|
|
|
|---|---|
|
Har precis köpt min första BMW :) Det blev en M3 limo -95 :) :) Men nu har stereon börjat ställa till med problem... Igår när jag åkte och tanka så dog ljudet plötsligt. Stereon i sig verkar funka fint men ur högtalarna kommer inte ens brus. I bilen sitter en orginal radio och bandspelare med ett orginal slutsteg i bak. Tänkte att kanske en säkring har gått i steget. men jag hittar ingen.. Är det nån stereo kunnig som har nått förslag på vad man kan hitta på. Har sökt men hittar inga vettiga svar... Tack på förhand /Snurre I´ll see youin my rearview mirror... | |
|
Ingen som har nått förslag???? :( I´ll see you in my rearview mirror... |
|
|
Det är ju ganska ovanligt att högtalarna går sönder. Åtmistone alla på en gång. Så det kan vi lägga åt sidan en stund. Har du kollat att slutsteget går igång när du slår på stereon? Du får börja felsöka. Kolla alla kabelanslutningar. Högtalarkablar, lågnivå, remote, strömkablar. I bägge ändarna. Det kan också vara så ibland att om en högtalares plus & minuspol på något sätt får kontakt med varandra (kortslutning), så kan slutsteget slå ifrån direkt efter att det har gått igång. Kom gärna med mer info sen. M.V.H. Danne |
|
|
Har pratat med förra ägaren, och han hade hört att det sprakat i högtalarna i vänster dörren ibland efter han tvättat den... Ska kolla där ikväll och se om det är några trasiga kablar som kortsluter. Om jag förstått rätt så borde allt börja funka normalt igen om jag nu skulle hitta nått kabelbrott på högtalarna? :/ |
|
| Om det är bara är ett kabelbrott på nån högtalarkabel så ska inte alla högtalare sluta låta. Däremot som sagt om det är nån kortslutning på nån högtalare. Det behöver inte vara kortslutning på kabeln, det kan också hända ibland att stiften på högtalaren hamnar emot plåten på dörren så kolla det också. Det är inte alls säkert att det är detta som är felet, men man måste ju börja felsöka nånstans. | |
| Berätta hur det gick sen. Skulle det vara helt omöjligt för dig att hitta felet, så kan jag försöka hjälpa dig. Om du orkar ta dig till nynäshamn alltså. Fast det borde ju i & försig inte vara nåt problem. Vi tillhör ju den lyckliga skaran bilägare som gillar att åka bil. | |
|
Skulle vara en trevlig liten tripp trotts att jag inte har nått ljud :) En kompis till mig har tydligen byggt ljud i en E36 förut, så han ska hjälpa mig i helgen med felsökningen. Jag återkommer och berättar hur det gick.. I´ll see you in my rearview mirror... |
|
| Hoppas han hittar nåt fel då. Annars är det bara att höra av dig om du behöver hjälp. Det är bara maila eller skriva här. | |
|
Hmm,, jag hade ett liknande "fall" i min bil,, Det började med sprakande i högtalarna som du beskrev,, innan jag hunnit kolla upp saken närmare så dog plötsligt allt ljud i högtalarna trots att CD,n verkade funka som vanligt.. Efter en närmare titt på Cd-spelaren så var det förstärkaren/chipet i stereon som lagt av,, troligen för att nån kabel kommit i kontakt med chassit eller annan högtalar kabel.. God luck Pump up the bass |
|
|
Tack för tipset! Men tyvärr så verkar det inte somatt det ska vara så enkelt för mig. Provade nya stereon i min polares bil och den funkade fint där, likså den gammla. Börjar bli rätt irriterad på orginal installationen, så nu funderar jag på att lämna in bilen och få ett vanligt stereo system draget snyggt och prydligt i bilen. Så att jag, eller om jag mot förmodan skulle sälja bilen, ny ägaren inte får samma problem om man vill byta ut stereo prylar i bilen.... Men det kostar ju så jag ska prova ett par andra saker först. Bla att koppla förbi steget och köra endast på stereon... Funkar inte det ja då är det bara att öppna plånboken och le stort. Fast det är ju klart att min pärla förtjänar ett riktigt bra ljudpaket... I´ll see you in my rearview mirror... |
|
|
Hittade en tråd där en kille gjort det jag tänkte göra Länk. Skulle gjort det idag men så fick jag kalla fötter efter ett besök hos BRL idag :( När jag kom dit och berättade vad jag tänkte göra så sa dom att jag borde kolla om det satt kondensatorer på diskanterna, för om det inte gjorde det så skulle jag spela sönder diskanterna. Så jag gick direkt och skruvade loss en bakhögtalare, jag behöver väl inte ens säga att jag inte hittade nån kondensator.. Så vad gör man nu? Ska jag sätta på kondensatorer på alla diskanter i bilen eller finns det något slutsteg som fixar det åt mig (tydligen så gjorde ju orginal steget det)... I´ll see you in my rearview mirror... |
|
|
Konstigt påstående från BRL. Om de menar delningsfilter så finns det ju alltid detta på diskanterna, alternativt inbyggt i slutstegen om dessa är separata för bas, mellan och diskanthögtalare. I t.ex koaxialhögtalare eller 6x9:or m.fl med två eller flera element i samma chassi så sitter kondingar och ev. spolar inbyggda nånstans i högtalaren, ev. under nån kåpa eller liknande. FP |
|
|
Tyckte oxå att det lät konstigt Folke... Så jag och min kompis hoppad in i baken på min bil och klippte lite kablar.. Eftersom inte färgerna på kablarna stämde riktigt så beslöt vi oss för att lyssna oss fram med ett batteri.. Men även det slutade i att jag började slita i mitt hår. Vi kunde bara höra sprak från högtalarna i dörrarna fram samt diskanterna i bak, dvs det är 4 stycken högtalare som inte låter... Man börjar bli lite frusterad, tur att det här stället finns så att jag kan skriva av mig lite.... I´ll see you in my rearview mirror... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.