AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
682

hård växling i 140...?

Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Tröck gasen i botten på min 540 i 120 km/t i kväll. Bilen stack... men när den släppte på kickdown (vid ca. 140-150...) kändes det som om växlingen var rätt hård... som om den SLOG i växeln. Jag har den adaptiva lådan i min bil. Någon som känner igen detta?

- H U M A N R A G E -
Länk
Visa användare
317
RG
116i F20 M-Sport -15
330i F30 -16
997.2 Carrera S -09
Kan det vara lock-upen som går i hårt? Jag har haft liknande fenomen på min någon gång tidigare vid motorvägskörning och tung gasfot.
Olja + filter i automatlådan byttes tidigare i vintras, har dock inte kört så mycket med bilen sedan dess för att kunna säga att det har förbättrat växlingar och lock-up ingripanden i motorvägstempo.

Mvh Rickard
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag har märkt av på min att om man släpper gasen vid växlingsmoentet blir växlingen inte alls bra. Alltså blir mina växlingar med konstant gas:) Vill minnas att styreneheten har krånglat på vissa 530 V8 E34or kanske kan vara liknande symptom? Janne kanske har ngt att tillägga?
Asken
Japp, som Asken säger har jag fördjupat mig i krånglande styrenheter (databox) till 530iA -93, modellen med snöflinga som programval. Man skall dock tänka på att denna modell är kraftigt överrrepresenterad i min bekantskapskrets, är alltså inte säkert att felet är koncentrerat just till denna modell. Det är dock enbart årsmodell 93 av 530 och 730 som har denna typ av styrenhet.

Att jag är säker på att det är styrenheten som busar beror på att jag öppnat den och sprejat med elektronikspray i syfte att väcka en strejka programväljare till liv (den gick inte att ändra från E med knappen). Det lyckades och samtidigt fick jag ett helt annat växlingsbeteende. Att fulväxlingarna hade ett samband med styrenheten stod då klart.

Symptomen på elektronikfel är följande:
Styrenhet 1: Ibland, inte ofta, vid växling till trean, både uppåt och neråt. Vid uppväxling tvekar lådan för att sedan kasta i trean med en smäll. Graden av gaspådrag har ingen betydelse, ej heller om man växlar upp manuellt. Vid nedväxlingar smäller den i växeln direkt (känns det som i alla fall). Denna styrenhet har flyttats till en annan 530 varvid symtomen flyttades till den bilen, en bil som växlat som en gud fram till dess.
Styrenhet 2: Samma symptom som vid exempel 1, med skillnaden att det är mest mellan trean och fyran och därför inte lika hårt.
Styrenhet 3: Vägrar lägga i lockupen i läge D. Den gör det dock i läge *. En och annan odefinierad fulväxling. Det är på denna bil dock ej bekräftat att det är styrenheten men jag misstänker det.

Vad gäller Danne enligt ovan är jag inte alls säker på att det är elektronikfel. Jag tror det är ganska vanligt att särskilt E34 540orna växlar rätt hårt vid hårdkörning. Det är möjligen ett slitagetecken men jag skulle inte oroa mig för en och annan hårdväxling. Vore nog värre om lådan slirade eller dummade sig på annat sätt.

Mvh
/Janne
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Tack för svaren! Nu är jag lugn...

- H U M A N R A G E -
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.