AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
633

Nu är det akut!

Körde från skolan precis, då jag upptäckte att temp mätaren började gå över hälften. När jag kom hem, så öppna jag motorhuven och hörde ett pysande från motorn. Det droppade även lite vatten tror det var från motorn, det hördes precis som en vattendroppe träffa något varmt.
Har haft liknande problem innan att tempen har gått upp över hälften, då ända till rött. Men det slutade efter ett tag och allt var normalt igen.

Hoppas nån kan hjälpa mig. Börjar få lite problem med min 325a nu inte bra!!

Mvh Ola
lu
16
lucifer
328 E46
hade liknande prob med en 535 -92. Visade sig att hela jävla kylaren kloggat igen dvs vattnet cirkulede knappt alls. Kläm lite på kylarslangarna om dessa inte svara normalt bör du nog prata med nån mek. gör inte som jag och öppna kylarlocket. motorn koka och toppen sprack (dyrt som satan)

good luck
kamber
kolla så du inte har nåt lite lite hål i slangarna kolla noggrant runt slagarna där dem e spännda oxå...

så va det på min med...

/Bujachaka....
sÅlD - B M W 318 -86 E30.....
UTAN KÖRKORT FÖR TILLFÄLLET, Spärr tiden SLut bara o boka nY teori tid o uppkörning =)!!
Hmm =( fick tid den 2oktober o idag e det den 13 augusti!! surt e det...
Var precis ute o kolla på slangarna... De reagerar normalt när man trycker på dem, dvs att där är cirkulation i systemet. Jag skruvade även av slangarna o kolla så det inte var stopp.. Men det var där inte... Men vad jag märkte var att vatten nivån i kylaren hade minskat en del..

Mvh Ola
Fyllde på vatten på kylaren, sen tog jag en tur med bilen och mätaren gick upp på rött. Hörs precis som om pyset kommer underifrån motorn, någon slang eller nått. Sen droppa det vatten ifrån kylaren också kan det tänkas att kylaren har nått expansionskärl som den släpper ut vatten ifrån för jag råka nog hälla på lite för mycket vatten i kylaren.

Mvh Ola
Kanske vattenpumpen ??

Bmwkivik
Patte
Jag tror det är vatten pumpen hade samma problem med min M528i -84 bytte vatten pump, går aldrig över hälften på temp mätaren nu.. kolla så det inte läcker runt packningen runt vatten pumpen.. eller så kanske du har vrål varvat den så nått annat kaNSKE har gått sönder..
Har tagit reda på vad det är nu... Ochd et är inte kul... Har jag tur så är det topp packningen som har gått... har jag otur så är det toppen som blivit skev.

Hejdå BMW 325.....

Mvh Ola
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Fungerar termostatet?
id
16
identer
Bmw 325 IA Coupé -92
Kolla Vattenpumpem respektive Termostaten så att dem fungerar korretkt. Jag tror att det är någon av dem som är sönder.Hade samma problem på min bil för drygt ett år sedan och så var det både termostaten och vattenpumpen. Lycka Till!

Jag hade problem med min 320i, det var toppackningen som hade gått. Ibland gick det åt kylarvatten ibland inte. "Mycket" högre tryck i kylsystemet och nästan aldrig nån varmluft ifrån fläkten in i bilen. Men mätaren gick aldrig upp på rött, vad jag märkte iallafall..... Men det kan säkert yttra sig olika. Men kolla först så det inte är termostaten som hängt sig eller att vattenpumpen som lagt av! Får du in nån värme ifrån fläkten? Har du jätte högt tryck i systemet även efter kanske bara någon minuts körning även på tomgång, då har ju motorn knappast hunnit bli så jätte varm men jag hade bra ös i kylsystemet redan då......

Mvh
Patrik 325i -92
mackan325
Har toppackningen gått så har du antingen olja i kylvattnet eller kylvatten i oljan, kolla detta innan du river toppen!

Annars kolla vattenpump, termostat och fläktkopplingen! Min gissning ligger vattenpump eller termostat.
mackan325: Du måste inte ha olja i vattnet eller tvärtom om topplockspackningen har gått. Det beror ju på var packningen har gått sönder. Han kanske har blåst packningen mellan en vattenkanal och ett förbränningsrum, inget mer.

För att vara säker på att packningen har gått kan man alltid rökgastesta luften i kylaren för att se om det finns några avgaser där.

/Rickard
Pa
124
Palm
325i 87:a Rieger-cab
Schnitzer S3 94:a baserad på M3
Hade ungefär samma problem på min 850
tempen steg lite och om det blir för varmt
så blir det skithögt tryck på vattnet
och efter mycke strul så visade det sig att
det var Fläktkopplingen
Kolla det genom att ha motorn igång och be
någon att gasa lite stoppa in en pinne i fläkten
och se om den har någon kraft att snurra?
Tjena Grabbar.
Hade inne bilen igår på verkstad.. Konstaterade att det var toppen som blivit skev.. Ingen varmluft i fläcktarna. Fick tömma den på luft+ att man fyllde på vatten för att jag skulle kunna komma hem. Mög altså! Vad gör man när man är en student? Detta har man knappast råd med....

Mvh Ola
Hur kom dom fram till att det är toppen som är skev och inte packningen som gått utan att plocka av och kolla?!?!??!?!!?!?!?!?

Mvh
Patrik 325i -92
Undrar jag också. Om man öppnar och kollar måste man väl byta packning, vilket jag knappast tror är fallet. Många av våra verkstäder gissar förmodligen bara och antar att de vet vad det är för fel genom att tro sig komma ihåg någon bil de bytte något på för några år sedan. Farsan blev t.ex. ilurad att byta hjullager på sin 728i, när det egentligen bara var fel på däcket.

Precis, dom anger det dyraste kostnadsförslaget, sen om det bara är packningen så säger dom att dom "fixat" toppen också och tjänar en hacka. Eftersom kunden förmodligen redan innan servicen godkännt priset så bryr dom sej inte om ifall det är ett mindre fel utan tar fullt betalt iallafall......

Mvh
Patrik 325i -92
KeyZer
Inte riktigt sant det där om att firmor alltid försöker blåsa folk, dom får lov att ge sig på en "auktoriserad" gissning, jag menar vare sig det är packningen eller skev topp så måste de fortfarande riva toppen. SEN kan dom säkert konstatera felet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.