|
|
|
|---|---|
|
När jag tävlade mot en annan bil för nån vecka sen och man kom upp i runt 130-140 och uppåt så börjar laddtrycket att tveka. Vid fullgas så visar först laddmätaren ca: 1.3, sen släpper trycket en sekund för att sedan fortsättea på fullt igen i 4-5sek och sen minska igen och så håller den på.... Jag har kcr-box och trycket ställt till 1.3 lite drygt. Finns det något som begränsar effekten på någotvis, typ att växellådan börjar slira eller liknande. Men jag får inga felmeddelande. Vad kan det bero på? Diesel-räsern | |
|
Ingen som har nån tanke...? Diesel-räsern |
|
|
Det verkar som om KCR box är kass! Kan faktiskt vara så att det har blivit något fel på den! MvH Bmw 4-ever |
|
|
Jo men, den gör ju en enorm skillnad mot original upp till dom hastigheterna och sen börjar den strula...¨ men jag ska ringa till kcr på måndag och fråga.. Diesel-räsern |
|
|
Kolla den lilla vacumslangen mellan klockan som styr wastegaten och insuget vid turbon. Har hört att den kan spricka, vilket borde leda till svårigheter att behålla turbotrycket. Sedan har jag själv liknande symptom, den liksom hackar sig igenom accelerationen när jag passerar runt 3000 varv eller så (ca 130 mäterfart på femman). Har monterat bort KCR-boxen men felet var inte där. Har upptäckt att jag omöjligt kan röra armen till wastegaten så jag tror att mitt fel beror på att turbon inte laddar alls. Förmodligen bromsar turbinen luftflödet och kan även ge fel på dieselelektronikdelen (min gissning) varför det blir så. Men om din laddar något så borde ju felet inte vara samma, men däremot kan du ju ha problemet ovan, dvs att klockan inte kan hålla wastegaten. ------------------ Always Diesel |
|
|
ronte: 1. skulle slangen till wastegaten var kaputt skulle turbon ladda för kung och fosterland eftersom den styr wastegaten som öppnar vid rätt tryck och funkar inte det så släpper den aldrig ut överflödig luft. Plus att skulle slangen vara kapput skulle den ju inte tveka lite då och då... 2. skulle wastegate-armen vara fastkärvad i antingen stängt eller öppet låge så skulle den vara pigg utan f-n annars trött som attan. Jag tror att det har något med boxen att göra... Förresten har du 3000 rpm vid 130km/h på femman? Jag har 2200rpm i 140km/h på högsta... skiljer det så mycket på automat och manuell?!?!?! Diesel-räsern Länk |
|
|
Öhh... såg inte att du svarat på detta. Men jag skrev lite fel, det var 4:an jag menade, tävlar man med någon så växlar man ju inte ned från 3000 till 2200 varv utan lite senare. Detsamma borde motsvara kickdownen, med full acc så kan jag gissa att din motor håller ca 3000 varv runt 130, eller har jag fel? Sedan måste jag säga att jag inte är helt hemma på turbofunktionen. Däremot har jag försökt att manuellt rubba wastegaten utan att lyckas en millimeter, den sitter stenfast. Eftersom turbon ger, eller snarare gav, en "kick" strax innan 3000 varv så utgår jag ifrån att det är där den startar. Uppstår problemen med accelarationen efter 3000 varv så är det ju lätt att tro att turbon inte är som den ska. Om nu turbon trots allt är korrekt (även på min bil då jag inte kan påstå att den är särskilt slö, trots svårigheterna med accelerationen över 3000 varv) så är min andra gissning att det har med givaren till dieselelektroniken att göra. Vad jag kan se i beskrivning och sprängskiss av denna motor är att det finns en elektronisk avkännare av laddtrycket som är kopplad till DDE:n. Om inte denna funkar så kan man kanske tänka sig att blandningen blir fel då turbon börjar ge effekt? Det vore intressant att få veta hur det går då symptomen på våra bilar verkar lika. Kan du inte bara koppla bort boxen tillfälligt och se om problemet finns kvar? Jag kopplade bort min då jag trodde det var den som strulade. I början var detta felet dessutom intermittent blandat med en del andra lustigheter, men nu konstant bara detta. ------------------ Always Diesel |
|
|
För att börja med acc-frågan så drar ju min till 105-110 mätarfart på 2:an!! och cirka 150 på 3:an, så vid 130 på 3:an har väl ungefär 3500rpm. (är osäker). Jag har iaf exakt 1500rpm vid 100km/h mätarfart på högsta. Med boxen (kommer inte ihåg utan) så ger turbon fullt tryck vid ca. 2100rpm. Tog du loss armen till wastegaten när du kände på den? Har du turbomätare? Om din WGarm har fastnat så borde ju turbo ladda för fullt om den bara får tillräckligt med bränsle... Den elektroniska givaren (som sitter på vänster fjäderben) funkar eftersom annars skulle den inte ge laddtryck pga att den styr styrboxen som styr pumpen och ger bränsle. Har Nämligen märkt någon gång när den slangen till sgivaren spruckit så har jag inte fått någon kraft alls... Men jag ska koppla bort boxen och prova, men det får bli till helgen om det blir uppehåll nån dag. Diesel-räsern Länk |
|
|
Tack för din kunskap, jag har nog inget att tillägga, men jag följer med spänning denna utveckling. Har nog lite dålig koll på varven själv just nu märkte jag när jag körde hem, men låter det vara så länge. Hur som helst, om nu min turbo laddar så tidigt som du säger så kan jag garantera att den är ok. Jag vill återigen försöka förklara hur mitt problem ter sig och är nyfiken om det är så även ditt problem artar sig. Vid kraftig acceleration så kan bilen tappa effekt, precis som om turbon skulle sluta ladda. Den accelererar först fullt, tappar effekt (inte dör utan mer att det inte händer något, kraftlös), får en kick igen och accar för fullt, osv. På sätt hackar den sig igenom accelerationen (intervall om någon eller några sekunder). Problemet blir värre vid högre belastning. Dvs på ettan och tvåan kan den acca fint ibland hela registret. Sedan börjar problemen tidigare och tidigare ju högre växel jag har i. Mest problem har jag då jag har fullastad bil (4-5 pers) då problemen kan börja redan strax över 2500 varv på 4-5:ans växel. De gångerna går det ibland inte att få den att varva mer än 3000 varv. Jag har inte märkt något annat problem med bilen, när den går riktigt så drar den väldigt jämt och fint genom hela registret. Tomgången är stadig, temp ok, inga missljud et.c. et.c. Så det måste ha något att göra med bränsle elektronik eller motsvarande. Liknar dessa symptom de du har? PS, jag lossade inte armen till wastegaten, trodde inte klockan skulle vara omöjlig att rubba, men det kanske den är?DS ------------------ Always Diesel |
|
|
Hej igen... Som du skriver i 3:dje stycket (vid kraftig acc.....) så stämmer det helt exakt till 100% med min bil. Har också stadig tomgång, temp etc.etc. Ska ta bort boxen till helgen... rapport kommer då!!! Diesel-räsern Länk |
|
|
Nu har jag löst detta problem på min bil, felet var nästan löjligt. Den tog tjuvluft i bränslesystemet. Jag fick syn på lite bubblor i "skvallerröret" efter dieselfitret. Att jag inte upptäckt detta tidigare kan bland annat bero på att den inte suger luft så länge förpumpen i tanken går, dvs när motorn är kall. Dock var det svårt att hitta var den sög luft, det läckte inget. Bytte rör hela vägen från tank till filter utan resultat... felet var dock i slangen mellan anslutningarna i locket på tanken och förpumpen (i tanken). Ny slangbit och klämmor och bilen går kanon igen! Hoppas felet är lika "enkelt" på din bil (även om det kan vara mycket svårt att hitta var den suger luft då detta förmodligen mest uppstår vid högre belastning). Med KCR boxen borde den kräva ännu mer bränsle vid acceleration, dvs bli känsligare för detta fel. ------------------ Always Diesel |
|
|
Så förpumpen går bara medans bilen är kall? Jag har inga bubblor i skvallerröret, har kollat det noga, bytte nämligen det i somras. Tror inte att det handlar om luft utan det måste vara nåt elfel... Fast idag gjorde jag ett fullgastest från stillastående till 180km /h och hela tiden en liten koll turbomätaren men det gick så fint som aldrig det... kommer riktigt trevligt med kraft vid 2500rpm och ännu mer vid 4000rpm. Försökte hetsa på den gamla V70 T5:an men han var visst inte sugen på race... =( Vet inte hur mycket kusar det är i T5:an men jag tyckte jag hängde med bra vid en omkörning av lastbil och två bilar... kom väl upp i en 130 iaf ganska tätt bakom volvon... Diesel-räsern Länk |
|
|
Nu har jag äntligen plockat bort boxen... gick åt lite plåster efteråt=) Från stillastånde till cirka 175-180km/h går som en dans, fast så mycket segare än innan. Men det finns inga tendenser att den vill tveka runt 130-150km/h som innan. Laddtrycket ligger stadigt på 1.1bar ifrån cirka 1800rpm och uppåt, till 1.2 bar över4000rpm. Däremot märkte jag att den svajade lite på tomgången nu och det har ALDRIG gjort efter att jag bytte pumpen för 2 årsen... Diesel-räsern Länk |
|
|
Nu har jag satt i boxen igen och vilken fart det blev i maskinen igen =) Nu går motorn precis så tveklöst som jag vill att den ska göra... Diesel-räsern Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.