|
|
|
|---|---|
|
Tjena alla som har liten reg skylt. Jag blev stoppad av polisen här om dan de sa att min reg skylt var för liten och den var olaglig. Jag spelade dum och sa att jag inte visste om det. visst borde man få ha sin skylt i fred. De kan stoppa tjuvar istället för att stoppa oss. Vad tycker ni??? m3 | |
|
En registreringsskylt kan inte vara för liten. Vägverket har bara två format och båda är tillåtna. Är det däremot en egentillverkad skylt tycker jag att det är helt rätt, var ska man annars dra gränsen för när en skylt är för liten? En exakt kopia av en riktig skylt i 3x1cm blir t.ex. extremt svåravläst. Det finns ju poänger med att man lätt ska kunna identifiera ett fordon på vägen. Ser jag t.ex. en rattfyllerist köra över ett par skolbarn vill jag gärna kunna hjälpa polisen att få fast honom genom att kunna tala om vilket registreringsnummer bilen i fråga hade... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Erkan, varför tycker du inte att polisen borde stoppa dig? Du begick ju ett lagbrott genom att inte ha en godkänd nummerskylt! Eller är det så att just de lagbrott som "jag" begår är OK, medan de brott som "någon annan" begår skall beivras? Jeppes kommentar om möjligheten att identifiera fordonen är mycket relevant i sammanhanget! Mvh |
|
|
Om skylten inte är från VV så kan du ju lika gärna ha vilket regnr som helst på den... hade själv små MC-plåtar på min gamla R5 Turbo, men de fick jag tag i när VV inte brydde sig om vad det var för bil man hade, det vara bara att ringa & beställa då... _____________________ #232 i E28 registret Länk Länk Det går att ha kul med en snik-modell !!! |
|
|
har man en skylt som e exakt som den lilla eller som en mc o de e med reflex så kan de kvitta....... |
|
|
Är det olagligt så är det! Men visst, alla poliser är ju mänskliga.. Exakt som Jesperado säger: Vars ska man dra gränsen? och de flesta poliser gör ju det.. det är ju fler 100 kanske flera 1000 som kör med "ej vv" plåtar.. Och alla åker ju inte fast... Men kör du för fort genom stan å du har en liten regplåt som inte är från VV och polisen inte kan ta dig för fortkörning.. så kan du ju ge dig fan på att dom tar dig för regplåten! Mvh Ante |
|
|
hade lite skylt på min bil blev stoppad 400 kr böter (reg skylt saknas stod det i böterna efter det så har jag kastat den åt helvete bara skit !!! Mvh/ Daniel |
|
|
*bjernler* att köra med en skylt som inte kommer från vv räknas som du kör utan, skriver du någon annans reg nr så blir det urkunnings förfalskning=du utger dig för att va någon annan! Länk |
|
|
MNS_M3, De plåtar jag hade på den bilen var med rätt regnr och från VV, dvs helt lagliga. Det var precis det du skrev som jag syftade på när jag skrev det jag skrev. När de små plåtarna kom så tog det ett tag innan dom brydde sig om vad det var för fordon de satt på, och det gick alltså att ringa och snacka sig till små plåtar genom attt svamla om att man byggt om bilen. Idag är detta helt omöjligt då de går efter vad det är för bil. _____________________ #232 i E28 registret Länk Länk Det går att ha kul med en snik-modell !!! |
|
|
*bjernler* Det går att fixa en laglig liten skylt, bara det att det blir så krångligt. Jag klarade besiktningen med en kopia på dom små skyltarna, har rätt storlek, chassie nr och datum. Länk |
|
|
Varför kan du då inte lika gärna ha den riktiga skylten? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
MNS_M3 Min skylt har chassie nr och datum. Så den borde vara laglig eller. vem kan man fråga annars. så att man är på den säkra bmw sidan |
|
| Endast vägverkets skyltar är lagliga. De finns i två olika storlekar, där dispens krävs för dem mindre av dem. Vad jag inte förstår är varför inte vägverkets skylt duger till en BMW? Alla BMW:ar har tillräcklig frontarea för att härbärgera en skylt i standardmått. Bilar som inte har tilräckligt utrymme får dispens. Jag har en Alfa med liten skylt av den enkla anledning att en stor skylt inte får plats. | |
|
* Jesperado * Jag tappade min reg plåt fram och vägrar åka runt med den nya reg plåten och sen så köpte jag mitten listen fram där det står bmw. * Erkan * Är den laglig det vill säga från vv så står det vägverket i det vita på reg plåten. Länk |
|
| bjoerck: det kan vara så att man satt på en annan front som inte har det enorma skyltfästet som originalfronten har. Därför kanske man vill ha vägverkets lilla skylt som estetiskt skulle passa mycket bättre på den nya fronten men då vägverket vägrar ge ut dessa om bilen normalt har en vanlig skylt så skaffar vissa sig en mindre skylt från annat håll. Jag har t.ex. skylt från Micro som är exakt lika stor som vägverkets lilla och den har även chassinr. | |
|
Ambush; köp M5 USA Bakljuspanel kostar ca 500 kr, ta en bild och skriv ett trevligt brev till vägverket så borde dom godkänna en liten skylt till din bil. Denna panel Länk MVH Stephan |
|
|
I det fallet brukar Vägverket fråga hur den stora skylten fått plats tidigare. Har man själv modifierat bilen så den stora skylten inte får plats får man "skylla sig själv"... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.