|
|
|
|---|---|
| Mitt problem är att antispinnsystemet på min 540 -95 fungerar en liten stund efter att man börjat köra men sen slår den ifrån och lampan lyser konstant. Stänger man av motorn och väntar ca:20sek och startar igen så fungerar det igen men bara en liten stund som sagt. Är det abs givarna eler något annat fel? finns det något bra vetenskapligt sätt att mäta upp givarna? Läste i mekartipsen angående abs givarna men tyckte att uppmätningen som nämdes där inte verkade pålitligt dessutom så var det på en e39 om jag kommer ihåg rätt, vilka värden ska det vara på givarna på en e34? Jag vill gärna veta om det är givarna som spökar eller om jag ska attackera problemet någon annanstans. tacksam för svar | |
|
Prova lossa minuspolen í 30min (har för mig att det e det) så att databoxar etc "nollas". Hade en gammal volvo innan med abs problem och detta hjälpte. Har du tur e det så enkelt. Andreas |
|
| Ska prova det genast! Jag hade ju faktist problem med batteriet pga kylan precis innan problemet dök upp. Blev tvungen att koppla bort batteriet och ladda upp det ordentligt. I och för sig har jag gjort det förut utan problem men man vet ju aldrig, jag kanske har haft tur dom andra gångerna. | |
|
Det sitter en vajer från en elmotor som går till insuget. Dendrar i ett synligt späll på ovansidan den är säkert på väg att gå av.Prova och dra i den om den inte är av så kolla om den flisat sej.Den är enkel att byta ochär billig.Jag hade samma symtom som dej och det var detta fel. Pelle...... |
|
|
Tror att det är någolunda lika på 540. |
|
|
Ok! ska kolla upp vajern för det blev ingen förbättring med nollställningen via minuskabeln, tack ändå! finns det fler tips att kolla medans jag ändå håller på? |
|
|
Hej igen! Kollade på vajern och såg inga synliga fel på den. Kan man kolla funktionen på den på nåt sätt? den ser ut att vara helt utdragen, ska den vara det? Hur som helst så kom jag på att det stod nåt på mekartipset angående abs givaren, att vänster givare bak ger information till datorn att bilen rullar och i och med det ger datorn en signal, om dörren är öppen. Jag kollade detta och fick signal. I och med detta så borde iallafall den givaren vara ok, eller? Eftersom det var samma mätresultat på dom bakre givarna (1,48Mohm) så borde bägge givarna vara ok, eller? tacksam för respons med tips på lösning! |
|
|
många (alla?) Volvo s40 och v40 har ju detta! hur går dom igenom besiktning? "Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999) Jag räds inte långmilare ! Länk |
|
|
När tändningen slås på så skall vajern dra spjället en gång. Så öppna huven och titta när du vrider på nyckeln. |
|
| Det var nog fel vajer som jag tittade på. Är det någon som vet vart den dära vajern och spjällmotorn sitter på en 540? | |
|
OK, nu har jag hittat vajern och den drog när jag slog på tändningen, men sen åter gick den sakta och ryckvis tillbaka. Jag drog ut vajern manuellt så långt det gick och då såg jag att den hade börjat splitsa sig, kanske det är felet ändå(kärvar)? Det stog i ett tidigare inlägg att det var lätt att byta vajern, men det är lite svårt att se var den tar vägen. Ser ut som att den går till samma apparat som styr farthållaren. nån som vet? |
|
Deliq |
> Wille U got mail... M V H // Deliq ______________________________ Aktuellt fordonsbestånd: Länk nyligen såld: Länk *** Utvecklingen är nu så snabb att vi snart lagt framtiden bakom oss *** |
|
Hallå där, Jag har haft loss ASC grejjorna på min 530:a. Antispin ASC burken och burken till fart hållaren sitter brevid varandra mellan, under lyktorna och bromsservoklockan. Antispinburken är den som sitter till vänster av de två, sett från ratten. lossa den genom att lossa de uppifrån synliga bultarna (lång förlägning). när du fått låss "dosan" får du släppa ner den och plocka ut den under bilen (trångt). Lycka till! Stefan |
|
|
Tack för hjälpen allihop! ska beställa vajern nu så får vi se om det löser sig. Rapport kommer på resultatet. |
|
| Hej igen! Har nu bytt vajern (bowdenkabel), och nu fugerar systemet perfekt. Jag plockade dock bort lyset på förarsidan för att komma åt bättre. Tack igen alla som har ställt upp med tips för att lösa detta problem. :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.