så tror jag också att han skulle göra småfel som en som kör upp för första/andra gången skulle ha gjort, och blivit kuggad på... "Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999) Jag räds inte långmilare ! Länk |
|
| Hej speedlover! då är vi två om att ett, men får de försöka och lura in en på enkelriktade gator när man kör upp? | |
|
Hej! Jag har haft kk ett antal år nu och kört upp ett antal ggr efter första gången. Anledning till det är att jag har kört upp för olika fordon. Först var det bil. Sedan var det Taxi. Buss. MC. Det jag vill komma till är att på dessa 14 år (ooo herregud har det gått så lång tid) har jag kört upp 4 ggr och repeterat teorin 4 ggr. Varje gång har jag slagits av att jag har glömt så mycket teori och att det har kommit så många nyheter. Jag är ju som många andra naturligtvis bästa föraren, men ändå så glömmer man så mycket. Men jag håller med Jesperado om att man borde ha någon slags minsta krav liksom när man kör upp för MC. Först ska man klara av manöverprovet utanför trafiken för att om man klarar av provet släppas ut på gatan. Det det går ut på är att ha kontroll över fordonet. Det ska vv inspektör bedömma om man har. Småfel borde inte vara avgörande om man i övrigt har kontroll på fordonet. Varför vissa kuggar och enl dem själva har de bara gjort ett litet misstag vet jag inte men kan det vara så att helhetsbilden var osäkert och detta lilla fel kunde vv sätta fingret på...? Kontroll över fordonet är viktigt. Repetition är inlärningens moder. Min svärfar är flyglärare. För att behålla sina behörigheter måste han göra hälsoundersökningar ofta. Eftersom han är till åldern kommen så blir det väldigt ofta. Det kan bli varje månad (dock olika delar av kroppen). Varför inte ha ngt liknande för trafiken här nere på marknivå? Upp till en viss ålder ska alla som har kk få teorilektioner och göra ett litet test (enklare modell) samt åka ut med en lärare i 30 minuter. Detta ska vara OK att göra var 5:te år tex. När man är äldre t ex 60 ska man göra detta oftare. Ser trafikläraren att det är osäkert så kan man gå till nästa instans och få köra för en inspektör från vv. Har man inte kontroll över sitt fordon på ett dugligt sätt så är det ny uppkörning som krävs. Jag vill inte ens prata om de MC kort som delades ut fram till mitten på 70-talet. Min mor har rätt att köra min MC!!! Hon är klok nog att avstå, men alla är inte det. Pappa skulle flytta på MC:n och råkade välta den. "Oj visste inte att den var så tung...". Hmm...sätt lite tipex på A:et i körkortet... Mvh /NP |
|
|
Hur ofta kör folk egentligen som dom gjorde på uppkörningen??? Inte ofta om jag får svara iaf... ------- Finns på icq: 60288954 "BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den" |
|
|
Hittade denna sidan på aftonbladets hemsida idag: Länk ------- Finns på icq: 60288954 "BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den" |
|
|
Space-X-Plorer, Då är vi minst två :) Jag lade om min körstil samma dag som jag klarat uppkörningen..... |
|
|
Lazereye. Jag tvivlar på att du blev kuggad för att du undrade hur du skulle köra. Var det inte så att du körde rakt fram i en högerfil? :) Hela debatten är snedvriden då det ej handlar om att man skall klara en massa saker utan det handlar om att man skall VISA att man kan vistas i trafiken med det fordonet man kör upp för. Det finns en stor tolerans för misstag men man får ej glömma att misstag kan bero på att man ej kan hantera sitt fordon på ett korrekt sätt i trafiken. ;) |
|
|
LazerEye: Har haft körkortet sedan 6 augusti. Den bästa dagen i mitt liv...Hittills ;D ______________________________ Min f.d. 735iA -88 Länk |
|
|
Oj oj oj, här vimlar det av skrönor och feltolkningar... Nisse: På ett ungefär hur trolig är historien om tjejen som fick sitt kort utan att köra.....? Ni andra måste ju förstå att kontrollanten har 20-30 min på sig att undersöka huruvida du kan framföra fordonet på ett trafiksäkert sätt, de har ju ett jättestort ansvar att inte släppa ut alltför färska förare i trafiken. Om du/ni gör ett eller flera mindre misstag på denna tid så är klart att de funderar till. För som ni själva skriver så kör ett fåtal likadant när de väl fått kortet som de gjorde på uppkörningen. Då måste allt var perfekt för att tro att något sitter kvar i bakhuvudet när ni väl fått lappen. Det är även därför som körskolor får igenom betydligt fler elever än som privatist, för där har ju körskolan redan "godkännt" eleven. Sen kan de förståss ha en dålig dag och kugga fler än den dagen som började med en vinst på triss el. dyl. Ps. ja jag missade också en uppkörning, självklart skylde jag det på inspektören, men insåg senare att de hade säkert rätt. |
|
|
Space-X-plorer: I vilket avseende lade du om körstilen? Det enda jag ändrade på var hur fort det gick, men jag kanske är en dinosaurie i det här forumet... Rasmus |
|
|
Som jag tror beror det nog varierar det npg ruskigt mycket från person till person. Det gäller att ha en del tur tror jag, och få jöra upp med "rätt" kontrollant. Själv vet jag med mig att jag gjorde flera misstag på min uppkörning, och jag tyckte själv att jag körde som en kratta, men det var inga problem att få körkortet första gången trots att jag var privatist. BMW 7er-Burnouts is for wannabees! BMW CS #5139 |
|
Tigerr |
Tycker inte att uppkörningen var svår! Håller man bara benhård koll på allting, så brukar det gå bra..! Däremot så äre/vare lite svårt att hålla sej i skinnet såhär direkt efteråt.. Har väl kanske blivit ngt litet "bus" nånstans.. väldigt paranoid just nu, men som man bäddar får man ligga! :P Och ingen här kan säga att de ALDRIG har busat, så äre bara! ;) Tigerr |
|
Hubbe: Jag vet inte hur sann/osann min historia var, men en kompis berättade den för mig iaf. Det var hans kompis syster som körde. Så vissa detaljer har ju kunnat försvinna på vägen tills jag fick höra. MVH Niklas [ÖVNINGSKÖR] ICQ: 85989541 |
|
|
jag hade ju tur och fick köra hem och parkera bredvid får bil på min uppkörning...men jag tror att det spelar roll om kontrollanten vet var man kommer ifrån: privat eller en körskola...en körskola beställer inte en uppkörningstid förrän du är redo för att köra och har chans till att klara dig...det tror jag avgör lite...men vem vet egentligen... Bara det bästa, åt det bästa BMW CS #5075 |
|
|
AMET. Nej! Givetvis får de ej lura dig att köra mot enkelriktat. Däremot kan de säga "sväng nästa (möjliga)höger" och då kan det finnas sig så att 1:a höger är enkelriktad, men att nästa igen är ok. Därav min möjliga inom parantes. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.