AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
20.916

Uppkörning är för hårda?

Sida 1 av 9
Nån mer än ja som tycker att uppkörningarna idag har nästan blivit för hårda? man kan inte göra de minsta lilla fel för att bli underkänd...
för jag blev nämligen underkänd på en bra mycket mindre sak än va min polare blev för 2 år sen....
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Nu vet jag ju inte hur hårda dom var mot dig, men generellt tycker jag att det ska vara ganska hårt. Det finns tyvärr inte så mycket utrymme för misstag i trafiken!

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

tycker de ska vara hårt,men inte överdrivet...själv kugga ja på att jag inte åkte rakt fram i en korsning utan fråga om ja skulle köra höger lr vänster fast de va meningen att jag skulle åka rakt fram...och då kugga ja på "bristande vägmärkeskunskap" sa han fast ja kört perfekt övriga tiden å läst alla vägmärken rätt....tycker ni inte de va lite hårt?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag tycker både trafikskolan och VV koncentrerar sig på fel saker. Visst trafikskolan har ju givetvis bara nytta av att lära dig det du behöver för att klara uppskrivning / uppkörning. Men hur mycket kommer du ihåg efter klarad uppkörning? Det första många gör är att ta sin, eller far/mors bil, och testar toppfarten.

Hur många kör så som dom körde när dom körde upp? Jag misstänker att få eller ingen gör det. För att få körkortet behöver du inte ha kört om en enda bil och inte framfört ditt fordon i över 50 kmh. Är man verkligen redo som förare då? Det är som inför prov när man gick på gymnasiet. Man läste det som absolut behövdes för att klara provet. Hur många klarar idag ett prov om "världens religioner" ?

Jag tycker att man ska titta mer på motorsporten. För folk som är lite äldre bör man varje år få kolla sin hälsa, syn och lämplighet för att få behålla sitt körkort. För "oss" yngre bör halkkörning och någon sorts återkoppling till utbildningen (säkerehetskörning, eco driving, jobba med attityder).

Man kan skylla på dåliga vägar, dålig trafikmiljö osv men jag tycker att svenskar rent generellt är DÅLIGA förare. Det är föraren man ska koncetrera sig på. Bättre utbildade förare, förare som har bra kontroll över sitt fordon.

Tyvärr så får man lära sig om sina fel och brister ute i trafiken. Ett par körlektioner och en uppkörning gör ingen till en komplett förare och med dagens priser för 3-400kr och mer för 40 minuters körning kan man förstå att många inte har råd att ta de körlektioner som krävs.

Att kugga någon för att man (pga att man är nervös kanske) glömmer att blinka eller något annat tycker jag är larvigt.
acey:
håller me dig till 100%...såg du va ja kugga på?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
I det fallet kan jag hålla med...

Jeppe

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Ja läste det precis efter att jag skrivit. Löjligt jag tror inte du är en sämre förare pga detta. Även killen som körde ihjäl sig i sommras (helsingborg?) hade ju klarat uppkörningen. Uppkörningen speglar ju inte hur man är som person eller förare på något sätt förruom att man kan trafikreglerna och vet hur man framför ett fordon.
Själv hade jag rena drömuppkörningen. Den jag körde upp med var en ung fräsch tjej. Jag fick strunta i den yttre säkerhetskontrollen, för den kan du nog bättre än mig, sa hon. Sen fick jag i uppgift att på lämpligaste sätt ta mig ut ur Nynäshamn. & alla som varit i Nynäshamn vet ju att det är ganska litet. En vänstersväng i en korsning, sen raka vägen ut ur Nynäs. Körde sen landsväg i ca 3 km, sen fick jag göra en vänstersväng in på en grusväg & vända där. Sen åkte jag tillbaka samma väg, parkerade & fick mitt körkort. Mardrömmen var över på ungefär 25 min, & ca 6 km körning till största delen på landsväg rakt fram.
Sen kom det riktiga testet. Första gången man skulle köra själv. Tyckte inte jag kom ihåg nånting, vågade knappt ha stereon på. Så bra var man på att köra bil. Jag jobbade dessutom som larmtekniker inne i stockholm, så jag var tvungen att köra där inne varje dag. Lika nervös varje morgon när jag åkte till jobbet. Det tog ganska lång tid av körning inne i sthlm innan jag kände mig hyffsad på att köra bil.
Så till alla er som tar körkort. Vi har nog egentligen alldeles för snälla regler när det gäller att få körkort i Sverige, även om jag kan hålla med om att vissa grejer folk blir kuggade för är löjliga. Men faktum kvarstår. Dom flesta som klarat körkortet är inte tillräckligt bra att köra bil på egen hand. Jag var det definitivt inte i allafall. Jag lärde mig av mina många misstag, & det var ju egentligen bara tur att mina misstag inte drabbade mig själv eller andra allvarligt. Det är en väldig frihetskänsla att få köra bil på egen hand, men ta det lungt i början. & lycka till.
Jag är absolut ingen sån som brukar hålla moralpredikan, & jag tycker själv om att köra fort. Men jag tror ändå att jag har rätt i det här fallet. & jag riskerar aldrig mitt eller andras liv för att få uppleva lite fartkänsla.
så som du fick göra din uppkörning är ju helt fel,eller de va fel av tjejen som du fick göra upp med....sen såg ja att du va 26 å antar att de va några år sen du fick körkortet,även om de inte va så många år sen du tog det så tror ja reglerna/hårdheten har ändrats en del,personligen tycker ja de blivit för hårt och petigt...tycker dom ser för lite på hela körningen å lägger större energi på om man gör nån liten fantig miss som händer varje förare var å varann dag....
Lazereye: Jag håller med om att det är helt fel. Men det tyckte man ju inte förren efteråt. Det är bara tre år sen jag tog kortet. Jag var sen med det.
T_J
Jag tycker att dom ska försöka göra uppkörning och teori så svårt som det bara är möjligt.

Som teorin i dagsläget, det är ju rent skrämmande så lätt det är att klara det, av 4 allternativ så kan bara ett vara rätt, på väldigt många frågor kan man gissa sig till svaret.
När jag tog körkortet för snart 6 år sedan så såg det helt annorlunda ut, av de fyra allternativen så var det minst 1 allternativ som var rätt och maximalt 4.
Det var ganska knepigt för då var det inte lika lätt att gissa sig fram, jag pluggade otroligt hårt och mkt, det fick alla göra, det tror jag var bra.
Sen så kunde man ha synpunkter på vissa av frågorna som var mindre bra, men i det stora hela tycker jag det var bättre då än vad det är idag.

Uppkörningen, den tycker jag dom ska göra om helt.
Dela upp uppkörningen i 5 delar, alltså, 5*1 timmars uppkörning vid fem olika tillfällen, när du klarat steg 1 får du prova steg 2 osv. Jag tror att de flesta då skulle känna sig betydligt säkrare och tryggare i sin körning, att det sedan skulle bli dyrare att ta körkortet tycker jag inte är relevant, det är ändå människoliv som det handlar om. Låt det kosta.
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
tycker fasktiskt det är helt ok om de är hårda, men när jag tog mitt kk 1984 så fick jag en sur gubbe från linköping.
Jag skulle köra upp som andra person, förresten jag tog mitt kk privat.
Killen som körde upp först, han blev kuggad efter 15 min, så jag fick hans 15 min+mina 30 min.
Jag körde helt ok och fick mitt kk efter första uppkörningen, men han försökte och lura in mig på enkelriktad gata alltså förbud mot infart.
Får han verkligen göra detta?
Nästa dag efter jag tog mitt kk så snöade det 50 cm snö...

T_J:
tycker helt okej,inte får lätt och inte för svårt...där tycker ja inte dom borde göra nån förändring
men de här me 5*1 timmes uppköring är skulle aldrig funka,dels för att de tar för lång tid,köerna skulle bli enorma,kolla bara på hur dom är idag och sen skulle ju inte en människa klara de eftersom de är inte många som kan köra 5 timmars felfri bliköring,inte ens en van bilförare....
tycker själv att 1 timme skulle vara bra,hinner man köra lite mer moment utan att allt blir så kort å intensivt
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
T_J: Teorin ser ju dock ganska annorlunda ut. Lika så det man lär ut på körskolorna. Jag tror inte folk skulle bli bättre förare med svårare teoriprov. Teori kan vem som helst plugga in genom att plugga på frågor som är exakt samma, eller liknande dom som man får skriva upp på.

Det är ett helt annat säkerhets tänkande idag på körskolorna och jag tror man utbildar bättre förare nu än för 20 årsen.
AMET, det där med att försöka få en att köra in på enkelriktat råkade jag ut för vid min uppkörning 1983. Uppkörningarna beror nog väldigt mycket på vem som är ansvarig.
När jag tog körkort fanns det en ökänd som gjorde allt för att kugga en (den som jag körde upp för), samt de andra som var lite mer normala. Är det inte så idag också? Personen spelar större roll än reglerna. Jag fick göra i stort sett allt djävulskap som en uppkörare kan tänkas hitta på (och lite till). Men jag var väl förberedd och klarade det. Trots stelt högerben titt som tätt har jag aldrig varit vållande till en olycka hittills.
Enda gången jag överhuvudtaget varit inblandad i en olycka var när en idiot körde mot rött inne i stan och jag inte hann bromsa...
Största anledningen till frånvaron av olyckor är nog att jag kört motorcykel många år (BMW så klart!) och det ger en annan syn på ens utsatthet i trafiken. Jag har hökblick på allt som kan tänkas komma i min väg även när jag kör bil.
Idén med att dela upp uppkörningen på ett par tre gånger låter vettig om det går att lösa med tider inom en relativt kort period.

Mvh
Rasmus
jag skall köra upp om ca en månad och jag tycker att hittills så har allting varit åt helvete för enkelt..jag tar kortet som privatist...halkan var för enkel, för få moment tycker jag, man hann aldrig prova själv vad som kunde hända...sen teorin var ju löjligt enkel..dom flesta kunde man gissa sig till, om inte det så tänka och använda uteslutningsmetoden...

ang. uppkörningen så kan jag inte kommentera det än..men precis som var som helst så har vårt vägverk ochså en trafikinspektör som är känd för att vara hård, sen finns det några som är skitslappa..

det är fel...för t.ex. 2 polare till mig körde upp...den ena kuggade på att han frikopplade när han skulle bromsa inför korsningar, rödljus och liknande...samt han fick göra många fler moment...min andra polare kör alltid så som polare nr. 1, men inte fan kuggade han! samt att han fick knappt göra några moment alls! det är så satans fel...sen skiljer det från person till person...vissa är stenhårda på precis allt, medans andra är slappa som fan, typ bryr sig inte så länge man inte krockar/välter....det är så satans fel....sen skiljer det i ålder också..får man en yngre inspektör så är det inte lika svårt som om man får en äldre, som drar alla ungdomar över en kam och tycker att man kör som skit och gör allt för att kugga en...jaja min åsikt...

"Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999)

Jag räds inte långmilare !

Länk
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Tänkte bara flika in att uppkörningens hårdhet skiljer sig VÄLDIGT mycket beroende på VAR man kör upp. Det ät generellt sett mycket svårare i storstäder.

Mvh
Kalle H, BMW CS[syd]#5120
____
Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Tycker det borde finnas mycket klarare regler för vad som gäller när man kör upp. Ett visst antal moment som alla ska göra, och samma krav. Det är ju mycket i trafiken man inte kan förutse och det får man ju ta som det kommer naturligtvis. Men någon form av protokoll med ett visst antal moment som ska utföras av samtliga som kör upp och bockas av som godkänt eller underkänt vore bra...
Sen vissa övningar som t.ex. fickparkering, backning runt hörn mm. borde man kunna utföra i körgård eller liknande, som uppkörning för mc eller lastbil med släp...

Jeppe

Tycker det var bra som min uppkörnings kille sa till mig när jag fick kortet. Att jag kunde köra tillräckligt bra för att "släppas ut" på gatorna och lära mig själv. Att kräva att man är fullärd när man kör upp är ju korkat!

//Calle
Länk
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Som en parantes måste jag berätta om min fars uppkörning (-66?). Efter att ha glidit omkring en stund lyckades han krocka med en annan bil! Inte hela världen enligt kontrollanten som gladeligen skrev ut "lappen". Innan han skrev ut lappen frågade han dock om farsan var intresserad av motorcyklar. Eftersom min far var det fick han även ett A på körkortet...

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Har också en rolig parantes. När min farfar körde upp för många herrans år så var inspektören en polisman. Farfar körde en tur runt polishuset med polismannen som tyckte atthan löste momentet bra. Därefter gick de in i polishuset där polisen bjöd på en ordentlig rackare och sedan tog farfar bilen hem med körkortet på fickan :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.