AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
633

Tempen stiger Varför?

Am
95
Amit
BMW 320-92
hej!
okej så här börja det... det stod coolant level , jag fyllde på = inget hände de stod kvar...jag tänkte ahh de den jävla givaren igen... jaja full fart iväg.. TEMPEN STEG! jag såg det inte förens den var på nästan de röda... (tur i oturen)
öppnar huven de kokar,,, ur behållaren samt nått ställe vid vänster sida ganska långt upp typ vid säkringarna......precis brevid....., la även märke till att värmen inte fungerade
jaja låt den bli kall okej jag tänkte säkert glykol som saknas = isbildning(tänkte jag) boxera hem... nästa dag mycket glykol in... låter den stå i garage så det blandas med vattnet i... nästa dag.. allt fungerar som det ska tills nu..typ 1½ vecka senare (ska till lägga att coolant level har stått under hela tiden kommer upp alltid även om glykol/vatten finns) bilen blev varm efter 4 mils körning den han inte koka men man hörde att det bublade i från vissa slangar...och att värmen in till bilen la av... ???
jag boxera hem och fattar inte vad det är !? hände bara helt plötsligt....

har sökt fast ingen har haft samma problem...
tackar för hjälp...

Amit
fr
115
frisen
525ia Touring -93
Med 99% garanti luft i kylsystemet.
Bara att lufta tills det är helt rent, tar tid.

Ställ dig i uppförsbacke, öppna upp kylarlocket, skruva upp luftningsskruven lägg på lite gas så du ligger på runt 2000 varv, fyll på vätska när det behövs och stäng igen när det helt slutat bubbla ur luftningsskruven (inte nästan slutat bubbla...)
Evt kan du behöva knacka lite på en del ställen för att bli av med all luft.

Lycka till.... det kan vara ett evighetsjobb... ;-)

An
87
Andreas BMW
Bmw 328it-96
När du luftar.. så fyll på med glyckol tills det kommer glykl ur avluftningsventilen.. när det kommer "ren" glykol där utan luft så är det klart...

Stäng av bilen och töm ut överflödig glyckol.. antingen slangar du ur.. eller så öppnar du en avtappningskran på expansionkärlet å släpper ut det den vägen till rätt nivå!

Mvh Andreas
Am
95
Amit
BMW 320-92
hej!
tackar så mycket

Amit
Am
95
Amit
BMW 320-92
hej!
När jag gör som ni säger så ångar det bara ur de lilla hålet kommer inget vatten..!!!???

kan ni skriva utförligt hur det kommer att gå till?

Amit
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Lufta ordentligt och passa även på att byta termostat om den inte är nyligen bytt. Kolla även när vattenpumpen är bytt, den skall bytas vid varannan INSPECTION 2. Det kan ju även vara den som spökar.
Am
95
Amit
BMW 320-92
Hej nu har jag luftat den! och under tiden kom en kork liknande grej ut med hål igenom....nån sorts packning kanske...? den kom från expations kärlet... och efter allt detta så stiger värmen men kommer tillbaka och så håler de på sådär.. och värmen i bilen fungerar oxå lite då och då...alltså värmen funkar när bilen inte blir varm och den funkar inte när bilen blir varm

skumt.....
Amit
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Du har fortfarande luft kvar i systemet. Kolla mailen, jag skickar över en utförligt luftinstruktion.
Copy
to
141
tobbepersson
525i-90
318i-02 Touring
Kolla så inte någon av slangarna vid värmeventilerna läcker (de sitter nära säkringsboxarna) Låter inge bra det där med att det bara kommer ånga ur luftskruvshålet, (hände mig när toppackningen gått) låter som en rejäl läcka i systemet. De gånger jag luftade framgångsrikt gjorde jag så här: Parkera i brant uppförsbacke, stäng av motorn, öppna huven, skruva exp. kärlets lock och den lilla plastskruven, fyll på kylarvätska i exp. kärlet tills det kommer upp igenom det lufthålet. Skruva tillbaka lilla plastskruven. Starta motorn med exp. locket fortfarande av, full fläkt full värme, och varva till 2000-3000 v/min, kolla på vätskenivån i kylaren, den går upp och ned några gånger, sen borde det spotta upp småstänk av vätska och luft samt att kupévärmen borde funka. Upprepa detta tills det slutar spotta och fräsa ur kylaren, skruva på locket och kör en sväng och testa bilen.
mvh tobbe

"Det är bakom ratten man förstår"
Am
95
Amit
BMW 320-92
hej! jag var på en verkstad idag.. han lufta den och kollade saker.. han sa att flökten ska bytas men behövdes inte nu och sen sa han att värmeventilerna ska bytas jaja tänkte jag och körde därifrån men till min stora förvåning funkar bilen som den ska nu... varm luft inne och ingen hög temp... körde en bra runda och inget skumt häönde nu står den parkerad här hemma
och imorron ska jag kolla om vattnet har försvunnit under den rundan för han sa att jag kan ha spräkt toppen lr toppa packningen...men om det nu funkade och oljan var ok inga fläckar och ingen goja under locket samt inget skumt i glyckolen/vattnet... kan det vara så?

amit
He
478
Heli
330eT -20 Portimao blå, M paket,mm..
ja det _kan_ vara så, om topp eller packning har spruckit så att det bara läcker kylvatten in i cylindrarna, detta förångas i så fall och behöver inte lämna spår i oljan. men det låter ju inte så, om du vet att de kollat kylvattnet för avgaser?
Am
95
Amit
BMW 320-92
hej!
nä de har jag inte kollat upp.. hut gör man..?

tror att det förvinner kylarvatten....
har inte hunnit kolla riktigt än
Amit
He
478
Heli
330eT -20 Portimao blå, M paket,mm..
verkstaden kan kontrollera om det finns rester av avgaster i kylvattnet, ring och hör med dem. Sen kan det vara så att när bilen kokade så gick expansionskärlet eller locket till det åt skogen, så kolla efter läckor där med, och lycka till:-)

pe
207
peca
E61 Touring LCI
Hade samma problem för ett tag sedan!! Svaret var för lite vätska i systemet och luft. Att lufta med luftningsskruven räcker INTE.

Ta bort locket på kärlet...lossa slangen till pumpen och fyll vätska där tills det "rinner över" i kärlet och ur slangen = luften borta och fullt med vätska ( det kan inte bli för mycket ).

Min bil funkar perfekt sedan detta...värt att pröva...

Am
95
Amit
BMW 320-92
Hej!
kollade idag och inget vatten försvinner!
Den e kvar och förmodligen var det för lite vatten och mycket luft och när jag körde så gick vattnet in i systemet det försvann inte...
kan de vara så?
verkstaden säger att jag ska komma om vatten försvinner vilket de inte gör...
Amit
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
De kan även vara så att din bil skjuter ut kompression i luftsystemet, då bildas ett vakum och vattnet rör sig inte ur fläcken. Vattnet som ligger i kontakt med motorn börjar då att koka och skjuts ut genom expansionkärlet. Min fars tjej har en 535i -89 som står stilla pga av att den kokar. Misstänker toppackningen. Är inte helt säker. Gör ett enkelt kompressionstest för att utesluta det i alla fall.

/Daniel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.