|
|
|
|---|---|
|
Har fått en ofrivillig farthållare på bilen! När jag kör, och sedan släpper gasen, stannar motorn kvar på samma varv. Den motorbromsar alltså inte. Ibland motorbromsar bilen efter några sekunder. Varven sjunker dock mycket sakta. När bilen står stilla, och jag varvar, händer samma sak. Men när jag kopplar ur sjunker varven till mormala 800 varv. I övrigt inga problem med tomgången, inga andra problem. M40 motorn. Detta kan vara lite otäckt vid stadskörning... Har jag en illa smord gasvajer? Isof hur/vart smörjer jag den? Kan det vara något annat problem? /Henrik - med farthållare | |
stefannorr |
Se följande inlägg,liknande har hänt mig o andra. Länk Länk |
|
Tack stefannorr. Har läst dessa inlägg. Antar att du bytte gasvajern? Isof kanske du kan svara på min fråga. Jag tänkte prova att smörja vajern innan ett ev. byte. Var kan jag komma på och göra detta? Mvh Henrik. |
|
|
Prova att "blåsa ur" gaswajerhöljet med hjälp av tryckluft borde väl att gå utan problem...Troligen har någon smort med fel sorts smörja o detta blandat med lite vatten gör problemet..Vet inte vad du ska återsmörja detta med igen,kanske bäst att låta bli sedan när du "rensat röret" :) Mvh Janne. |
|
|
henrik23d: följ janne ts råd och blås ur höljet med tryckluft ocg strunta sedan i att smörja, vänta med det till våren och använd då något teflonfett/spray eller liknande som är föhållande vis tort. smörjer du nu kommer du troligtvis få samma problem igen när det blir kallt. - Life Offers One Guarantee, If You Don´t Win, You Lose And Without Risk, There Would Be No Reward - |
|
stefannorr |
Har ej bytt gasvajer ännu. Ska först testa o se om de har nåt med frysning att göra. Som jag skrev tidigare har de bara hänt när bilen stått ute i motorvärmare(ej coupe) o sedan bara halvtinat bilen typ 2-3 timmar. Så ska nu testa tina bilen en hel dag minst,har den samma symtom efter de så då blir de nog gasvajerbyte. Skrev till BMW Umeå o frågade,dom tyckte man skulle tgöra en diagnos på motorns styrelektronik!!! Men ja märker ju själv att de är själva pedalen(vajern som fastnar) när den varvar upp så är de bara peta med foten lite på gasen uppåt så kommer den tebax i rätt läge. |
|
Borde inte vara ngt annat än vajern. Det som är konstigt med min bli är när jag står stilla och varvar något. Då hänger gasen sig, jag har ej någon växel i, kopplingen är nertryckt. När jag släpper upp kopplingen återfår bilen sin normala varv, 800. Finns det något samband mellan kopplingen och gasviren, låter konstigt? Mvh Henrik. |
|
|
Jag har samma problem med min 323 -96. Vet inte vad du har för golvmattor men jag har de pälsbeklädda mattorna. Det finns en ficka mellan mattan och bottendelen på gaspedalen där det sammlas is och snö. Jag hackade is och sedan var problemet borta. Kolla, ibland är det enklare än man tror. |
|
|
Näe, sånn tur har jag alldrig! Men jag skall undersöka problemet i morgon. Tack Erhnam. Mvh Henrik. |
|
|
Skulle kunna ge två idiotkommentarer som jag hoppas kollegiet kan bortse ifrån: 1. min gas hängde upp sig också lite då och då på en dåligt fastsatt panel vid gaspedalen 2. kommer ihåg på moppen för många år sedan som behöll varven när den drog tjuvluft vid förgasaren fast ska jag va uppriktig tror jag mer på vajern jag me... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.