AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.123

Bältes sträckare?!?!?

Tjena!

Nu kommer jag med en fråga som jag vet diskuterats tidigare här på forumet, men som jag inte riktgit hittat ett bra svar på.

Bilar som har Airbag i ratten, har dom en annan sorts bältes sträckare än en bil utan airbag?

Har nämligen funderingar på att byta ratt i bilen, och då vill man ju inte att man vid en eventuell kollision skalla in den nya fina ratten! ;-P nej men alvarligt, så vore det ju lite dumt.

Vad det gäller dumheten att byta bort en ratt med airbag så kan jag väl bara säga, att det estetiska väger över den här gången. Och folk har ju kört fort förr om åren också utan att använt airbag och överlevt, får väl fixa 4 punkts bälte istället då! ;)

Vad säger ni som vet nått om bältet!?

//Fredrik

-*~Låt det för alltid vara sommar på våra vägar~*-
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Bilar med airbag har en bältessträckare, det stämmer. Att montera airbag utan att ha denna är livsfarligt, att ta bort airbagen och ha kvar bältessträckarna däremot är inte direkt farligt. Vid en kollision kommer en pyrotekninsk laddning att sträcka bältet ett par cm bara, det är allt...
Att det var dumt att göra dig av med airbagen visste du ju redan, så det behöver jag ju inte berätta då...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!
OK, man får tacka för det snabba svaret.

Nje som sagt, om jag nu bestämmer mig för att ta bort ratten med airbagen så vet jag att jag gör nått dumt, Men det bjuder jag på, just en sån justering drabbar ju som tur är bara mig, och inte som t ex att köra 300 km/h med mötande trafik då även andra drabbas...

Men som sagt, vi får se vad det blir...
Det är ju synd att den 3 ekrade BMW sport ratten med airbag ska vara så dyr, iofs en bra liv försäkring men pengar växer inte på träd!

//Fredrik

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Gör du det då?

Jeppe

Om du syftar till 300km/h så kan jag väl börja med att säga att bilen inte går så fort....och för det andra så skulle jag aldrig göra det....

:-P

//Fredrik

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Menade om du växte på träd! ?

Jeppe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.